پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه علم نیازمند کنترل ایمان است، ابراز داشتند: گاهی ممکن است علم به نقطه ای دست یابد که برای بشر خطرآفرین باشد؛ بمب هسته ای و اتمی نتیجه علم بدون ایمان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه سه شنبه در پانزدهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در قرآن فقط دعوت به ایمان شده در حالی که جامعه علاوه بر ایمان نیاز به علم نیز دارد، اظهار داشتند: این سوال از ریشه صحیح نیست؛ در قرآن هم دعوت به علم و هم دعوت به ایمان وجود دارد.

ایشان به آیه 56 سوره روم «وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِيمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِلَى يَوْمِ الْبَعْثِ» اشاره داشتند و گفتند: چگونه می شود اسلام دعوت به ایمان کند اما دعوت به علم نکند؛ بیش از 700 کلمه از ماده واژه علم به صورت های مختلف در قرآن مجید یاد شده است.    

معظم له همچنین به آیه 11 سوره مجادله «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» اشاره داشتند و افزودند: خداوند می فرماید در روز قیامت به دو طایفه علم و ایمان درجات عظیمی بخشیده می شود.

این مرجع تقلید تصریح کردند: هنگامی که قرآن کریم نازل شد فقط 28 نفر در مکه و مدینه می توانستند بخوانند و بنویسند؛ سوره قلم درچنین محیط جهل و جهالتی نازل شد و به قلم سوگند یاد شده است.

حضرت آیت الله سبحانی با طرح این پرسش که اگر قلم و علم محترم نباشد چگونه قرآن بر قلم قسم می خورد، گفتند: اولین آیاتی که در سوره علق به پیامبر (ص)نازل می شود، آیات خواندن و نوشتن است.

*علم به تقویت ایمان می پردازد

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه ایمان از مقام عالی برخودار است و حرکت به سوی کمال محسوب می شود، ابراز داشتند: علم به کشف رازها می پردازد و ایمان را تقویت می کند.

معظم له افزودند: کسانی که علم بالاتری دارند بهتر می توانند خدا را بشناسند اما به شرطی که هنگام کشف راز علاوه بر ماده و طبیعت، نقش خدا و ماوراء الطبیعة را نیز ببینند.

این مرجع تقلید به تاکید پیامبراکرم(ص) بر لزوم علم آموزی مسلمین اشاره داشتند و گفتند: نبی مکرم اسلام، آزادی بی قید و شرط اسرای جنگ بدر را منوط به آموزش خواندن و نوشتن به فرزندان مدینه کردند.

*علم نیازمند کنترل ایمان است

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه علم نیازمند کنترل ایمان است، ابراز داشتند: گاهی ممکن است علم به نقطه ای دست یابد که برای بشر خطرآفرین باشد؛ بمب های هسته ای و اتمی از نتایج علم بدون ایمان هستند.

ایشان با بیان اینکه ایمان، علم را در سعادت بشر رهبری می کند، گفتند: از علم باید به نفع بشر بهره گیری کرد؛ انسان با دوبال ایمان و علم توان پرواز و پیشرفت خواهد داشت و به سعادت دست می یابد.

معظم له در پایان با اشاره به اینکه کتب اصیل شیعه دیباچه علم، عالم و دانشمند هستند، ابراز داشتند: دوجلد نخست کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی درباره علم، علما و روایات اهلبیت(ع) مرتبط با علم و ایمان است؛ همچنین باب نخست کتاب اصول کافی مرحوم کلینی اختصاص به عقل و جهل دارد و باب دوم نیز درباره علم و علما است.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha