پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شیخ عبدالله الصالح معاون دبیرکل جمعیت العمل الاسلامی بحرین

حوزه/ روزنامه اسراییلی "معاریو" اعلام کرده دستگاه اطلاعات بحرین با موساد در زمینه سرکوب انقلاب ملت بحرین همکاری می کند و این تجربه ای است که در سرکوب انتفاضه فلسطین به کار گرفته شده است.

حجت الاسلام عبدالله صالح معاون دبیر کل جمعیت العمل الاسلامی"امل" بحرین در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» به بیان روابط پنهان و آشکار رژیم صهیونیستی و رژیم آل خلیفه و وضعیت شیخ علی سلمان پرداخت. متن این گفتگو تقدیم خوانندگان ارجمند می شود.

 

سئوال: چه رابطه ای بین نظام بحرین و رژیم صهیونیستی از ابتدا تا کنون وجود دارد؟

آل خلیفه و صهیونیسم هردو نزد رییس خود بریطانیا آموزش دیدند، حکومتی که بحرین را استعمار می کند و مدافع اول و بزرگترین بنا کننده صهیونیسم است، پس از زمان بیرون رفتن انگلیس از بحرین رابطه حکومت بحرین به شکل طبیعی و به طور محدود یا گسترده و یا ظاهری و پنهانی همچنان با انگلیس و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

اما تحولاتی که در راستای این رابطه بوجود آمده؛ بر اساس گزارش ویکی لیکس ریشه های این ارتباطات بین خانواده آل خلیفه و اسراییل به سال 1994م برمی گردد  زمانی که اولین  گروه رسمی اسراییلی در بحرین دیدار  داشته و در همان سال وزیر مسکن اسراییل یوسی سارید در منامه با خالد آل خلیفه دیدار کرده است

بر اساس اظهارات شبکه "العهد" لبنانی وزیر خارجه بحرین خالد احمد آل خلیفه در سال 2000 م  برای تاسیس اجتماعی در خاورمیانه در خواست کرده که دولت های عربی به اضافه اسراییل در این اجتماع حضور داشته باشند  و بر اساس آنچه در این گزارش آمده است خالد این تجمع را تنها ترین راه برای حل مشکلات اساسی در منطقه می دانسته است.

 

سئوال: مهمترین نشانه های ارتباط بین رژیم صهیونیستی و رژیم آل خلیفه در چه سال هایی بروز و ظهور پیدا کرده است؟

در سال 2005 معاون رییس هیئت وزرا محمد بن مبارک آل خلیفه اعلام کرد منامه به رفع ممنوعیت کالاهای اسراییلی تصمیم گرفته است.

در سال 2009م ولی عهد آل خلیفه سلمان بن حمد رهبری اعراب را بر عهده گرفت و درخواست کرد آنها با رسانه های اسراییلی برای آسان کردن و تسهیل روابط  گفت و گو کنند و برای آنچه اسمش را تلاش برای امنیت در خاورمیانه نامیدند تلاش کنند. از این رو سازش و هماهنگی بین عرب ها بوجود آورد  و براساس مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست آنها به دنبال ارتباط با مردم و رژیم اسراییل بودند.

همچنین پادشاه بحرین و وزیر خارجه آن، روز 4 آوریل 2016م از رییس مجلس یهودی رونالد لورد استقبال کردند.

* روابط بحرین با رژیم صهیونیستی قدیمی و مشهور است

در سال گذشته شبکه الکترونیکی الوقت نوشت روابط بحرین با رژیم صهیونیستی قدیمی و خیلی مشهور است اما با توجه به اوضاع خاورمیانه گاهی قوی و یا ضعیف شده و علیرغم تظاهر منامه در بعضی اوقات به دشمنی ظاهری با رژیم صهیونیستی انتشار مدارک، سیاست های جانبدارانه بحرین از اسراییل را آشکار می کند.

همچنین شبکه ویکی لیکس فاش کرده وزیر خارجه بحرین خالد بن احمد آل خلیفه چندین بار درباره آمادگی اش برای دیدار با رییس رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو و همچنین آمادگی برای دیدار با دیگر مسؤلین اسراییلی به واسطه پیش بردن تدبیری که به نام سازش کاری و روابط دو سویه معروف است اظهاراتی داشته است.

در گزارش روزنامه هاآرتص به وجود روابط سری در سطح عالی بین تل‌آویو و منامه در سال های اخیر اشاره شده و مسؤلین از هر دو طرف به دفعات زیاد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و نشست اقتصادی داووس با یکدیگر ملاقات کردند و در همین خصوص به طور ویژه اشاره شده به هدی عزرا نونو سفیر زن و یهودی بحرین در واشنگتن که یکی از مهم‌ترین کانال‌های دیدارهای انجام شده بین مقامات منامه با سرکردگان رژیم صهیونیستی در  سال های 2008 و 2013 بوده است. چنانچه این روزنامه اشاره کرده وزیر خارجه بحرین روابط محکمی با رییس حزب کادیما (تزیپی لیونی) داشته که بین سال های 2007 و 2009 در منصب وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بوده است.

 

سئوال: در سطح امنیتی و اطلاعاتی چه روابطی بین رژیم آل خلیفه و رژیم صهیونیستی وجود دارد؟

گفته شده بر اساس گزارشی که به طور سری به شماره (230manama05) در تاریخ 16 فوریه 2005 تدوین شده که محتوای آن در خلال دعوت پادشاه بحرین (حمدبن عیسی ال خلیفه) از سفیر آمریکایی(ویلیام مونرو) در قصرش تعیین شده است، در آن زمان پادشاه به وزیر اطلاعاتش محمد عبدالغفار تاکید کرده بحرین روابطی با تل‌آویو در سطح امنیتی و اطلاعاتی با موساد داشته باشد.

* آل خلیفه با رژیم صهیونیستی روابط سری دارد

در واقع نظام آل خلیفه روابط سری با رژیم صهیونیستی دارد که آن را کتمان می کند و انتشار پیدا نمی‌کند مگر آن مقدار از دیدارها و روابط که علنی شود به طوری که روزنامه گاردین و ایندیپندنت انگلیس گزارشی نوشته اند درباره روابط بحرین و اسراییل که حکومت بحرین با راه اندازی خطوط هوایی اسراییلی موافقت کرده و برای بازگشایی سفارت ها و مشارکت اسراییل در دفاتر تجاری توافق کردند . همچنین تفاهم کردند برای  وارد شدن گردشگرانی که مهر رژیم صهیونیستی در گذرنامه شان دارند.

چنانچه درباره روابط اقتصادی، سری و عادی سازی مذاکره با اسراییل از طریق بحرین گفته شد، شبکه ها و ارتباطات منظمی از سال 2001 آغاز شده که هدف اصلی این ارتباطات تمرکز بر آشکار کردن روابط دیپلماسی بین دوطرف بوده و روابط مهمی در عرصه های اقتصادی بین دو طرف ایجاد شده است.

پس مهمترین نکته ای که در این عرصه اهمیت دارد هماهنگی کامل بین رژیم صهیونیستی و بحرین در موضوع روابط دیپلماسی است و در زمان مناسب و در آینده نزدیک این روابط آشکار می شود.

 

سئوال: نقش رژیم صهیونیستی در سرکوب انقلابیون بحرینی را چگونه ارزیابی می کنید؟

این روابط بین دو رژیم از جهات مختلف تاکید شده و چنانچه در شبکه های  خبری هم مطرح شده تل‌آویو به دنبال روابط سری با نظام آل خلیفه است و آمریکا و رژیم صهیونیستی می ترسند که بحرین به دست مخالفان حکومت بیفتد.

خانواده آل خلیفه از طریق روابط سری و علنی خود با رژیم صهیونیستی خبرهایی از سرکوب گری های خود و تغییر و وارونه سازی حقایق به آنها داده به طوری که روزنامه اسراییلی "معاریو" اعلام کرده دستگاه اطلاعات بحرین با موساد در زمینه سرکوب انقلاب ملت بحرین همکاری می کند و این عمل تجربه ای است که در سرکوب انتفاضه فلسطین به کار گرفته شده است.

روزنامه‌های هاآرتص و یدیعوت آحارونوت رابطه بین رژیم صهیونیستی و بحرین را از سوی هر دو طرف جدی ارزیابی کرده اند و بر اساس گزارش این دوروزنامه و در راستای سیاستی که در منطقه و در جهان پیگیری می شود این رابطه سری و مخفی به حساب نمی آید، بویژه بعد از ظهور جنبش اعتراضات مسالمت آمیز ملت بحرین. به طور کلی تاریخ پر است از روابط علنی خانواده آل خلیفه با رژیم اشغالگر قدس از زمان تاسیس تا امروز و آنچه مخفی مانده بسیار بزرگتر از این ها بوده است.

 

سئوال: چرا دادگاه بحرین حبس شیخ سلمان را تجدید کرده است؟

دادگاه آل خلیفه آزادکردن شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت وفاق ملی و اسلامی و 6 نفر از رهبران گروه های سیاسی در بحرین را به تعویق انداخته برای دور نگه داشتن آنها از انقلاب و ملت و برای ضعیف کردن انقلاب ملت بحرین که از 14 فوریه 2011 آغاز شده است.

دبیر کل جمعیت الوفاق شیخ علی سلمان که در زندان به سر می برد در جلسه اخیری که در تاریخ 11 آوریل 2016 برگزارشد دفاعیه شفاهی را ارائه کرده و در آن بر مسالمت آمیز بودن انقلاب و ضرورت تحول در بحرین از پادشاهی مطلق و دیکتاتوری به حکومت دموکراسی و مردم سالاری شبیه آنچه در حکومت های قانونی و اصیل و یا در اروپا وجود دارد تاکید کرده است.

به دنبال صدور حکم 4 ساله برای شیخ سلمان، وی به لحاظ سیاسی ادله محکمی به سازمان های حقوقی و به دبیرکل سازمان ملل متحد بان کی مون در قالب اعتراض  اعلام کرده و به کمیسر عالی حقوق بشر زید بن رعد الحسین و تعدادی از دولت های دموکرات اعتراض خود را اعلام کرده است.

سلمان گفته بر اساس تجربه بریطانیا (که ادعای دموکراسی دارد) که از طریق توافق بر تحول و تغییر حکومت پادشاهی به حکومت قانونی و دموکراسی است چیزی است که ما هم خواهان آن هستیم و در سال 2001 بر آن توافق کردیم  که نص آن " حکومت قانونی و دموکراسی" است شبیه آنچه در حکومت های قانونی و اصیل وجود دارد.

همچنین شیخ سلمان از حکومت دعوت کرده "خواسته های عادلانه و مشروع ملت بحرین" را بشنود و پاسخ دهد و حکومت را به ثبات و توسعه کشور و گفت و گوهای ملی صادقانه و جدی برای رسیدن به توافق سیاسی که آرزو و خواسته‌ی ملت بحرین را در برگیرد فراخوانده است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha