جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: مکه و مدینه مهد نزول قرآن است؛ اما امروز حکومت این سرزمین در دست افرادی جانی، آدمکش و نالایق افتاده که متأسفانه در کشور یمن در مقابل آب، غذا، برق و ... ایستاده و به جای گسترش رأفت اسلامی، به توسعه خشونت و آدم کشی می پردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عصر امروز در تفسیر سوره مبارکه نور در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، با اشاره به آیه 21 این سوره، اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ/ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد پاى از پى گامهاى شيطان منهيد و هر كس پاى بر جاى گامهاى شيطان نهد [بداند كه] او به زشتكارى و ناپسند وامى‏دارد و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هرگز هيچ كس از شما پاك نمى‏شد ولى [اين] خداست كه هر كس را بخواهد پاك مى‏گرداند و خدا[ست كه] شنواى داناست».

*گام های شیطان

وی با اشاره به گام های شیطان، ابراز داشت: وسوسه، نزغ و تحریک، تزیین گناه، تسخیر دل و أمر به گناه، مراحل گوناگون گام های شیطان می باشد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی خاطرنشان ساخت: نخستین قدم و گام شیطان، وسوسه است که نتیجه آن شیوع تردید در دل و وجود انسان ها می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دومین گام شیطان، نزغ است که به معنای مداخله و تحریک می باشد که از وسوسه بالاتر است.

*شناخت از نقاط ضعف انسان ها، از ویژگی شیطان است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: شناسایی نقاط ضعف انسان ها از ویژگی های شیطان برای فریفتن می باشد.

وی با اشاره به انواع فریب های شیطان، بیان داشت: ابلیس، شاهان را با ظلم، رؤسا را با کبر، دانشمندان را با حسادت، تجار را با خیانت و زنان را با حیله گری فریب می دهد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این مطلب که برخی برادر، قرین و نیروی شیطان می شوند، اظهار داشت: شیطان با گام های مذکور انسان را به جایی خواهد کشید که برادر و نیروی او خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ندادن خمس، عدم کنترل گناه و ... از فریب های شیطان است که انسان دچار آن می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: انسان گاهی به جایی می رسد که شیطان او را بی ایمان از دنیا می برد.

*دلیل سفارش بزرگان بر تلاوت دعای عدیله

وی با اشاره به نگرانی و دغدغه بزرگان از شیطان، ابراز داشت: دعای عدیله یکی از سفارشات بزرگان است تا انسان ها بی ایمان از دنیا نروند.

عضو هیئت علمی المصطفی با تأکید بر اینکه باید حربه دشمنان را شناخت، خاطرنشان ساخت: شیطان از جلو، پشت، سمت راست و سمت چپ در زندگی انسان عدول می کند که باید مراقب بود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تضعیف باور انسان به معاد، یکی از حربه های شیطان در برابر انسان می باشد.

*اعتقاد به معاد در جامعه، گناهان را می کاهد

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان داشت: اگر اعتقاد به معاد در جامعه تقویت شود، هیچ انسانی دروغ، نیرنگ، حیله و بسیاری از گناهان دیگر را انجام نمی دهد.

وی با اشاره به فعالیت حاکمان فریفته شیاطین، اظهار داشت: مکه و مدینه مهد نزول قرآن است؛ اما امروز حکومت این سرزمین در دست افرادی جانی، آدمکش و نالایق افتاده که متأسفانه در کشور یمن در مقابل آب، غذا، برق و ... ایستاده و به جای گسترش رأفت اسلامی، به توسعه خشونت و آدم کشی می پردازند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: از دیگر حربه های شیطان، سنگین جلوه دادن انفاق در میان مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: جلوه گری معصیت و سبک شمردن امر دین در میان انسان ها، از دیگر حربه های شیطان می باشد.

*قرآن و ذوب شیطان

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه ارتباط با قرآن یکی از مباحث بسیار مهم است که مخصوصا جوانان باید به آن بپردازند، ابراز داشت: از راه های دوری از شیطان، تلاوت قرآن کریم است؛ چراکه انس با قرآن، شیطان را ذوب خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان با اشاره به وسوسه های شیطان در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان ساخت: متأسفانه با آغاز این ماه، زخم معده ها عود می کند که از وسوسه های شیطان می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha