دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
گفتمان دینی

حوزه/ 1536گفتمان دینی و تربیتی جوان با هدف ارتباط دانش‌آموزان با مربیان روحانی، تقویت هویت دینی و استحکام باورهای اعتقادی جوانان ، در سال 93 در خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام عباسعلی فاطمی، کارشناس مسئول امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با تشریح اقدامات و برنامه های فرهنگی این اداره کل در سال 93، به برگزاری چهارمین جشنواره هسته‌های فرهنگی جوان اشاره کرد و گفت: 109 هسته با محوریت روحانیون در 106 روستا که شاخصه‌هایی از جمله بزرگی، جمعیت جوان و روحانی را دارا بودند، از تیرماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کردند. در این هسته‌ها، 1525 پسر و 1200 دختر در 1308 جلسه پرسش و پاسخ و گفتمان دینی مشارکت کردند.

*استفاده از ظرفیت روحانیون

وی به مراحل فعال شدن هسته‌های فرهنگی جوان اشاره کرد و ادامه داد هر روحانی، 25 نفر از جوانان روستا را شناسایی کرده و برای آن‌ها، هفته‌ای یک جلسه توجیهی برگزار می‌کند، در ادامه این جوانان باید یک طرح فرهنگی بر مبنای معضلات روستا ارائه می‌دادند.

کارشناس مسئول امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: پس از بررسی طرح در کارگروه، این جوانان با مشارکت تشکل‌ها و ادارات مختلف، طرح‌های خود را با هدف جلوگیری از معضلات فرهنگی روستا اجرایی می‌کردند.

وی با بیان اینکه جوانان به مباحث فرهنگی روستا شناخت بیشتری داشتند، گفت: برای توانمندی مدیریتی جوانان، چندین جلسه با مدیران استان و ادارات برگزار کردیم تا زمینه مشارکت با هسته‌ها را فراهم کنیم.

*اجرای 700 گفتمان عفاف‌گرایی

حجت‌الاسلام فاطمی با اعلام اینکه 700 گفتمان عفاف‌گرایی در سطح استان اجرا شده است، ابراز کرد: حاشیه شهر مشهد میزبان 200 گفتمان بود، ضمن اینکه 1536 گفتمان دینی و تربیتی جوان با هدف ایجاد فضای گفتگو و توسعه محافل بحث و انتقاد سالم، ارتباط دانش‌آموزان با مربیان روحانی و تقویت هویت دینی و تعمیق آگاهی‌های دینی و استحکام باورهای اعتقادی برگزار شد.

*توزیع 7 هزار نرم افزار جنگ نرم

وی با بیان اینکه در سال گذشته از سوی این اداره کل 7 هزار نرم‌افزار جنگ نرم توزیع شد، اضافه کرد: این نرم‌افزارها در راستای مقابله با هجمه فرهنگی دشمن، بین دانش‌آموزان دبیرستانی توزیع گردید.

کارشناس مسئول امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برگزاری گفتمان های دینی در مدارس یکی از 11 تفاهم‌نامه‌ای بود که در اوایل سال گذشته با اداره کل آموزش و پرورش استان به امضا رسید، عنوان کرد: با استقبال اداره کل آموزش و پرورش، این گفتمان‌ها بهتر از سال‌های گذشته اجرایی شد.

وی با بیان اینکه حجاب، خروجی فعالیت‌های عفاف‌گرایی بوده است، ابراز کرد: ما روی اصل عفاف و پاکیزه زندگی کردن، تأکید داشته و خروجی آن تبدیل به حجاب شده است که یکی از مصادیق حجاب، عفاف در پوشش به شمار می‌رود.

*راه‌اندازی کتابخانه تخصصی عفاف و حجاب

حجت‌الاسلام فاطمی با اشاره به امور تعریف شده در کارگروه عفاف و حجاب، اظهار کرد: انجام پژوهش، راه‌اندازی کتابخانه تخصصی عفاف با 800 عنوان کتاب و تربیت مربی با هدف راه‌اندازی شبکه تبلیغی عفاف در استان، از فعالیت‌های کارگروه عفاف و حجاب است.

وی به دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی مانند مسابقه عفاف، تولید 10 هزار فلش کارت عفاف، برپایی نمایشگاه عفاف و اجرای 700 گفتمان عفاف و حجاب، از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این عرصه محسوب می‌شود.

کارشناس مسئول امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به برگزاری پنجمین سال راه‌اندازی جمعیت بانوان فرهیخته خراسان رضوی اشاره و ابراز کرد: اعزام بانوان مبلغ، پیگیری مداوم مباحث دینی و اجتماعی، بررسی نیازهای بانوان و رصد فعالیت‌های آن‌ها، تولید طرح و برنامه برای این قشر، تهیه محتواهای متناسب با سخنران بانو و راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت بانوان فرهیخته از اهداف تشکیل جمعیت بانوان فرهیخته خراسان رضوی به شمار می‌رود.

*برگزاری 44 دوره آموزش خانواده

حجت‌الاسلام فاطمی با بیان اینکه در سال گذشته، 44 دوره آموزش خانواده در سطح استان برگزار شد، عنوان کرد: در هر دوره هشت جلسه‌ای، سر‌فصل‌هایی مانند مهارت‌های زوج‌ها، تربیت فرزند و مدیریت اقتصادی و ... به مخاطبانی ارائه می‌شود که در پنج سال اول ازدواج به سر می‌برند زیرا با توجه به آمار ارائه شده، اغلب طلاق‌ها در پنج یا شش سال اول ازدواج رخ می‌دهد.

وی افزود: بر این اساس، هزار و 760 نفر در این دوره‎‌ها شرکت کردند که بسته‌های فرهنگی در اختیار آن‌ها قرار گرفت، همچنین با ارسال پیام‌های تربیتی و خانوادگی به مردان، ارتباطمان را با آن‌ها استمرار بخشیدیم.

*اجرای طرح‌های "نور بصیرت"

کارشناس مسئول امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه طرح "نور بصیرت" در 23 مدرسه شبانه‌روزی استان با حضور روحانیون برگزار شد، اظهار کرد: در مجموع، 575 نفر از دانش‌آموزان در این طرح شرکت کردند که علاوه بر آموزش کتاب کار نور بصیرت توسط روحانیون به آنها، نرم‌افزار نورالاحکام به آنان اهدا شد.

وی با اشاره به شناسایی و آموزش 50 مربی متخصص در کار کودک و نوجوان و اجرای 700 برنامه در مدارس، گفت: هدف از برپایی برنامه دین، نشاط، زندگی، گسترش نشاط در جامعه، ارتباط کودک و نوجوان با روحانیون و انتقال مفاهیم دینی به کودک و نوجوان در قالب برنامه‌های شاد بوده است.

*تولید محتوا در شبکه‌های مجازی

حجت‌الاسلام فاطمی با بیان اینکه در سال 92، جشنواره‌ای با نام «پیشتازان هدایت» آغاز شد، ابراز کرد: در سال 93، پایگاه اطلاع‌رسانی با همین عنوان راه‌اندازی گردید که بارگذاری مطالب آن را دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان انجام می‌دهند.

وی به تولید محتوا برای شبکه‌های فعال مجازی اشاره کرد و گفت: شناسایی تشکل‌های مرتبط و آموزش مخاطبان و فعالان این عرصه در سطح استان، از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به شناسایی 200 محصول سمعی ـ بصری ویژه زیارت، عنوان کرد: از این تعداد، 83 محصول شامل فیلم‌های سینمایی مربوط به امام رضا(ع) و ولایت، انیمیشن، مداحی، سرود، نماهنگ و سخنرانی، در اختیار زائران قرار گرفت.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha