جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانی از فقهای شیعه، در اواخر دوره‌ قاجار برای حمایت از تولید داخلی و تحریم کالای خارجی، با حمایت جمعی از علما و اخذ فتوا از مرحوم آخوند خراسانی مبنی بر تحریم منسوجات خارجی، به تاسیس شرکت تولیدی منسوجات در شهر اصفهان اقدام نمود، و این سرآغاز مبارزه با جریان استعماری اقتصادی در آن عصر بود.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی رنجبریان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به نقش مردم و مسئولین در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و ضرورت استفاده از تولیدات داخلی، اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که شعار امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» متوجه مسئولین و مردم است. در این میان مسئولین از دو حیث مصرف کننده و تولید کننده مخاطب این پیام هستند، زیرا هم مصرف کننده هستند و هم حمایت اصلی از تولید کننده بر عهده آنان است.

وی ادامه داد: مسئولین وقتی می‌خواهند اقلام مورد نیاز محیط کار خود و زیرساخت‌های ساختمان‌های دولتی را فراهم کنند و با توجه به گستردگی این مصرف که بار مالی کلانی را می طلبد، در اینجا آن نکته مهم مقام معظم رهبری که تحریم کالای خارجی است را باید مد نظر قرار دهند و هر کالایی که مشابه داخلی دارد را تهیه کنند و به هیچ عنوان از کالای خارجی استفاده نکنند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران افزود: ادارات و شرکت‌های دولتی در عین حال که مصرف کننده کلان هستند، یا تولید کننده‌اند یا ابزارهای حمایت از تولید کنندگان داخلی را در اختیار دارند، لذا ضرورت دارد برای حمایت از کالای تولید داخلی، به تولید کنندگان بها دهند و به دور از شعارهای غیر واقعی عزم جدی برای حمایت از تولید داخلی داشته باشند.

حجت الاسلام رنجبریان با اشاره به ظرفیت بالای کشور در تولید کالای ملی و سرمایه عظیم نیروی انسانی جوان، اظهار داشت: معتقدم اگر از همین جوانان مستعد، پرانرژی و باانگیزه‌ی داخلی حمایت شود، هم رشد بیکاری کاهش می‌یابد و هم در عرصه تولید داخلی گام‌های مؤثر و ویژه‌ای برداشته می‌شود.

وی با اشاره به نقش ویژه‌ی مردم در حمایت از تولید داخلی، عنوان داشت: همان نکته مقام معظم رهبری مبنی بر تحریم کالای خارجی باید مد نظر عموم مردم نیز قرار بگیرد و در جایی که نمونه مشابه داخلی وجود دارد، اقدام به خرید کالای خارجی نکنند زیرا خرید کالای خارجی رکود تولید داخلی و گسترش بیکاری جوانان را به دنبال دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان نمونه‌ای از جهاد اقتصادی علمای شیعه در حمایت از تولید داخلی، ادامه داد: مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانی  از فقهای شیعه و برادر مرحوم آقا شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی، در اواخر دوره‌ی قاجار برای حمایت از تولید منسوجات داخلی و تحریم کالای خارجی، با حمایت جمعی از علما و اخذ فتوا از مرحوم آخوند خراسانی مبنی بر تحریم منسوجات خارجی، به تاسیس شرکت تولیدی منسوجات در شهر اصفهان اقدام نموده، و این سرآغاز مبارزه با جریان استعماری اقتصادی در آن عصر بود.

حجت الاسلام رنجبریان  با انتقاد از عدم ایجاد و معرفی مراکز معتبر ارائه تولیدات داخلی برای مصرف کنندگان ایرانی، بیان داشت: هم اکنون یک مصرف کننده داخلی که بخواهد تولیدات داخلی را تهیه و استفاده کند، نمی‌داند به کدام فروشگاه‌ها مراجعه کند تا برایش اطمینان حاصل شود که از تولید داخلی خرید می‌کند. از این رو پیشنهاد می‌کنم با حمایت قاطع نظام، نسبت به تأسیس برخی فروشگاه‌ها که فقط مختص ارائه تولیدات داخلی باشد، اقدام شود تا همراهی مردمی را در استفاده و حمایت از تولید داخلی شاهد باشیم.

انتهای پیام 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha