پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارگاه آموزشی وحدت و اخوت اسلامی درکابل

حوزه/ کارگاه آموزشی مبانی تقریب، وحدت و اخوت اسلامی، به منظور تحکیم وحدت میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی در افغانستان با حضور طلاب شیعه و سنی در کابل افتتاح شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» کارگاه آموزشی چهار روزه‌ی مبانی تقریب، وحدت و اخوت اسلامی، به منظور تحکیم وحدت میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی در افغانستان از سوی حوزه علیمه خاتم الانبیا و مجمع الدعوة التقریب با حضور اساتید دانشگاه، علما، طلاب حوزات علمیه شیعه و سنی در کابل افتتاح شد.

به گزارش صدای افغان، دراین کارگاه علمی تخصصی، موضوعات چون مبانی تقریب از قرآن و سنت، مبانی اخوت اسلامی، تاثیر وحدت در جامعه از دیدگاه قرآن، اهمیت و ضرورت وحدت اسلامی با توجه به اوضاع افغانستان، شناخت یا مطالعه انسان در بینش اسلامی، مشترکات وحدت، راه کارها برای بیرون رفت از مشکلات موجود به بحث و بررسی گرفته می شود.

* کار موثر، مفید و عملی در افغانستان کمتر دیده می شود

حجت الاسلام سید حسن فاضل زاده مسوول حوزه علیمه خاتم الانبیاء در افتتاح این برنامه آموزشی گفت: چیزی که امروز در افغانستان کمتر دیده می شود کار موثر، مفید و عملی است و اکثر برنامه ها و متاسفانه جنبه نمادین و شعاری دارد. هرچند تلویزیونها برنامه هایی را نشر و پخش می کنند، اما عمدتاً تکراری و عاری از مبنای علمی و تحقیقی می باشد و اثرعملی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه علمای دین باید به روز عمل کنند افزود: هرچند در رشته های مختلف علمای زیادی در کشور وجود دارد، اما عالم به زمان بسیار اندک است و این نقطه ضعفی است که در اکثر موارد زمینه را برای مداخله گران و اخلالگران و دین ستیزان نیز فراهم می کند.

حجت الاسلام فاضل زاده با اشاره به حدیثی از حضرت امام علی(ع) گفت: تنها با کنترل قوه شهوت و غضب می توان مدارج کمال، انسانیت و شرافت را طی کرد.

مولوی حبیب الله حسام رییس شورای اخوت اسلامی افغانستان نیز در این افتتاحیه گفت: موضوع وحدت و اخوت اسلامی از مسائل مهم و حائز اهمیت در حوزه کفر و اسلام، یا مسلمانان و غیر مسلمان می باشد.

وی افزود: از یک طرف مسلمانان آرزوی انسجام و وحدت مسلمین را دارند و یک عده دراین راستا تلاش کرده و می کنند و قربانی می دهند و از سوی دیگر هم دنیای کفر از وحدت مسلمانان می ترسند و کوشش می کنند که میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند.

* غیر مسلمانانِ تفرقه افکن هم در اخوت انسانی با ما شریک هستند

حسام اظهار داشت: غیر مسلمانان که شبانه روز در صدد تفرقه میان مسلمانان هستند باید بدانند که در اخوت انسانی با ما شریک هستند.

وی ادامه داد: اخوت میان مسلمانان دشمنی با غیر مسلمان نیست زیرا از یک جهت تمام بشریت با هم برادر انسانی هستند و به فرموده صریح قرآن از یک پدر و مادر بوجود آمده و این نقطه وصل انسانها است.

به گفته این عالم دین، وظیفه اول مسلمانان دعوتگری است نه دشمنی با انسانهای دیگر، بنا بر این اگر غیر مسلمانها اخوت انسانی را حد اقل در نظر داشته باشند با قرارداد ها و تفاهم می تواند زندگی مسالمت آمیز داشته باشند چنانچه در صدر اسلام کفار و مشرکین می توانستند تحت یک قرداد در سایه اسلام زندگی کنند.

حجت الاسلام محمد علی فطری؛ عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان نیز گفت: اخوت از دیدگاه قرآن، سنت وعقل جایگاه مهمی دارد و بخش عظمیی از روابط اجتماعی و ارزشهای مشترک دینی و مذهبی را احتوی می کند.

* از نگاه عقل اخوت مانع بسیاری از ضررها می شود

وی افزود: گذشته از اینکه در مبانی دینی بر اخوت مسلمانان تاکید شده است، از نگاه عقل نیز اخوت جلو بسیاری از ضررها را میگیرد همانگونه که اختلاف و نفاق ضررهای زیادی را متوجه جامعه می کند.

عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان با بیان اینکه مسئله برادری و وحدت در سیره انبیا، ائمه معصومین و سیره متشرعه و دانشمندان همواره مورد توجه بوده است افزود: اخوت از نگاه سیاسی نیز حائز اهمیت بوده و یکی از پیامدهای آن تشکیل قدرت واحد و نیروی منسجم در برابر تجاوز بیگانگان می باشد.

حجت الاسلام فطری در ادامه به راهکارهای اخوت، تقریب و وحدت نیز اشاره کردو گفت: کنار گذاشتن اختلافات فقهی و تمرکز برمشترکات، عدم تکفیر و متهم ساختن همدیگر، عدم نکوهش بر پیامد های یک نظریه داده شده، برخورد احترام آمیز در گفتگو ها، خودداری از توهین به مقدسات دیگران، ترویج آموزه های دینی بر اساس سیره نبوی، تاکید بر حراست از نظام مشترک ارزشی و اخلاقی، تاکید مبارزه با دشمنان مشترک وهمچنین برگزاری کنفرانسهای علمی و دینی مشترک میان پیروان مذاهب از عمده ترین راهکارها به شمار می ورد.

 

کارگاه آموزشی وحدت و اخوت اسلامی درکابل

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha