جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 389912
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
افق حوزه

حوزه/ چهارصدو هفتاد و سومین شماره هفته نامه "افق حوزه" با رویکرد انعکاس اخبار حوزوی و نشر آراء مراجع، علماء و فضلا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» هفته نامه "افق حوزه" در مباحثی چون: «در آیینه اخبار»، «بین الملل»، «درس اخلاق»، «فرزانگان»، «آثار ماندگار»، «رواق شهیدان»، «کرسی اجتهاد»، «فقه و زندگی»، «پرس ‌وجو» و «افق خانواده» به ارائۀ مطالب می پردازد.

برخی از عناوین در شماره جدید این نشریه عبارتند از: «حوزه انقلابی زمینه ساز ظهور است»، «مبانی حقوق بشر بین المللی با تضادهای بسیاری مواجه است»، «حوزه میراث عظیم خود را تبدیل به نرم افزاری اثرگذار کند»، «اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) پیوند دهندۀ مردم ایران و آذربایجان است»، «تجسم اعمال»، «رسانه مطلوب از دیدگاه اساتید حوزه»، «هجرت امام رضا (ع) قلمرو اندیشه اسلامی را گسترش داد»، «پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنفرانس کنگره مسلمانان آمریکا، امام مهدی (عج) منجی بشریت».

* چگونه وعده یاری مؤمنان با کشته شدن و شکست آنان سازگار است؟

افق حوزه در شماره جدید خود در پاسخ به این شبهه که: چگونه وعده یاری مؤمنان با کشته شدن و شکست آنان سازگار است؟ به نقل از تفسیر نمونه حضرت آیت الله مکارم شیرازی این گونه پاسخ می دهد:

اولاً: پیروزى، معنى وسیعى دارد، و همیشه به معنى غلبه ظاهرى و جسمانى بر دشمن نیست؛ گاه پیروزى، پیروزى مکتب است، و مهم ترین پیروزى همین است، فرض کنید، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در یکى از غزوات، شهید شده بود، اما مى بینیم آئینش دنیا را گرفته، آیا ممکن است این شهادت را به شکست تعبیر کنیم؟

مثال روشن تر این که: امام حسین(علیه السلام) و یارانش در «کربلا» واقعاً شربت شهادت نوشیدند، ولى هدف آنها این بود که چهره زشت «بنى امیه» را که مدعى خلافت پیامبر(صلى الله علیه وآله) بودند، اما در حقیقت جامعه اسلامى را به عصر جاهلیت باز مى گرداندند نشان دهند، و به این هدف بزرگ رسیدند، مسلمانان را از خطر آنان آگاه کردند و اسلام را از سقوط، رهائى بخشیدند، آیا مى توان گفت آنها در «کربلا» مغلوب شدند؟!

مهم این است که انبیاء و جنود الهى، یعنى مؤمنان در برابر تمام تلاش هاى مستمر و منسجم دشمنان حق، توانستند اهداف خود را در دنیا پیش ببرند و پیروان زیادى پیدا کنند و خط مکتبى خود را تداوم بخشند، و در برابر آن همه طوفان، قد علم کنند و حتى در دنیاى امروز افکار اکثریت مردم جهان را به خود متوجه سازند.

نوع دیگر از پیروزى داریم که پیروزى تدریجى در برابر دشمن در طول قرن ها است که گاه نسلى به میدان مى آید و پیروز نمى شود، اما نسل هاى آینده دنبال کار آنها را مى گیرند و به پیروزى مى رسند (مانند پیروزى نهائى لشکر اسلام بر لشکر «صلیبیون» بعد از دویست سال!) این نیز، پیروزى براى مجموع محسوب مى شود.

ثانیاً: فراموش نباید کرد که وعده خداوند، دائر به غلبه مؤمنان، یک وعده مشروط است نه مطلق، و بسیارى از اشتباهات از عدم توجه به این حقیقت سرچشمه مى گیرد.

زیرا تعبیرات «جُنْدِنا»؛ (لشکر ما) و «حِزْبُ اللّهِ» ـ و ـ «الَّذِیْنَ جاهَدُوا فِیْنا» ـ و ـ «وَ لَیَنْصُرَنَّ اللّهَ مَنْ یَنْصُرُهُ»، و مانند اینها، که در آیات قرآن آمده، همه دلیل روشنى براى شرائط پیروزى است... .

برخی از عناوین " افق خانواده" عبارتند از: «نگاهی به زندگی امام رضا (ع)»، «رئیس بازی در خانه ممنوع»، «آینده ای بسیار بهتر با کمی توجه بیشتر»، «6 راه برای افزایش قدرت تفکر کودک».

علاقه مندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری، کوچه 2، پلاک 15 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 02532900538 تماس بگیرند.

پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه به نشانی: www.ofoghhawzah.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha