جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 406982
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
سلفی‌گیران پلاسکو

حوزه/ حادثه غم بار ساختمان پلاسکو آنقدر سنگین بود که نیازی به جریحه دار کردن افکار عمومی نداشته باشد.

حالا دیگر وقت آن رسیده است تا پس از فروکش شدن آتش ظاهری پلاسکو و کشته و زخمی شدن عزیزانمان در زیرآوار بی رحم سنگ و آتش از برخی هم وطنان خود گلایه کنم.

این نوشته برخلاف تحلیل های متفاوت این چند روز، دنبال قاصر و مقصر نیست که این مهم توسط مسئولان ذی ربط انجام خواهد شد.

اما به یک حقیقت تلخ اشاره دارد، مردمی که از ساعات اولیه در محل حضور داشتند به جای آنکه موجب کمک رسانی بهتر و سریع تر امدادگران باشند، به یک معظل جدی تبدیل شدند که نه تنها کمکی برای بهتر شدن شرایط نکرد، بلکه باعث اختلال در امدادرسانی و رفت و آمد امدادگران شد.

آری. سلفی گیرانی که در اطراف محل حادثه تجمع کرده بودند، شاهد آتش سوزی و جان باختن همنوعان خود بودند و آنان به راحتی سلفی می گرفتند!

تكنولوژى و آنچه در دنياى مدرن است، اگر نتواند به زندگى و انسانیت انسان كمك كند و موجبات آسايش و آرامش او را فراهم آورد، هيچ ارزشى ندارد، بلکه نتيجه اش جاهليت از جنس مدرن است كه به مراتب مشكل ساز تر از جاهليت قهقرایی است، زیرا در اين ديدگاه فرد خود را در جايگاه يك انسان متمدن و بافرهنگ و البته بى اشكال مى بيند!

بايد توجه داشته باشيم رفتار و نگاه هم نوعان در این واقعه تلخ نه ربطى به دولت داشت و نه ربطى به شهردارى و نه هيچ نهاد ديگر و نه برجام و آمريكا! بلكه باید اذعان نمود جماعت سلفى گير، بی‌رحمانه ترین سلفی ها را در حالی می گرفتند که می دانستند در زیر این آوارها انسان هایی از نوع خودشان گرفتار شده اند.

فرهنگ سلفى كه به ايران آمد ،برداشت هاى مختلفى از آن وجود داشت. در این پدیده نگاه خوب آن بود که، تصویر عكاس نيز ديده مى شود و او نیز لحظات خاص عمرش را ثبت مى كند، اما، ضد فرهنگ آن يك نوع خودخواهى در اين رفتار است. زیرا قبل از آن، عكاس ديده شدن خود را فداى ثبت لحظه هاى ديگران مى كرد و خودش پشت صحنه هميشه پنهان بود، سلفى كه آمد ديگر آن روحيه رخت بربست و جاى خود را به خود خواهى داد و به عبارتی همه تب ديده شدن دارند.

بعضى از سلفى ها ممکن است لذت بخش باشد، مانند سلفى گرفتن با اشخاصى كه دوستشان داريم و ... ولى بعضى دیگر مانند سلفى با جنازه و تابوت يا در حادثه ساختمان پلاسكو و ... كه  منجر به اختلال در امداد رسانى شد، هيچ توجیهی ندارد.

به راستى چرا در جامعه ما كه هم پشتوانه قوى دينى داریم و از تمدن با سابقه اى بهره مند هستیم بايد اين رفتارهای نسنجیده ديده شود.

سيد مجتبى كيا/ طلبه مدرسه علمیه شهیدین قم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha