جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی با با بیان اینکه کنترل بشر از سوی خداوند کمال نیست، گفتند: امروز که داعش به نام اسلام و مسلمین، جنگ افروزی می کند و مظلومان را سر می برد، گناهش را باید ناظر به خداوند بدانیم که چرا جلوی داعش را نمی گیرد؟

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه چهارشنبه در شانزدهمین برنامه «چشمه معرفت»، با اشاره به رخداد جنگ بدر که مصادف با هفدهم ماه مبارک رمضان سال دوم هجرت است، اظهار داشتند: غلبه لشکر 313 نفره با امکانات اندک نظامی در مقابل جمعیت هزار نفری کفار مکه که مجهز به انواع سلاح بودند، از معجزات نبی مکرم اسلام محسوب می شود.

ایشان در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه لشکرکشی های بشر چگونه با حکمت و رحمانیت خداوند سازگار است، گفتند: پرسش کننده تصور می کند که خداوند چون رحیم و حکیم است باید جلوی این جنگ ها را بگیرد.

معظم له با تاکید بر اینکه آفرینش آزاد انسان یکی از افتخارات بشر است، تصریح کردند: انسان مختار و آزاد است و هرکاری را که می خواهد می تواند انجام دهد.

این مرجع تقلید، شرط دستیابی به کمال را منوط به آزادی انسان عنوان کردند و گفتند: اگر انسان توانایی انجام گناه را داشته باشد اما پرهیز کند کمال است.

*جبر برخلاف کمال است

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه جبر برخلاف کمال است، ابراز داشتند: خداوند از ابتدا، بشر را مختار آفریده است و به سبب این اختیار ایمان یا کفر را انتخاب می کند.

ایشان با بیان اینکه کنترل بشر از سوی خداوند کمال نیست، گفتند: اگر آزادی انسان سلب شود و جبر یک طرفه باشد، حیوانیت محسوب می شود.

معظم له افزودند: خداوند بشر را مختار خلق کرده و کیفر هدایت و کفر را نیز ترسیم نموده و بر این اساس، انسان مختار به انتخاب مسیر می باشد.

*سوءاستفاده بشر از آزادی

این مرجع تقلید با بیان اینکه گاهی بشر مسیر جنگ افروزی را انتخاب می کند، گفتند: امروز که داعش به نام اسلام و مسلمین، جنگ افروزی می کند و مظلومان را سر می برد، گناهش را نباید ناظر به خداوند بدانیم که چرا جلوی داعش را نمی گیرد؟.

این استاد برجسته حوزه علمیه افزودند: باید داعش ها و انبیاء الهی آزاد باشند تا خبیث از طیب تفکیک شود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه گاهی بشر از آزادی سوءاستفاده می کند، گفتند: خداوند البته بشر را رها نکرده بلکه جهان آخرتی را برای پاداش و کیفر اقدامات خیر و شر تعیین کرده است.

ایشان، همچنین هدف از بعثت انبیاء و اولیای الهی را هدایت بشر به مسیر نیکی عنوان کردند و افزودند: اگر بشر با اختیار خود از رحمانیت و حکمت خداوند سوءاستفاده می کند ناظر به خدا نیست.

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: کمال انسانی در وجود امیرالمومنین(ع) که با وجود همه نوع قدرت در کنار ایتام می نشیند و غذا در دهان آنها می گذارد.

انتهای پیام/313/33         

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha