جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه / برخی از خطبای جمعه لبنان با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز از شهادت شیخ نمر، به انتقاد از سیاست های پلیسی و ارعاب آمیز سعودیها در مواجهه با مردم این کشور پرداختند. ضرورت مواجهه منسجم در برخورد با تکفیری ها از دیگر موضوعاتی بود که خطبای جمعه لبنان به آن پرداختند. برخی نیز از روابط ایران و عربستان سخن گفتند و آن را به نفع منطقه دانستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان در نمازهای جمعه این هفته در بیروت و صیدا، علاوه بر تاکید بر مسائل داخلی و ضرورت حل بحران های اقتصادی و اجتماعی در این کشور نیم نگاهی به مسائل بین المللی نیز داشتند به طوری که برخی از خطبا با اشاره به گذشت 100 روز از شهادت شیخ نمر، به انتقاد از سیاست های پلیسی و ارعاب آمیز سعودیها در مواجهه با مردم این کشور پرداختند. ضرورت مواجهه منسجم در برخورد با تکفیری ها از دیگر موضوعاتی بود که خطبای جمعه لبنان به آن پرداختند. برخی نیز از روابط ایران و عربستان سخن گفتند و آن را به نفع منطقه دانستند.

شیخ نابلسی:آل سعود به مطالبات مردمی توجهی نمی کند

آیت الله شیخ عفیف النابلسی در خطبه های نماز جمعه در مجتمع حضرت زهرا(سلام الله علیها) در شهر صیدا ی لبنان گفت: صد روز است که از اعدام شیخ نمر باقر النمر می گذرد. این اعدام نشانگر سیاست پلیسی دولت عربستان است و تهدید و ارعابی که عربستان علیه شهروندان به کار می گیرد، آن ها را از مطالبه هر گونه تغییر یا اصلاح یا نقد اوضاع داخلی عربستان، اگرچه جزئی و ساده باشد، بازمی دارد.

ایشان ادامه داد: شیخ نمر همیشه علیه مفسدین و انحصارطلبان و دزدان سیاست و امنیت فریاد سر می داد و هیچ وقت از اینکه دست گیر شود یا کشته شود نترسید، بلکه خود را برای دیدار خدا آماده کرده بود و می دانست که برترین جهادها سخن حق گفتن در برابر پادشاه ظالم است. به همین خاطر از دعوت به گرفتن حق و اصلاح فساد تا رسیدن به دولتی که عدالت و منطق و قانون بر آن حاکم باشد، خسته نمی شد.

شیخ نابلسی اظهار کرد: احساس بی عدالتی و محرومیت و ستم، انسان را به تحرک و آشکارساختن حق وامی دارد اگر چه دشوار باشد. اما واضح است که رژیم آل سعود به مطالبات مردمی و خواسته های انسانی توجهی نمی کند و صدها تن از تظاهرکنندگان را زندانی کرد تا احساسات پادشاهی که نفوذ خود را با سرکوب کردن و دریای خون به دست می آورد، جریحه‌دار نشود. اینچنین شیخ نمر قبل از اینکه حکم قتل او به خاطر فریاد آزادی خواهی صادر شود، زندانی شد.

ایشان افزود: شیخ نمر که تا آخرین لحظات زندگی خود بر مطالبه اصلاح حکومت پافشاری کرد، انگیزه اش طمع ورزی در رسیدن به مناصب کوچک یا بزرگ نبود، بلکه تلاشش برای این بود که به آنچه آسایش و خیر تمامی مردم در آن است برسد.

شیخ حبلی : ارتش را در مقابله با تکفیری ها حمایت کنیم

شیخ صهیب الحبلی امام جمعه اهل سنت هم در خطبه های نمازجمعه در مسجد حضرت ابراهیم شهر صیدا تاکید کرد: ارتش لبنان در عملیات منطقه عرسال دوباره ثابت کرد که در میدان مبارزه با نیروهای تروریستی تکفیری و گروهک های افراطی فصل الخطاب است.

وی از همگی  خواست تا از ارتش ملی لبنان حمایت کنند و تجهیزات لازم را برای تقویت نقش ارتش و انجام وظیفه خود به بهترین نحو ممکن فراهم سازند و به ارتش آزادی کامل بدهند تا بتواند در مقابل خطراتی که سرزمین لبنان و مردم آن را تهدید می کند، ایستادگی کند.

شیخ قبلان: رابطه ایران و عربستان به نفع منطقه است

آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان هم در سخنان خود در خطبه نماز جمعه گفت: آنچه اکنون در کشورهای عربی از جنگ و درگیری جریان دارد، جان و مال مردم را می گیرد و مصیبت و فاجعه به بار می آورد. انتظار می رود که رهبران اعراب و مسلمین برای توقف خونریزی، همکاری و مشورت کنند و از راه حل‌های مسالمت آمیز که منجر به تفاهم و فراهم شدن زمینه برای برقراری صلح و آشتی در سوریه و یمن می شود، حمایت کنند.

وی افزود: ما از این منبر بارها خواسته ایم و خواستار برقراری ارتباط ایران و عربستان هستیم و این ارتباط را به نفع منطقه می دانیم. ارتباط این دو کشور می تواند اعتبار مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله اصلی و اصولی اعراب و مسلمین را برگرداند تا بتوان با تجاوزگری‌های اسرائیل علیه فلسطین و ملت آن مقابله کرد. متاسفانه شاهدیم که هجوم اخیر شهرک نشینان به حیاط مسجدالاقصی به سلسله تجاوزات رژیم صهیونیستی در قدس وغزه و کرانه باختری افزوده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha