جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مختاری حوزه هرمزگان

حوزه/ تأسیس مراکز علمی و حوزه ها و گسترش علوم یکی از کارهای ارزشمند امام باقر(ع) بود، این حرکت ارزنده به وسیلۀ امام صادق(ع) ادامه یافت و موجب تربیت بیش از ­4 هزار شاگرد و ترویج مکتب فقه جعفری گردید.

حجت الاسلام والمسلمین روح الله مختاری، در گفتگو با خبرنگار گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت امام محمد باقر(ع)، گفت: در مورد شخصیت برجستۀ و سیرۀ امام محمد باقر(ع) نکات بسیار ارزشمندی وجود دارد که توجۀ به هریک از آنها می تواند انسان را از گمراهی نجات داده و به کمال برساند.

وی با اشاره به این که امامان قبل از حضرت باقرالعلوم(ع) در زمینه ترویج و تربیت شاگرد با محدودیت شدید مواجه بودند، ابراز داشت: یکی از کارهای ارزشمندی که حضرت آن را بنا گذاشت،­ تأسیس مراکز علمی و حوزه ها و تربیت شاگردان بود. این حرکت ارزنده به وسیلۀ امام صادق(ع) ادامه یافت و موجب تربیت بیش از ­4 هزار شاگرد و ترویج مکتب فقه جعفری گردید.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان در  پاسخ به این سئوال که "تأسیس حوزه های علمیه چه برکاتی به همراه دارد؟"، افزود: امام باقر(ع) با آگاهی کامل از اهمیت تأسیس حوزه های علمیه، وجود آن را یک ضرورت برای جامعه اسلامی می دانستند. امام(ع) با تأسیس این مراکز علمی موجب رونق بخشیدن به علوم در دنیای اسلام و شبه جزیرۀ عربستان شدند.

وی ادامه داد: اقدام امام باقر(ع) موجب شد تا دانشمندان برای فراگرفتن علوم مختلف به این شبه جزیره سفر کنند و به علوم روز دنیا دسترسی پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری یادآور شد: اگر چه با وجود خلفای ظالم فشار زیادی بر روی ائمه طاهرین(ع) بود، اما آنان در نشرآموزه های دین هرگز تسلیم نمی شدند و با تأسیس مراکز علمی، فقه جعفری را ترویج می دادند و با تربیت شاگردان متخصص در علوم مختلف، باعث شکوفایی اسلام شدند.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان در پایان تصریح کرد: تاسیس حوزه علمیه و تربیت طلبه می تواند گامی مهم در شکوفایی اسلام ناب محمدی(ص) و معرفی آن به دنیا باشد و اگر حوزه ها در ابعاد مختلف تقویت شوند، ضامن سلامت اخلاقی، اجتماعی و سیاسی جامعه خواهند بود.

انتهای پیام40/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha