سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سید علی دانشور - فارس

حوزه/ روز عید فطر، روز کمک کردن به فقیران و مستمندان، روز دید و بازدید و صله رحم و روز وحدت و یکپارچگی مومنین و روزه داران مسلمان است.

حجت الاسلام سید علی دانشور، پژوهشگر حوزه و فعال فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در فارس گفت: عید از ماده و ریشه عود به معنای بازگشت و رجوع است یعنی رجوع و بازگشت به اصل و حقیقت و فطرت پاک خدای خود است و فطر از فطرت و پاکی و ذات اولیه می آید. زیرا هرکس ذات اولیه اش پاک و معصوم است ولی به مرور زمان که بزرگ می شود آلوده به گناه می شود و این یک ماه رمضان را که هر کس روزه بگیرد و خود را از آلودگی ها پاک نگه دارد دوباره به همان فطرت و پاکی اولیه بر می گردد.

وی افزود: همانطور که در عظمت ماه مبارک رمضان و روزه داریم که پیامبر (ص) می فرمایدکه هرکس روزه ای بگیرد که غیر از شکم و دهان، چشم و گوش و اعضاء و جوارحش را هم نگه دارد مانند کسی است که از رحم مادرش متولد شده است یعنی تمام گناهانش پاک می شود و به همان فطرت و پاکی بر می گردد که در ابتدای تولدش داشت. پس عید فطر به خاطر همین علل نامگذاری شده که بعد از یکماه روزه و عبادت خالصانه، پاک می شوید و به فطرت اولیه بر می گردید.

دانشور، در اهمیت عید فطر به روایات اشاره و بیانگر شد: روزی پیامبر (ص) در یکی از محله های مدینه در حال عبور بود و دیدند در آنجا مردم مشغول سرگرمی هستند، رسول خدا(ص) فرمود این کارها برای چیست؟ عرض شد یا رسول الله این ها دو عید دارند که از قدیم برایشان  باقی مانده( عید نوروز و جشن مهرگان) و پیامبر فرمود به درستیکه خداوند بهتر از آنها را جایگزین کرده و برای شما عید فطر را آورده است.

این پژوهشگر حوزه، با بیان اینکه نماز عید فطر مانور بزرگ دینی و سیاسی است گفت: از فواید عید فطر، جمع شدن مسلمانان برای نماز عید فطر است که همین تجمع باعث می شود که مسلمانان از حال و روز هم بیشتر با خبر باشند و اگر کسی گرفتاری داشته باشد ، مشکل فرد گرفتار را بر طرف کنند و به او کمک کنند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از فواید این عید، همان فطریه است که از نظر مالی به مسلمانان فقیر کمک می شود و گونه ای از مخارج آنان تامین می شود و فایده دیگر عید فطر این است که دید و بازدید و صلحه رحم صورت می گیرد و برکت در زندگی افراد و مسلمانان روز افزون می شود

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha