جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدی رستم نژاد

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد با بیان این که مسابقات قرآن در حوزه باید جنبه علمی تری نسبت به مسابقات مشابه داشته باشد گفت: مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام باعث تقویت هویت اسلامی و وحدت مذاهب است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام گفت: انس با قرآن دستوری قرآنی و وظیفه‌ای دینی است و همه مردم باید انس با قرآن را براین اساس داشته باشند، اگر انس با قرآن وجود نداشته باشد نقطه مرکزی تکیه گاه دینی انسان منقطع و بریده خواهد شد و انسانی که بریده شود مانند درختی است که نور و آب و غذا به آن نرسد طبیعتا دوامی نخواهد آورد.

وی بیان کرد: قرآن کریم نور و شفاء صدور است و اگر انسان در معرض قرآن نباشد از پا در می‌آید، بنابراین انس شبانه‌روزی با قرآن و تلاوت مستمر آن وظیفه حداقلی است.

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه فلسفه نزول قرآن کریم، در نهایت عمل به دستورات آن است اظهار کرد: بالاتر از برگزاری مسابقه صرف و قرائت باید مرحله به مرحله از تلاوت و قرائت تا تدبر و عمل به آن جلو برویم بنابراین مسابقات به خصوص مسابقات طلاب جهان اسلام باید با این رویکرد به پیش برود و این فضا در آن بارز باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد ایجاد هویت جمعی بر مبنا و محوریت قرآن را یکی دیگر از فواید برگزاری مسابقات قرآن کریم به خصوص مسابقاتی با عنوان طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام برشمرد و افزود: برای ایجاد هویت جمعی بر مبنای قرآن کریم و بیرون آوردن جامعه از روزمرگی و غفلت باید روح جدیدی به پیکره اجتماعی دمیده شود و احیای مسابقات قرآن آن هم با وجهه بین‌المللی در میان طلاب جهان اسلام در واقع احیای وظایفی است که همه در مقابل قرآن باید داشته باشند.

وی عنوان کرد: برپایی مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام می‌تواند حیات جدیدی را بر پیکره جامعه تزریق کند و عهد مجددی با قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد تاکید کرد: مسابقات قرآن در حوزه با توجه به جنبه علمی حوزه باید عمیق‌تر از مسابقات قرآن مشابه باشد که در کشور برگزار می‌شود و از مرحله لفظ و حفظ به صورت منحصر عبور کند؛ البته نه اینکه نباید به لفظ و حفظ و قرائت پرداخت، بلکه نباید در آن متوقف شویم و باید به سمت مسابقات قرآن تفسیری و تدبر در قرآن پیش برویم و جهت علمی مسابقات تقویت شود.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: دشمنان در حالی شیعه را متهم به بی اعتنایی به قرآن کریم می‌کنند که هر ساله شاهد مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران و جهان با حمایت های علمای شیعه هستیم و این گونه مسابقات خط بطلانی بر القائات آلوده آنان دارد.

وی ادامه داد: از طرفی حوزه‌های علمیه شیعه نیز متهم به این هستند که فقط سراغ حدیث می روند و قرآن را کنار گذاشته‌اندٰ  اگرچه پرداختن به هر دو مسئله قرآن و حدیث لازم و براساس سفارش پیامبر(ص) است ولی برپایی این مسبابقات در دفع این نوع شبهات  مهم و اثرگذار است و باید بیشتر به ابعاد آن توجه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد با اشاره به تاثیر قرآن در تبلیغ مبلغان و حوزویان اظهار کرد: اگر فرد مبلغ، حافظ قرآن باشد منبر و خطابه و تبلیغ او نیز قرآن محور خواهد شد و با الهام مستقیم از قرآن به تبلیغ می پردازد و چون قرآن زبان مشترک میان همه فرق و مذاهب اسلامی است تاثیرگذاری آن از روایت که فقط مورد پذیرش شیعه است قرار خواهد گرفت.

معاون آموزش حوزه تاکید کرد: حوزه در سالیان قبل چندین دوره مسابقه برگزار کرده که در سال قبل بیش از هفت هزار طلبه در این مسابقات شرکت کردند همچنین برای برگزاری اولین دوره بین‌المللی مسابقات طلاب جهان اسلام نیز گام برداشته است که این نوع اهتمام حوزه به قرآن باید اطلاع رسانی شود.  

خاطرنشان می شود: اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام دوم تا ششم اردیبهشت ماه با حضور 60 طلبه از 42 کشور در قم برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha