جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین نکونام در دیدار مدیر، معاونین و جمعی از فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

حوزه/متأسفانه در سطح کلان کشور گرفتار ارائه گزارش‌ها و آمارهایی سطحی و شعاری هستیم و کمتر آثار و خروجی کارها و اقدامات در عرصه و کف جامعه مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شهرکرد،  نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد حجت الاسلام و المسلمین نکونام در دیدار مدیر، معاونین و جمعی از فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  ماه مبارک رمضان را ماه عبودیت و بندگی به محضر خدای متعال دانست و گفت: ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مغتنم برای تمرین عبودیت و اعتلای انسان در پیشگاه خداوند است که باید از این ظرفیت ارزشمند بیشترین بهره برده شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان در ادامه با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ویژه در ورود جدی به مسئله اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: انسان وقتی می‌شنود در مسئله اقتصادمقاومتی که در کشور واقعا مظلوم واقع شده است، یک حرکت جدی و قابل توجهی توسط دستگاه‌های اجرایی از جمله میراث فرهنگی صورت گرفته است واقعا از صمیم قلب خوشحال می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام حرکت به سمت تولید و اشتغال‌زایی در مجموعه میراث فرهنگی و صنایع دستی را یک أمری بسیار ضروری خواند و افزود: تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و رونق تولید داخلی از پایه‌های اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی است که میراث فرهنگی و گردشگری می تواند با یک برنامه‌ریزی دقیق، زمینه را برای تولید صنایع‌دستی و اشتغال‌آفرینی در جامعه فراهم کند.

امام جمعه شهرکرد با تاکید بر این که اقدامات و فعالیت‌ها دستگاه‌ها باید در کف جامعه محسوس و ملموس باشد تصریح کرد: متأسفانه در سطح کلان کشور گرفتار ارائه گزارش‌ها و آمارهایی سطحی و شعاری هستیم و کمتر آثار و خروجی کارها و اقدامات در عرصه و کف جامعه مشاهده می‌شود که امیدوار هستیم با تلاش و جدیت بیشتر دستگاه‌های اجرایی، شاهد آثار بیشتر  کارها در جامعه باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام  تاکید کرد: قطعا ورود جدی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عرصه‌های تولید صنایع دستی، اشتغال‌زایی و بها‌دادن به ظرفیت‌های داخلی و کمک و پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی ورود مبارک  و اقدام ارزشمندی است که در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار موثر و نقش آفرین خواهد بود.

امام جمعه شهرکرد راه برون رفتن کشور از مشکلات را ورود عملی در کارها پیدا کردن، سهیم شدن در رفع مشکلات و صرفاً به یک مطالبه‌گر تبدیل نشدن دانست و تصریح کرد: این که میراث فرهنگی به دور از حرف و شعارزدگی در عرصه عمل وارد شود و امکانات و تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان و جویندگان کار قرار بدهند و کارها را با تعامل و همراهی یکدیگر انجام شود، قطعاً در رفع مشکلات موثر خواهد بود و آثار آن در جامعه به عینه دیده خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تاکید کرد:  اگر کارها و اقدامات فقط در جلسات و آمارها خلاصه شود و در عرصه عمل و کف جامعه هیچ چیز مشاهده نشود، قطعا هیچ کاری از پیش نخواهد رفت و هیچ مشکل و کاستی  در جامعه رفع نخواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان افزود: بنده از همان روزهای اولی که مسئله اقتصاد مقاومتی و تشکیل یک قرارگاه فرماندهی اقتصادی مقاومتی در دولت مطرح شد، بارها به مسئولانی که از کشور به استان سفر کردند و مسئولان استانی این مسئله را تذکر داده‌ام که «مبادا دولت هم مثل دیگر مطالبه‌کنندگان در جامعه به یک مطالبه‌گر اقتصاد مقاومتی تبدیل شود» و اقتصاد مقاومتی در عرصه عمل بروز و ظهور نداشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام  تصریح کرد: مطالبه کننده در کشور کم نیست و همه مطالبه می‌کنند اما مشکل ما در مسئله اقتصاد مقامتی آن است که مجری و آن کسی که باید در میدان عمل وارد شود و  اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند، در میدان عمل وارد نشده و اقتصاد مقاومتی بر زمین مانده است.

امام جمعه شهرکرد با تاکید بر این که گام اول برای تحقق اقتصاد مقاومتی را باید دولتمردان بردارند تاکید کرد: به یقیین تحقق اقتصاد مقاومتی یک أمر همگانی است و همه آحاد جامعه، قوا و مسئولان باید در این جهت نقش آفرین باشند اما فرماندهی و قرارگاه این امر مهم باید در دولت و توسط دولت شکل بگیرد  و طبعا دولت اگر بخواهد فرماندهی کند و قرارگاه شکل بدهد، باید یک قرارگاه عملیاتی به دور از شعار،حرف و مطالبه‌گری شکل بدهد تا شاهد عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در جامعه باشیم.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان  در ادامه ظرفیت‌های  صنایع دستی استان را فراوان و بسیار بالا اما در عین حال مظلوم خواند و تاکید کرد: اعتقاد بنده این است که اگر در استان بر روی صنایع دستی به صورت ویژه کار کنیم قطعا استان می تواند به استان های همجوار تنه بزند و آن‌ها پیشی بگیرد.

 

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: شاید برخی‌ها تحقق این مهم را به خاطر پیشرفت‌ها و سابقه بالای استان‌های همجوار در تولید صنایع دستی ناممکن بدانند اما بدانید اگر با عزم و اراده جدی در این عرصه وارد شویم و همه امکانات و ظرفیت‌های در این جهت به کار گرفته شود، این أمر شدنی است.

در ابتدای این دیدار علی عسگری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان راه‌اندازی کارگاه تولید نمد در بهرام‌آباد، تبدیل حمام قدیمی باباحیدر به سفره‌خانه سنتی و ایجاد مجتمع خاتم در روستای شیخ‌شبان را سه پروژه مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد.

وی گفت: در سال گذشته یک‌ میلیون دلار صادرات صنایع دستی به کشورهای حوزه خلیخ فارس، آلمان، آمریکا و کانادا انجام شده که 145هزار دلار آن مربوط بهع صادارت نمد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 25 میلیارد ریال تسهیلات با بهره کم به صنعتگران استان پرداخت شد که در این حوزه زمینه اشتغال 480 نفر فراهم شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha