پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 408414
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
ایام فاطمیه

حوزه/ همزمان با سالروز شهادت برترین بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) شهرهای استان خوزستان، حال و هوای فاطمی گرفت و مساجد، حسینیه‌ها و مدارس علمیه استان خوزستان، اقدام به برگزاری ویژه‌برنامه‌های شهادت حضرت فاطمه(س) کرده سیره عملی آن بانوی بزرگوار در دفاع از حریم ولایت را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، همزمان با سالروز شهادت برترین بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) شهرهای استان خوزستان، حال و هوای فاطمی گرفت و هیئات مذهبی کلان‌شهر اهواز و دیگر شهرهای استان، یکرنگ در غم نگین پنج تن آل عبا، سیاه‌پوش شدند.

مساجد، حسینیه‌ها و مدارس علمیه استان خوزستان، همزمان با ایام فاطمیه اول، اقدام به برگزاری ویژه‌برنامه‌های شهادت حضرت فاطمه(س) کرده سیره عملی آن بانوی بزرگوار در دفاع از حریم ولایت را گرامی داشتند.

اما حال و هوای حوزه علمیه اهواز امروز بر خلاف دیروز که پر از شور و نشاط انقلابی بود، آرام شده و همگی خود را برای عزاداری این ایام حزن‌انگیز آماده می‌کنند. از نصب کتیبه‌های مشکلی مزین به نام مقدس «یا فاطمه زهرا» گرفته تا پخش مرثیه‌سرایی و مداحی شهادت و حتی راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی توسط طلاب که بدین‌صورت یادآور شوند غم‌هایی که بر همسر علی و مادر حسین و زینب گذشت و مردم را برای این ایام پر سوز آماده کنند.

بر اساس این گزارش، در حال و هوای ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، بر آن شدیم تا گفتگویی کوتاه با برخی از روحانیون داشته باشیم و حال دل آن‌ها را در ایامی که بوی غربت فاطمی به‌خوبی استشمام می‌شود، جویا شویم.

*ایام شهادت حضرت فاطمه فرصتی برای تمرین حراست از حریم ولایت است

حجت‌الاسلام سید رضا موسوی، نخستین مخاطب گزارش خبرنگار «حوزه» در اهواز، حلقه وصل ایام‌الله دهه فجر با ایام فاطمیه اول را «پشتیبانی از جایگاه ولایت» عنوان کرد و گفت: ایام شهادت خانوم فاطمه زهرا(س) که نحوه شهادت ایشان تجلی غیرت و جان‌فشانی بهر ولایت‌فقیه است به ما می‌آموزد که همواره تا پای جان باید حامی و حافظ حریم ولایت باشیم و ایام‌الله دهه فجر نیز زمانی برای تمرین و یادآوری این آرمان بود.

وی انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فاطمی و حسینی دانست و بیان کرد: اول به خودم و دوم به مخاطبی که این گزارش را می‌خواند، یادآوری می‌کنم که پدران و مادران ما، با ذکر یا فاطمه و یا حسین این انقلاب را برپا کردند و ما طلاب باید حافظ و ناشر آن آرمان‌هایی باشیم که گذشتگانمان برای آن‌ها قیام کرده و برای آن‌ها جان‌ها و خون‌ها داده‌اند.

*ایام فاطمیه باز شدن دوباره بغض‌های در گلو مانده از محرم است

حجت‌الاسلام فاطمی کیا، دیگر مخاطب ما در این گزارش، کلام خود را با این شعر آغاز نمود: «نظر بنما، تو حال مرا، ببین تو دل بی‌قرار و غمین/ شکسته ،دلم ز درد و علم/ روان شده اشکم از این همه غم/ ز زخم نهان، به لب شده جان/ بگریم از این غصه ها همه دم»...

وی ایام فاطمیه را زمان باز شدن دوباره بغض‌های در گلو مانده از محرم دانست و گفت: زمانی که ایام فاطمیه اول شروع می‌شود، دل‌های ما یاد روزها و شب‌های محرم می‌افتد! آن زمانی که صدای روضه و مداحی از هر خانه و مغازه و ماشینی به گوش می‌رسد! آن زمانی که همه مردم یکرنگ سیه‌پوش می‌شوند و همگی می‌دانند که فاجعه‌ای بزرگ رخ داده است! همه می‌دانند سری به نیزه رفته و کاروانی به اسارت! این روزها، دقیقاً همچون زمانی است که غربت و مظلومیت اهل‌بیت(ع) نمایان شده و زمانه کنونی، زمانه انتقام و پس گرفتن حق نا بحق سلب شده از خاندان عصمت و طهارت(ع) است.

*توجه به سبک زندگی فاطمی در ایام فاطمیه و ضرورت نهادینه کردن آن در جامعه امروز

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام باقری، از روحانیون حوزه علمیه اهواز، به‌عنوان آخرین مخاطب ما در این گزارش، توجه به سبک زندگی فاطمی در ایام فاطمیه و توجه به نهادینه کردن آن را اصلی مهم برای جامعه امروز عنوان کرد و گفت: در این دورانی که سن ازدواج افزایش رفته و بیکاری در جامعه بیداد می‌کند، پیاده‌سازی سبک زندگی فاطمی، که در واقع نهادینه کردن ساده زیستی در زندگی جوانان امروزی است، می‌تواند به تقویت شکل‌گیری «خانواده» کمک کند و اوضاع نه‌چندان مناسب فرهنگی کشور را سامان بخشد.

وی با بیان اینکه مجالس عزاداری حضرت فاطمه(س) محفلی برای تقویت جایگاه خانواده در جامعه است، اظهارداشت: در این مجالس مبلغان و روحانیون می‌توانند سبک زندگی فاطمی را برای جوانان مطرح و آن را در ذهن و فکر آنان نهادینه کنند که قطعاً این موضوع به افزایش روحیه خودباوری جوانان و امید در جامعه کمک بسزایی می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha