جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی، با اشاره به سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم، به مردم وعده دادند که به فضل الهی پیروزی قیام آنها نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی بعد از ظهر امروز در درس تفسیر سوره مومنون که در مدرسه حجتیه برگزار شد گفتند: در آیه 62 سوره مومنون «"وَلَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَيْنَا كِتَابٌ يَنطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ"»بیان شده است که در قیامت، نزد خدا کتابی است که اعمال انسان در آن مکتبوب شده است؛ برخی مفسران بیان کرده اند که در این آیه یک استعاره در کلمه «ینطق» وجود دارد که به این معنی است که این نامه به حدی آشکار است که گویی با انسان سخن می گوید.

ایشان افزودند: سپس خداوند دوباره به سراغ مشرکین می آید و سخنانی در این زمینه بیان می‎کند؛ غمره هم به معنی غفلت است و هم به معنی آب کثیری است که در آن فرو می روند؛ معنی دیگر این آیه آن است که غفلت اطراف قلب آنها را گرفته است.

این مرجع تقلید بیان کردند: کافران در دنیا خوشحال و شاد هستند؛ اشرار و عیاشان دانه درشتی که به دنبال عیاشی خود هستند، در قیامت عذاب خواهند شد، ولی فریاد آنها به جایی نخواهد رسید؛ مترفین یا دانه درشت ها به این دلیل بیشتر عذاب می شوند که باعث گمراهی دیگران شده اند.

ایشان اظهارکردند: خداوند بیان می کند که این افراد در هنگام عذاب فریاد می زنند ولی صدای آنها به هیچ کسی نمی رسد و کسی به داد آنها نخواهد رسید؛ خداوند به این گروه از مشرکان می فرمایند که هر موقع آیات خدا را از پیامبر می شنیدند به جای استقبال، به سمت عقب می رفتید وبا استکبار با پیامبر سخن می گفتید و شب زنده داری های همراه با تهمت و هجو و لغو برگزار می کردید و به همین دلیل باید عذاب شوید.

معظم له بیان کردند: آیت الله شیخ عیسی قاسم عالم برجسته بحرین که امام جماعت و جمعه و خطیب و نماینده مراجع عظام است، انسانی ملتزم و شریف است؛ ایشان همیشه سفارش می کردند که انقلاب ما باید مسالمت آمیز باشد؛ در این چند سالی که ملت بحرین انقلاب کردند، کسی که توانست این مردم را کنترل کند تا خونریزی انجام نشود، ایشان بود ولی در مقابل این عمل نیک، آل خلیفه از این شخیصت سلب تابعیت کرد.

ایشان اظهارکردند: آل خلیفه عرب های نجد هستند و 200 سال است که از نجد به بحرین کوچ کردند و بر مردم خلافت می کنند، ولی بحرینی ها اولاد عبدالقیس از صحابه پیامبر هستند که اصیل هستند، ولی امروزه غیر اصیل، اصیل ها را سلب تابعیت می کند، ولی به مردم برخی دیگر از کشورها تابعیت می دهند؛ آل خلیفه و همراهان آنها مشمول همین آیه هستند که قطعا در قیامت صدای آنها به هیچ کسی نمی رسد.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: به مردم بحرین وعده می دهم که به فضل الهی قیام آنها پیروز می شود و قطعا پایان این شب سیاه سپید خواهد بود و این شب می گذرد و تاریکی ها ازبین می روند و خورشید عدالت پدیدار خواهد شد؛ امیدواریم آل خلیفه سر عقل بیاید تا به قانون عمل کند؛ در کدام قانون و حقوق سازمان ملل و حقوق بشر چنین حکمی وجود دارد اگر کسی که صدهاسال در یک سرزمین بوده است، سلب تابعیت کرد؟ این حکم نه ارزش قانونی دارد و نه ارزش الهی.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha