چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام اسماعیلی بوستان کتاب

مدیرعامل موسسه بوستان کتاب قم گفت: امام هادی(ع) در شرایط سخت و با هوشمندی، از کیان تشیع دفاع کردند و اساس اسلام را که به خطر افتاده بود حفظ نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل اسماعیلی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) اظهارداشت: امام هادی (ع) در نیمه ذی‌الحجه سال 212 هجری قمری در مدینه متولد شدند و در 8 سالگی با شهادت پدر بزرگوارشان عهده ‌دار امر خطیر امامت گردیدند و در سال 254 هجری قمری و در سوم رجب به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه عمر کوتاه امام(ع) مصادف است با خلافت شش خلیفه از خلفای عباسی بیان کرد: اگر بخواهیم عظمت و اهمیت اقداماتی که امام هادی(ع) در حفظ اسلام اصیل و اهل بیت پیامبر(ص) انجام دادند را به درستی بدانیم باید اطلاع کافی از دوره و زمان خلفای بنی عباس داشته باشیم.

مدیرعامل بوستان کتاب قم افزود: این شش خلیفه عباسی، همه انسان‌های سفاک و به شدت سختگیر نسبت به ائمه(ع) بودند و از هیچ تلاشی برای از بین بردن نام و یاد آنها اجتناب نمی‌کردند.

وی تصریح کرد: مشهور است که متوکل عباسی برای از بین بردن نام و یاد امامان معصوم(ع) دستور تخریب حرم امام حسین(ع) را داد و سپس دستور داد که جلوی زوار قبر امام حسین(س) را بگیرند؛ ولی با این اقدامات موفق نشد علاقه و محبت مردم را نسبت به اهل بیت(ع) از بین ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی ادامه داد: بخشی از دوران امامت امام هادی(ع) در مدینه بود و خلیفه عباسی برای اینکه بهتر بتواند امام را کنترل کند او را به بغداد خواند و در منطقه‌ای نظامی تحت نظر گرفت و به دلیل زندگی در پادگان نظامی امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به عسکریین معروف می‌شوند.

وی ابراز داشت: امام هادی(ع) در این شرایط خفقان و با هوشمندی از کیان تشیع دفاع کردند و اساس اسلام را که به خطر افتاده بود حفظ  نمودند.

مدیرعامل بوستان کتاب قم با اشاره به اینکه امام هادی(ع) در عرصه‌های علمی اقدامات بسیار ارزشمندی انجام دادند گفت: اگر شرایط را در نظر بگیریم به روشنی می‌توان دریافت که امام هادی(ع) در آن دوره تاریک و پر خفقان بزرگ‌ترین کارها را برای اسلام انجام داده است و مناظراتی که از امام(ع) نقل شده همه نشان دهنده این مطلب است.

وی عنوان کرد: علمای دینی وظیفه دارند که در مورد ائمه متأخر که واقعاً مظلوم بودند، بیشتر کار کنند و برای مردم از فضائل آنها و از سختی‌هایی که این بزرگواران برای تشیع و انتقال علوم اهل بیت(ع) کشیدند بیشتر برای مردم بیان کنند.

انتهای پیام/313/30

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha