جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله جواد مروی در جمع اساتید حوزه علمیه کاشان

حوزه/ هر چند شورای عالی حوزه تمام همت خود را در بحث تحول بکار گرفته، ولی براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، با توجه به اینکه تحول یک شمشیر دولبه است، باید بسیار با دقت، عالمانه و کارشناسی آن را پیگیری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، آیت الله جواد مروی، ظهر امروز در نشستی با اساتید مدارس علمیه شهرستان های کاشان، آران و بیدگل، نطنز و نراق که با حضور آیت الله نمازی، درحسینیه علی اکبر(ع) کاشان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهراء(س) و با اشاره به بخشی از درد دل های  طلاب و دغدغه های جدی اساتید مدارس علمیه، گفت: تدریس در حوزه شغل نیست، بلکه یک رسالت است .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تحول در حوزه های علمیه، افزود: هرچند شورای عالی حوزه تمام همت خود را در بحث تحول بکارگرفته است، ولی براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، با توجه به این که تحول یک شمشیر دولبه است، باید بسیار با دقت، عالمانه و کارشناسی آن را پیگیری کرد.

وی، با تاکید برحفظ اصالت های حوزه، تصریح کرد: باید با حفظ تمام سنت های متین گذشته حوزه های علمیه، نقطه ضعف ها را نیز برطرف و نقاط قوت را تقویت کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور، با اشاره به روند روبه رشد حوزه های کشور، گفت: رویش های قوی و عظیمی در حوزه های علمیه وجود دارد که بسیار ارزشمند است.

آیت الله مروی با تاکید بر ضرورت تقویت محتوای علمی و تهذیبی حوزه های علمیه، اظهار کرد: باید ضمن حفظ متون اصلی حوزه، محتوای علمی مطابق با نیازمخاطب ارائه شود.

وی، با بیان اینکه جمع انبوهی از جوانان را به سمت فقه های مضاف گرایش داده ایم، ابراز داشت: طلبه اگر یک میزانی از معلومات را داشته باشد، خواهد توانست وارد فقه های مضاف شود تا بتواند به مسائل روز پاسخ بدهد .

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور از کلید خوردن طرح هدایت تحصیلی طلاب خبرداد و گفت: درصورت موفقیت آمیز بودن  این طرح، به مرور زمان در همه حوزه های علمیه کشور اجراء خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بازبینی جدی دروس حوزه در شورای عالی، افزود: درحال حاضر به صورت مرتب از اساتید، مدیران و طلابی که طرح را گذرانده اند، نظرخواهی می شود.

آیت الله مروی با اشاره به اهمیت مباحثه، گفت: در تحقیقات هیئت آموزش عالی ژاپن از سیستم های آموزشی دنیا از 14 توصیه موثری که در موفقیت تحصیلی دانش پژوه مشخص کرده اند، به این نتیجه رسیده اند که باید روش مباحثه که در حوزه های علمیه شیعه رایج است را برای فهم دانش پژوه در سیستم آموزشی خود بکار گیرند .

وی در ادامه با تاکید بر ترویج بیش از پیش فرهنگ ارتباط با قرآن و تفسیر در حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تفسیر و قرآن از امتیازات شیعه از دیر باز بوده است، طلاب و اساتید باید قرآن  خواندن و عمل به آن را جدی بگیرند.  

برپایه این گزارش، در این نشست، پس از ارائه  گزارشی از برنامه ها و فعالیت های مدارس علمیه منطقه کاشان توسط حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجی مدیر حوزه علمیه  منطقه، اساتید با بیان مسائل و مشکلات، خواستار ترویج هرچه بیشتر فرهنگ ورزش، مشاوره تحصیلی، احداث مدرسه علمیه در شهر راوند، کاربردی سازی دروس، برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی برای خانوادهای اساتید و دیدار با حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مقام معظم رهبری شدند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha