پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
الزبیدی کارشناس عراقی

حوزه / یک کارشناس عراقی گفت: امروز جنگ موصل بهانه ای برای دخالت کردن در عراق است و غرب می خواهد منافعش را از این طریق تامین کند... طبیعتا انگلیس می خواهد نفوذ و تاثیر در عراق و سوریه و لیبی داشته باشد و وجود داعش یک دلیل و توجیه برای دخالت غرب در منطقه است.

عبدالجلیل الزبیدی کارشناس سیاسی تحولات عراق با اشاره به تحولات اخیر این کشور همچون دخالت های انگلیس و حضور مجدد نیروهای آمریکایی برای دخالت در آزاد سازی موصل با خبرگزاری حوزه به گفت و گو پرداخت.

عبدالجلیل الزبیدی کارشناس عراقی با اشاره به تحولات اخیر عراق و دخالت های آمریکا در این کشور و اعزام نیرو به عراق در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه گفت: تماس جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا با رسیدن صدها نفر از سربازان آمریکایی به پایگاه نظامی در اربیل برای آماده شدن و ورود به عملیات موصل همزمان شد، و طبیعتا بایدن می خواهد این شرایط و مشارکت این سربازان در عملیا ت را با حکومت عراق هماهنگ کند .

وی ادامه داد : علاوه بر آن موضوعاتی بعد از آزاد سازی موصل بوجود می آید، و می دانید که در موصل برخی رهبران عراقی سنی هستند که با آمریکا درباره ایجاد شرایط خاص برای موصل بعد از بیرون کردن داعش هماهنگ هستند  و در حالیکه العبادی و گروه شیعیان مخالف این موضوع هستند.

 وی با اشاره به اهداف پشت پرده جنگ نیروهای انگلیسی در موصل و بمباران قصر صدام گفت:  طبیعتا انگلیس می خواهد نفوذ و تاثیر در عراق و سوریه و لیبی داشته باشد و وجود داعش یک دلیل و توجیه برای دخالت غرب در منطقه است، از 36 سال پیش که شوروی افغانستان را اشغال کرد به خاطر وضعیت بوجود آمدن القاعده و پس از آن با توجیه مبارزه با حامی تروریسم اسامه بن لادن بود و 25 سال پیش زمانی که صدام کویت را با حمایت آمریکا  اشغال کرد و این دلیلی شد که 12 پایگاه نظامی آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی به خلیج فارس بازگردند.

الزبیدی خاطر نشان کرد: چنین اموری وجود دارد و رابطه بین خلق این پایگاه ها و بهانه کردن و رابطه بین مصالح آنها و ایجاد نفوذ در منطقه وجود دارد،پس امروز جنگ موصل بهانه ای است برای دخالت کردن در عراق و در این جا غرب می خواهد منافعش را از این طریق تامین کند و عراق در شرایط کنونی تضعیف شود.

کارشناس عراقی با اشاره به انحلال حزب بعث و تاثیر آن بر مبارزه با گروه های تکفیری تروریستی گفت: صدور قانون توقیف و انحلال حزب بعث و سازمان های طایفی و نژاد پرستانه، اقدام تاریخی بود که ملت عراق از 10 سال پیش منتظر آن بود و این قانون در پارلمان عراق از روی عمد معطل مانده بود ...و معتقدم این قانون از مبارزه با تروریست و گروه های تکفیری حمایت می کند ومی دانید حزب بعث و طرفدارانش اعتقاد دارند که گروه های تروریستی در داخل شهرها پوشش داده شوند و رییس این گروه نژادی عزت الدوری اعتراف کرده بود حزبش داعش را بویژه در اشغال شهرهای عراق تایید می کند ، در حال حاضر هر بعثی یک تروریست شده است..

وی تصریح کرد: از نظر سياسی اين امر  سبب نسبی استقرار سياسی در عراق مي شود چون بعضی از نماينده ها وسياسيون سنی مذهبند و از ياران حزب بعث هستند وآنها در بيشتر وقتها شعارهای قوميت گرایی وطائفه گری مي دهند اين شعارها سبب هرج ومرج وعدم استقرار سياسي در عراق شده است واين حكم قانونی سبب می شود تا آنها شعارهای خود را كم كنند.

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha