جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید جواد جعفری- مدیر بنیاد بین المللی امام رضا(ع)

حوزه/ مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور میزبان برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی درقالب چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است و فارسی زبانان خارج از کشور نیز می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، امروز در نشست خبری جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خراسان رضوی، با اشاره به اینکه یکی از اتفاقات بسیار مهم و برجسته در کشور برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در قالب چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است، اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور با 2 هزار و 200 کتابخانه در سراسر کشور میزبان برگزاری این جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه در دوره چهاردهم از مجموع 84 برنامه، 5 جشنواره به کتاب و کتابخوانی و حوزه مطالعه اختصاص یافته است، اظهار کرد: علاوه بر جشنواره کتابخوانی رضوی که به صورت فراگیر در همه استان های کشور برگزار می شود، استان چهارمحال و بختیاری میزبان جشنواره تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان است تا ما از طریق این جشنواره  به تولیداتی برسیم که خلا کمبود کتاب رضوی در حوزه کودک و نوجوانان برطرف شود.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، ادامه داد: جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی نیز توسط مرکز اسناد و موزه ها و کتابخانه های آستان قدس رضوی برگزار می شود. همچنین جشنواره کتابخوانی رضوی ویژه دانشگاهیان کشور به میزبانی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی و توسط وزارت علوم برگزار خواهد شد.جشنواره کتابخوانی رضوی با عنوان «معرفی شخصیت امام رضا(ع)» برای کودکان و نوجوانان از جمله دیگر حوزه مطالعه و کتابخوانی با الهام از آموزه های رضوی در قالب جشنواره امام رضا(ع) می باشد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی برای فارسی زبانان خارج از کشور گفت: در این بخش ایرانیان خارج از کشور و همچنین فارسی زبانان دیگر کشورها می توانند در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کنند که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از طریق 80 رایزنی فرهنگی خارج از کشور، فراخوان جشنواره را در کشورهای مختلف ارسال کرده است که به عنوان نمونه در سیدنی استرالیا پوستر و فراخوان جشنواره در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار منتشر شده است.

کتاب هایی برای نیازهای اقشار مختلف جامعه

در ادامه این نشست خبری، حسین اکبری، مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی بااشاره به برگزاری ششمین جشنواره کتابخوانی در سال جاری گفت: کتاب های در نظر گرفته شده، رای این جشنواره برای رده های مختلف سنی است ، متناسب با نیازهای اقشار مختلف جامعه این کتاب ها در رده های سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال انتخاب شده است.

وی با تقدیر از تشکیل اتاق فکر در کنار دبیرخانه جشنواره کتابخوانی رضوی افزود: اتاق فکری متشکل از شخصیت های سرشناس حوزه فرهنگ رضوی تشکیل شده که این اتاق فکر کتاب های جشنواره را از میان صدها اثری که در این حوزه وجود دارد انتخاب کرده اند.

اکبری ادامه داد: کتاب «دوست مهربان کبوترها» نوشته مجید ملامحمدی که برای رده سنی کودک انتخاب شده است کتابی بسیار پرجاذبه است و با تصاویری که دارد کودکان را بیشتر جذب می کند؛ همچنین کتاب «اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه آبادی که برای نوجوانان در نظر گرفته شده کتابی بسیار خواندنی و برگزیده جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی از سوی آستان قدس رضوی می باشد و نویسنده آن (شاه آبادی) در دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تجلیل قرار گرفت؛ همچنین کتاب «امام علی بن موسی الرضا(ع)» که محصول بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و تالیف جمعی از پژوهشگران و محققان برجسته کشور است برای رده سنی بزرگسال در نظر گرفته شده است.

امکان شرکت روشندلان در جشنواره

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از استان های کشور برای روشندلان کتاب های مسابقه با خط بریل و یا به صورت صوتی آماده شده است گفت: با برنامه ریزی که نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام داده است طیف وسیعی از مخاطبان می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

اکبری با بیان اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی باعث گسترش فرهنگ رضوی در جامعه از طریق مطالعه می شود، تصریح کرد: افرادی که عضو ثابت کتابخانه های کشور هستند می توانند از طریق مطالعه کتاب های رضوی معرفی شده در قالب جشنواره کتابخوانی رضوی اطلاعات و آگاهی خود را به روز رسانی کنند، همچنین علاقه مندان به حوزه کتاب های رضوی می توانند از طریق این جشنواره با این آثار، سیره و سبک زندگی رضوی آشنا شوند و بدیهی است که فرهنگ رضوی تضمین کننده زندگی سعادتمند برای آحاد جامعه خواهد بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha