پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
موسوی اصفهانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار تلاش هدفمند در زمینه تبیین رویکرد و سیره امیرالمومنین علی(ع) در زمینه امور اقتصادی شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی موسوی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک ولادت باسعادت مولی الموحدین (ع) اظهار داشت: امروز ما برای حل مشکلات اقتصادی و گشایش در امور نیازمند توجه به منابع دینی به ویژه سیره و سبک زندگی حضرات معصومین هستیم که در این میان امیرالمومنین (ع) بعد از پیامبر اکرم(ص) به جهت چند سال حاکمیتی که داشند جایگاه ویژه ای دارند.

وی افزود: بی شک ملاک و معیار رفتار امام علی(ع) در امورات مربوط به اقتصاد جامعه، تحقق عدالت و هموار کردن بستر برای خدمت بهتر بوده است.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: سیره امیرالمومنین (ع) درباره عدالت به ویژه عدالت در مسایل اقتصادی ، سیره ای است که در کتب معتبر به دست ما رسیده و نمونه های متعددی از شیوه برخورد حضرت در مواجهه با مفاسد اقتصادی وجود دارد که می تواند امروز الگویی برای مدیران جامعه ما به خصوص دستگاه قضایی باشد.

این استاد حوزه همچنین بیان داشت: حضرت امیر(ع) با وجود آن که کمترین استفاده شخصی را از بیت المال داشتند اما بیشترین بازدهی را در خدمت به جامعه و تحقق عدالت داشتند که از نمونه های مشهور آن برخورد حضرت با عقیل برادر خود است که در پاسخ به گرفتن سهم بیشتر از بیت المال، آهن گداخته را نزدیک دست ایشان بردند و این ایشان گفتند که چگونه تو از نزدیکی حرارت آتش ناله می زنی اما من از آتش جهنم و خشم خداوند نترسم.

وی افزود: از سویی حضرت بالاترین حساسیت را در مصرف بیت المال داشتند که نمونه بارز آن در ماجرای خاموش کردن شمع بیت المال شنیده ایم که وقتی که کسی از ایشان تقاضای کار شخصی داشت، ایشان آن گونه رفتار کردند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی اصفهانی همچنین با اشاره به این که سیره مولا علی(ع) در انجام مسایل اقتصادی آن گونه است که عدالت را به طور کامل در جامعه محقق کند، ابراز داشت: از نهج البلاغه ایشان نیز کاملاً می شود اهمیت عدالت را دریافت و همچنین از کلام حضرت که فرمودند از دنیای شما به حداقل های ممکن قناعت کرده ام اما از شما می خواهم که اگر مثل من نمی توانید زندگی کنید ، دست کم مرا با ورع و تقوا یاری نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha