سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مصطفی سریچ مفتی سابق کشور بوسنی در کنفرانس بین المللی وحدت

حوزه/ مفتی سابق کشور بوسنی، با بیان این که امروز بیش از هر زمانی، جهان اسلام تشنه صلح و دوستی و برادری است، گفت: برای ایجاد وحدت واقعی در جهان اسلام، باید منیت ها، کنار گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مصطفی سریچ پیش از ظهر امروز در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران گفت: من یکی از کسانی هستم که در دوران جنگ بوسنی زندگی کردم و شاهد این نسل کشی بودم.

وی افزود: دعوت برای حضور در این همایش را پذیرفتم تا از وحدت گفته و بشنوم و همچنین زبان حال و فکر علمای اسلامی را از نزدیک مشاهده کنم.

سریچ اظهارکرد: آنچه در اخبار گفته می شود با واقعیت متفاوت است؛ هر روزه در اخبار می شنویم که در خاورمیانه چه حوادثی رخ می دهد ولی در این کنفرانس سخنرانی هایی شنیدم که حاکی از مسئله دیگری بود.

این استاد دانشگاه بوسنی خطاب به پناهندگان سوری تصریح کرد: در گذشته همیشه غربیان برای فراگیری علم به شرق می آمدند ولی این جریان امروز برعکس شده است.

وی گفت: برای ایجاد وحدت اسلامی باید منیت ها را کنار گذاشت و نصایح حکیمانه و متواضعانه بیان کرد؛ وقتی این جنایات علیه مسلمانان رقم می خورد باید به این نکته توجه کنیم که چه غفلتی کرده ایم که این چنین شرایطی بر سر ما آمده است.

وی افزود: چرا امروز اسلام و مسلمانان نمی توانند وحدتی که پیامبر اکرم(ص) ایجاد کردند را برای خود و دیگران به بار بیاورند؛ متاسفانه امروز چیزی به اسم وحدت اسلامی وجود ندارد.

سریچ اظهارکرد: اولین دلیل این عدم وحدت آن است که در میان خود صادق نیستیم و همدیگر را تایید نمی کنیم بلکه کسانی را مورد تایید قرار می دهیم که ما را با موشک هدف قرار می دهیم.

این استاد دانشگاه بوسنی تصریح کرد: بسیاری از ارتش های دنیا مسلمانان را از بین می برند؛ از این رو مسلمانان با جنگ علیه یکدیگر نمی توانند از پیروزی سخن بگویند زیرا مسلمانان دشمن هم نیستند.

وی گفت: هیچ افتخاری بالاتر از اسلام و دین اسلام نیست ولی چرا نتوانسته ایم بر اساس این نام بزرگ به وحدت برسیم؛ تکفیر مساله جدیدی نیست ولی باید این سوال را از خود پرسید که چرا آنها در این زمان توانستند جمع بزرگی ازمسلمانان را به چالش بکشند.

این عالم دینی تصریح کرد: درمان امروز ما صلح و وحدت با نیت خالص است؛ نباید بر طبل جنگ کوبید؛ نباید فقط از وحدت سخن بگوییم زیرا امروزه زمان صلح ملت اسلامی فرارسیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha