یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
آیت‌الله طباطبایی نژاد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: برای شب های ماه رمضان، نمازهای مستحبی بسیاری وارد شده، ولی انسان باید در حد اعتدال به مستحبات بپردازد که از عبادت دل زده نشود.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»، از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، همزمان با هفتمین روز ماه مبارک رمضان و در ادامه توصیف متقین، در شرح خطبه همام امیرالمؤمنین (ع)، شب زنده داری و قرائت قرآن را از اوصاف متقین خواند و گفت: حضرت علی (ع) در خطبه متقین می فرمایند «اَمَّــا الـلَّـيْـلُ فَصـافُّـونَ اَقْـدامَـهُـمْ تـالـيـنَ لاَجْـزاءِ الْـقُــرْآنِ يُرَتِّـلُـونَـهُ تَرْتـيــلاً/ به هنگام شب براى عبادت برپايند، در حالى كه اجزاى قرآن را شمرده و سنجيده تلاوت كنند».

وی ادامه داد: خداوند در آیات ابتدایی سوره مزمل می فرماید "يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا ﴿۴﴾/ اى جامه به خويشتن فرو پيچيده (۱) به پا خيز شب را مگر اندكى (۲) نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه (۳) يا بر آن [نصف] بيفزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان (۴)"

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: یکی از عبادت های بزرگ الهی که می تواند در سازندگی انسان بسیار مؤثر باشد، نماز اول وقت و قرائت قرآن است که ترک آن ها نیز مخرب روح انسان است.

آیت الله طباطبایی نژاد افزود: مروری بر احوال پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) نیز گواه این موضوع است که مهم ترین عبادات، اقامه نماز و قرائت قرآن است.

امام جمعه اصفهان، خواندن قرآن را دوای قلوب انسان ها دانست و گفت: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند"در قلب انسان زنگ پیدا می شود، همان طور که در آهن ایجاد می شود که این زنگ با قرائت قرآن برطرف می شود."

وی در ادامه تصریح کرد: در کتاب کافی "باب الاقتصاد فی العباده"وجود دارد که انسان را در عبادت کردن هم به میانه روی و حرکت بر اساس اعتدال دعوت می کند، چرا که عملِ نیک کم و مداوم، از عمل زیاد اما مقطعی بهتر است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: برای شب های ماه رمضان، نمازهای مستحبی بسیاری وارد شده، ولی انسان باید در حدی به مستحبات بپردازد که از عبادت دل زده نشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha