دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 376398
۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
سمیر بیتار، مدرس عربی در دانشگاه مونتانا

حوزه/ یک گروه صلح تازه تاسیس نشست‌هایی در بزرگداشت هفته اسلام در کانادا برگزار می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از "missoulian.com" گروه صلح تازه تاسیس با نام سلام در شهر میسولا کانادا، سلسله نشست‌ها و مراسمی در بزرگداشت هفته اسلام برگزار می‌کند.

اعضای این گروه قصد دارند با مشارکت مرکز صلح ژانت رامکین نشست‌هایی به منظور بزرگداشت هفته اسلام در روزهای 25-30 آوریل در شهر میسولا برگزار کنند.

لوری فرانکلین یکی از رهبران معنوی گروه صلح سلام است. به گفته فرانکلین، گروه سلام که حامی صلح و آرامش است، از ماه دسامبر تاکنون هر هفته جلسات و نشست‌هایی برگزار ‌کرده و از اعضای میان ادیانی متنوعی تشکیل شده، در این گروه ده‌ها تن از اهالی غربی مونتاها از سازمان‌های دانشگاهی و کلیساها و حتی بومیان آمریکایی و سربازان بازنشسته ارتشی نیز حضور دارند.

او در ادامه می‌گوید: ما گروه کوچکی هستیم و زیاد شناخته شده نیستیم. ولی امیدواریم مردم سئوالات واقعی خود‌ درباره اسلام را از ما بپرسند و جواب‌های درستی دریافت کنند. این فرصت را داشته باشند تا برخلاف تصویری که از اسلام در ذهن‌شان گذاشته شده و به دور از افراط‌گرایانی که سعی دارند اسلام را به زور مسلط کنند، با پیروان حقیقی اسلام و مسلمانان ارتباط برقرار کرده و درباره باورهای اسلامی مطالبی بیاموزند.

کلم ورک، استاد بازنشسته خبرنگاری که از رهبران سلام است می‌گوید: بعضی افراد سیاسی و نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا گفته‌های نژادپرستانه و شعارهای ضداسلامی ارائه داده‌اند و این کار این احساس را در ما زنده کرد که نیاز است در مقابل آن‌ها صحبت کرده و حمایت خود را از همسایگان مسلمان نشان دهیم.

* همکاری با پیروان ادیان سبب افزایش پایه‌های اعتقادی می‌شود

سمیر بیتار، مدرس عربی در دانشگاه مونتانا و سخنران معروف درباره مشارکت مسیحیان و یهودیان در گروه سلام می‌گوید: ما همه اهل ایمان هستیم. همگی اعتقادات دینی محکمی داشته و رابطه و همکاری ما با پیروان ادیان دیگر تنها سبب افزایش پایه‌های اعتقادی ما می‌شود. خداوند ما را بسیار متنوع خلق کرده و ما همگی خواستار شناخت یکدیگر هستیم.

بیتار در خصوص تهدیدهای تروریست‌ها نیز می‌گوید: این دیدگاه که بخواهیم رفتار عده قلیلی افراط‌گرای اسلامی را به  1.6 میلیارد مسلمان روی کره زمین نسبت بدهیم، به همان اندازه بی‌پایه است که بخواهیم بگوییم تمام مسیحیان را نژادپرستان کوکلاس کلان تشکیل می‌دهند. آیا این درست است که یک درصد یک جمعیت را درنظر گرفته، اعمال آن‌ها را به 99 درصد باقیمانده نسبت داد؟

* جدول برنامه‌های بزرگداشت هفته اسلام

مراسم بزرگداشت هفته اسلام روز دوشنبه به صرف شام و گفتگو مذهبی در کلیسای سنت پال لوتران برگزار خواهد شد و سخنرانان مذهبی مسلمان از چهار کشور در این مراسم حضور خواهند داشت. روز چهارشنبه مستند «مسلمانان می‌آیند» و سپس سخنرانی دالیا مجاهد مدیر مصری تحقیقات در موسسه «درک و سیاست اجتماعی» در واشنگتن درباره فناوری، سرگرمی و طراحی در دبیرستان هلگیت برگزار می‌شود. «مسلمانان می‌آیند» برنامه‌های اجرا شده توسط گروهی از مسلمانان است که به منظور آشنایی مردم با اسلام و اسلام‌هراسی در سرتاسر کشور کانادا، اجرا می‌شود. صمیر بیتار نیز در بعد از ظهر پنجشنبه جلسه مباحثه‌ای را در سالن سخنرانی یوری در این دانشگاه هدایت خواهد کرد.

نشست پایانی هفته نیز در روز شنبه توسط جماعت یهودی هارشالوم با ارائه شعر سنتی اسلام، یهودیت و مسیحیت برگزار می‌شود. شرکت در تمامی نشست‌ها رایگان بوده و برای عموم آزاد است. هدف از برگزاری این جلسات گفتگو، گوش دادن به سخن یکدیگر، به اشتراک گذاشتن و یادگیری درباره یکی از بزرگترین مذاهب جهان و آمریکا یعنی اسلام است. مذهبی که بسیاری از فرهنگ‌ها و مذاهب دیگر از جمله مسیحیت را تحت تاثیر قرار داده است.

بتسی مولیگان داگو، مدیر مرکز صلح ژانت رانکین و یکی از حامیان مالی نشست‌های این هفته می‌گوید: ما معتقدیم کسانی که تمام مدت با موافقان خود در حال گفتگو هستند، نمی‌توانند به صلح دست یابند. آنچه برای ما بسیار جالب و ارزشمند است، داشتن گفتگو با کسانی است که با ما متفاوت هستیم، تا بتوانیم جنبه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت را دیده و از همدیگر بیاموزیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha