جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رشاد

حوزه/ خانواده های طلاب ازاین که به تأسی از پیامبرگرامی اسلام(ص) ساده زیست بوده و با مشکلات، موانع وکاستی ها می سازند، احساس فخرمی کنند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد رشاد رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران درمراسم اختتامیه حکیم تهران و تجلیل ازاساتید،طلاب، کارکنان وخانواده های روحانیون که در محل فرهنگ سرای خاوران برگزارشد، با بیان این مطلب گفت: خانواده طلاب پذیرفته اند که لذت بخش بودن زندگی طلبگی توأم بودن با فقروبرخی کمبودهای مادی است.

وی با مقایسه پشتیبانی خانواده ها دردوران دفاع مقدس با پشتیبانی خانواده های طلاب ازحوزه تصریح کرد: علاوه براین که حضور امروز مدیران و اساتید درحوزه ازنوع حضوردرجبهه هاست، حضور و پشتیبانی معنوی خانواده های طلبه ها نیزعاملی مهم و تأثیرگذاربرای پیشبرد اهداف حوزه تلقی می‌گردد، چون همان گونه که پیروزی رزمندگان درجبهه حق حاصل ایثار و پشتیبانی معنوی و روحیه دادن خانواده هایشان بود، امروزهم پشتیبانی خانواده های طلاب عامل موفقیت آن ها درتحقق رسالت خطیرشان است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی با بیان این که غایت حوزه تربیت نفوس مستعد وپروراندن طلاب عالم و فرهیخته به عنوان راهنمایان وهدایت گران دینی، فکری ومعرفتی جامعه است، اضافه کرد: برای تحقق این رسالت نیازمند نقش آفرینی جدی مدرسان حوزوی داریم چراکه مدرسان رکن اصلی درنظام اصیل، کهن و سنتی حوزه ایفا می کنند.

وی افزود: آن زمان درحوزه ها ستاد محوری ومدیروجود نداشت ومدارس حول محوروجودی مدرسین می‌گشت و درافق کلان نیزمراجع عظام ناظروهدایت گربودند اما متاسفانه امروزاین گونه نیست و لازم است تلاش کنیم تا شیوه‌های سنتی حوزه احیاء گردد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران ادامه داد: اگربنا باشد نقش مدرس حذف شود باید نظام فعلی حوزه تخطئه گردد یعنی علیرغم اهممیت و ارزش نقش مدیران، باید شأن وجایگاه مدرس تقویت گردد و لذا امسال درحوزه علمیه امام رضا علیه السلام حجت الاسلام والمسلمین قاسمی که یکی ازاساتید برجسته وشاخص بوده و 17 سال به عنوان مدیراین حوزه منشأ خدمات بزرگی بوده به عنوان استاد هادی حوزه تعیین شدند.

استاد  رشاد درادامه با بیان این که دراستان تهران 120 حوزه علمیه خواهران و برادران داریم، گفت: زمانی درتهران به تعداد انگگشتان دست هم حوزه نبود اما امروز به فضل الهی و به برکت انقلاب اسلامی و رهبری عظیم الشأن انقلاب به خصوص در توسعه حوزه های خواهران موفق بوده ایم که البته این امرنشانه مثبتی ازرشد مباحث دینی ومعرفتی درجامعه است.

استاد اخلاق حوزه تهران درپایان خواستارخروج حوزه های علمیه از ستاد محوری و اهتمام خاص به امراحیای استاد محوری و رجوع به شیوه قدیم و سنتی حوزه شد.

اعتقاد به اهداف وآرمان ها رمزموفقیت مجموعه هاست

بنابراین گزارش درادامنه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی نیشابوری مدیرحوزه علمیه امام رضا(علیه السلام) تهران، طی سخنانی با برشمردن مؤلفه هایی که می تواند مجموعه های حوزوی را به سوی موفقیت وپویائی سوق دهد،اظهارداشت: اولین مؤلفه دراین مسیر، درک عمومی و باور و اعتقاد به موضوعات، اهداف، آرمان ها، نقشه راه وخط مشی تعیین شده مجموعه هاست که موفقیت را درپی خواهد داشت.

وی با اشاره به روایتی ازامام صادق علیه السلام که فرمودند:"من تَعَلَّمَ للّه‏ِِ وعَمِلَ للّه‏ِِ وعَلَّمَ للّه‏ِِ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما" ادامه داد: یکایک اعضاء، کارکنان و خانواده های یک مجموعه باید به هدف شان ایمان داشته باشند واعتقاد به ولایت، فقاهت، حکمت، بصیرت و رسالت خطیر طلبگی مهم‌ترینِ این اعتقادات است.

این استاد حوزه ودانشگاه، هدف گذاری ونظام داری دقیق ازابتدا تا انتهای کاررا دومین مؤلفه موفقیت خواند ویادآورشد: باید درمجموعه ها هدف گذاری ها دقیق و نظام مند باشد تا بتواند تحولی روزافزون ایجاد نماید چراکه نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند "هرکس دو روز او مساوی باشد ضررکرده است" لذا این نگاهی است که مجموعه را به سمت مطلوب سوق می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری سومین مؤلفه را نظم وبرنامه ریزی و مدیریت صحیح منابع انسانی توصیف کرد و ادامه داد: بایستی برای تک تک ثانیه های طلاب برنامه ریزی کرد، اساتید خود را مسئول بدانند وجوانی طلاب را به بهترین شکل ازایشان گرفته ودرمقابل به آنان علم وحکمت و درایت بدهند که این همان تأکید اسلام است.

وی درادامه با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) که فرمودند "انسان عاقل به واسطه تجربه درحال فزونی است"، توجه به تجربه ها، آزموده ها ونگاه به کسوت وپیش کسوت را مؤلفه چهارم موفقیت دانست وافزود: ضرباهنگ دقیق، منظم و مشترک در امورمحوله را می توان پنجمین مؤلفه نامید که البته با همدلی درست و دقیق اتفاق می افتد وبراساس آن ما باید برپایه آموزه های دینی به دنبال مأموریت های محول شده به حوزه باشیم.

مدیرحوزه علمیه امام رضا علیه السلام درپایان ششمین وآخرین مؤلفه موفقیت را همت، تلاش، پشتکاروجدیت درکارعنوان کرد و گفت: اهتمام جدی به قانون محوری و کار دلسوزانه درحوزه ها ضروری است. امروزاساتید ما با رأفتی دلسوزانه و پدرانه با علاقه مندان به دانش همراهی کرده و بر امور آنان نظارت وکنترل دارند.اما لازم است با ایجاد فضاهای همدلی، تدبر، تعمق، جهد وتلاش برای رسیدن به همت عالیه، سنت های حوزه را احیا کنیم.

خانواده های طلاب رکن اساسی نقش آفرینی طلاب هستند

بنابراین گزارش حجت الاسلام والمسلمین علیاری معاون جدید تهذیب حوزه امام رضا(علیه السلام) و دبیرجشنواره حکیم تهران نیز درابتدای این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه و با اشاره به نقش خانواده ها درکسب موفقیت های طلاب گفت: همدلی وهمراهی و پشتیبانی خانواده های روحانیون عاملی مهم درنقش آفرینی طلاب در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی است و لذا این نقش باید مورد اهتمام جدی قرارگیرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه امام رضا علیه السلام با اشاره به فرا رسیدن ماه شعبان المعظم و ضرورت بهره‌مندی ازفیوضات این ماه مبارک اظهارداشت: ظرفیت ورود به ماه رمضان با عبادت درشعبان المعظم امکان پذیراست، لذا با عنایت به احادیث و روایات متعدد دراین رابطه باید سعی کنیم ازفیوضات این ایام مبارک بهره کامل را ببریم.

گفتننی است دراین مراسم که با حضورجمع کثیری ازطلاب حوزه امام رضا(علیه السلام) و خانواده‌های آنان برگزارشد، پس ازمدیحه سرائی واجرای برنامه های فرهنگی مختلف طی مراسمی با اعطای هدایایی ارزنده از زحمات و تلاش های اساتید، مدیران و کارکنان حوزه و خانواده های ایشان تجلیل و تقدیربه عمل آمد.

34/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha