پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ همایش بزرگ «حوزه انقلابی و رسالت های آن» /حضرت آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: باید اتاق فکری درباره حوزه انقلابی در حوزه علمیه قم تشکیل شود؛ چراکه رهبر انقلاب بر آن تأکید داشته و باید پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی صبح امروز در همایش بزرگ «حوزه انقلابی و رسالت های آن» که در مصلای قدس شهر مقدس قم و با حضور طلاب سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشتند: شناخت زمان، یکی از موضوعاتی که در روایات ما بر آن تأکید شده است که ما باید در راستای این شناخت، گام برداشته و حرکت نماییم.

ایشان با بیان این مطلب که شناخت زمان به معنای اهل، حوادث و رخدادهای آن زمان است، ابراز داشتند:در زمان ما جریانی به وقوع پیوست که شناخت آن در سرنوشت کشورها و ملت ها تأثیر دارد؛ قرن ها استعمار و استکبار در کشورهای اسلامی دست اندازی کرده و فرهنگ، سیاست، اقتصاد و ... آنان را به نفع خود تغییر داده و روز به روز به سیاهی کشاندند.

استعمار راه علم و فرهنگ را به روی مسلمانان بسته بود

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که استعمار راه علم و فرهنگ را به روی مسلمانان بسته بود؛ «اما ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد»، خاطرنشان ساختند: مسئله ولایت فقیه، مسئله ای کلامی، فقهی، قرآنی، روایی، تاریخی و به صورت عقلی و نقلی است و خداوند هرگز اجازه نخواهد داد که افراد ظالم و مستکبر بر انسان ها مسلط شوند.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: ولایت فقیه مسئله جدیدی در میان عالمان دین نبود؛ چراکه فقها برای آن نوشته و بحث می کردند و قائل به آن بوده اند.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: تحریم تنباکو، مشروطه از جمله قیام هایی بود که نتیجه مطلوب را به دست نیاورد؛ اما در ادامه انقلابی به دست قهرمان میدان فقه، سیاست، جهاد و ... انجام شد که پشتیبان تمام محرومان و مستضعفان جهان شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

*توصیه به مطالعه سه کتاب

معظم له اظهار داشتند: «صحیفه نور»، «دفتر تبیان» و «وصیت نامه امام خمینی(ره)» از جمله کتبی است که بنده همیشه بر آن تأکید داشته و توصیه کرده ام؛ باید با این فرهنگ و این مدل از برداشت از اسلام آشنا باشیم تا برای مباحث مورد نظر توفیق پیدا کنیم.

ایشان ابراز داشتند: انقلاب اسلامی ایران، چراغی است که نباید خاموش شود؛ پرچمی است که همیشه باید برافراشته باشد؛ چراکه ثمرات و برکات فراوان همچون نابودی استکبار را به دنبال خواهد داشت.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: باید این انقلاب را در حوزه های علمیه زنده نگاه داشت؛ چراکه علما در ایجاد انقلاب پیشتاز بوده و امروز نیز باید در حوزه های علمیه ادامه پیدا کند.

*شاخص های انقلاب

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به شاخص های انقلاب، تصریح کردند: نخستین شاخص آن است که این انقلاب همان ولایت فقیه است؛ چراکه ولایت فقیه بود که سبب شد این تحولات به وقوع بپیوندد.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: امروز شخصیتی همچون آیت الله خامنه ای که از لحاظ تقوا تالی تلو مقام عصمت بوده و فرد شجاعی است که در برابر تمام نقشه های دشمنان ایستاده است.

معظم له اظهار داشتند: استکبارستیزی، شاخصه دیگر انقلاب اسلامی ایران است؛ چراکه سخن قرآن کریم است که نباید در برابر دشمن نرمش نشان داد؛ چراکه هیچ وقت دشمن با مسلمانان دوست نشده و همیشه کینه ما را در دل خواهند داشت.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: سومین شاخص انقلاب، احیای فرهنگ جهاد و شهادت است؛ همیشه باید این فرهنگ را در جامعه تقویت کرده و جهادگرانی را تربیت نماییم تا اسلام زنده بماند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این مطلب که دو قدرت جهاد و جهادگران و عالمان دین برای حفظ اسلام وجود دارد، خاطرنشان ساختند: از دیگر شاخص های انقلاب، ایجاد خودباوری در میان مردم است؛ ملت در برابر قدرت های بزرگ خودباختگی داشتند؛ اما امام راحل این خودباختگی را شکست و خودباوری، شجاعت و خوداتکایی را جایگزین آن کرد.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: انقلاب برای کپرنشینان و زاغه نشینان بوده و این عزیزان در انقلاب و در هشت سال دفاع مقدس جانفشانی کرده اند.

معظم له بیان داشتند: «مردمی زیستن»، «برخورد شدید با صهیونیست و همراهان آنان» و ... از دیگر شاخص های انقلاب می باشد.

ایشان اظهار داشتند: علما و بزرگان حوزه باید در قم و سایر استان ها درباره انقلاب، دستاوردها و تهدیدات آن سخن به میان آورده و آن را تبیین نمایند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: باید اتاق فکری درباره حوزه انقلابی در حوزه علمیه قم تشکیل شود؛ چراکه رهبر انقلاب بر آن تأکید داشته و باید پیگیری شود.

*حوزه، فقیه انقلابی تربیت کند

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان ساختند: تربیت فقیه انقلابی در حوزه های انقلابی، یکی از وظایف مسئولان حوزه است که باید در این موضوع تلاش کرد.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: امروز مسئله ای به نام فضای مجازی به وجود آمده و دشمنان اسلام در سایت ها و ... علیه اسلام، شبهات و مطالب فراوانی عرضه می کنند؛ ما باید در برابر این فضا مجهز بوده و پاسخ به شبهات را آماده نماییم.

معظم له بیان داشتند: پاسخگویی به شبهات دشمنان از سوی حوزه علمیه قم و حوزه علمیه شهرستان ها از نکات مهم و ضروری است که باید پیگیری گردد.

ایشان اظهار داشتند: امیدواریم این انقلاب به ظهور حضرت حجت (عج) منتهی شده و دنیا پر از عدل و داد گردد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha