پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام رحیمی صادق

حوزه/ مدیر حوزه علمیه تهران، دفاع مقدس را تبلور «ما می توانیم» دانست و گفت: توکل به خدا و توجه به ارزش های انسانی و الهی در برخورد با اسرای دشمن، بیانگر سند حقانیت و مظلومیت ما و وجه تمایز دوران دفاع مقدس با جنگ های دیگر بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که دوران هشت ساله دفاع مقدس یک دوران بی نظیر و استثنایی در فرهنگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود، اظهار داشت: آنچه در طول این هشت سال اتفاق افتاد از زوایای مختلف قابل بررسی است. ایثار و از خود گذشتی مردم عزیز ایران و رزمندگانی که جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند، در نوع خود بی نظیر بود.

مدیر حوزه علمیه تهران افزود: در جنگ تحمیلی همه مستکبرین و زورگویان عالم علیه ایران اسلامی متحد بودند، اما مردم ما با وحدت و یکپارچگی، مقاومت جانانه و بی‌نظیری را در این هشت سال رقم زدند.

اثبات بسیاری از حقایق دینی و آیات قرآن  در دفاع مقدس

وی ادامه داد: دفاع مقدس تابلوی زیبایی برای اثبات بسیاری از حقایق دینی و آیات قرآن مجید بود. آنجا که خداوند متعال می فرماید «إِن يَكُن مِنكُم عِشرونَ صابِرونَ يَغلِبوا مِائَتَينِ و إِن يَكُن مِنكُم مِائَةٌ يَغلِبوا أَلفًا مِنَ الَّذينَ كَفَروا؛ هرگاه بیست نفر با استقامت از شما باشند، بر دویست نفر غلبه می‌کنند؛ و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از کسانی که کافر شدند، پیروز می‌گردند» و مصداق این آیه کریمه را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم، زیرا خداوند خود وعده داده است «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم؛ اگر دین خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌دارد».

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق تصریح کرد: پیشرفت کشور در عرصه های مختلف علمی، فناوری، تکنولوژی، نظامی و... که امروز این پیشرفت ها دنیا را متحیر کرده و مستکبران را در جای خود نشانده است، همگی به برکت هشت سال دفاع مقدس می باشد و از این دوران که دوران بسیار ارزشمندی است باید به عنوان یوم الله از آن یاد کرد همچنان که خداوند متعال در آیه «ذَکِّرْهُم بِأَیَّامِ اللَّهِ» بدان اشاره می کند.

پاسداشت دفاع مقدس زنده نگه داشتن همه ارزش ها و خوبی هاست

وی، پاسداشت دفاع مقدس را زنده نگه داشتن همه ارزش ها و خوبی ها دانست و گفت: یادآوری این دوران، احیاء و تقویت روحیه‌ی «ما می‌توانیم» است. بنابراین ما وظیفه داریم در همه زمان ها و دوران ها، ارزش های هشت سال دفاع مقدس را زنده نگه داریم و حقیقت آن را برای جوانان تبیین کنیم.

مدیر حوزه علمیه تهران در بیان وجه تمایز هشت سال دفاع مقدس با جنگ‌های سایر کشورها، ابراز داشت: در دنیا جنگ‌های بسیاری اتفاق افتاده است و انقلاب ها و کشور گشایی های متعددی به وقوع پیوسته است، اما آنچه در دوران هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاد، با همه آن ها متفاوت بود. زیرا ما در جنگ تحمیلی، هشت سال دفاع کردیم و شروع کننده آن نبودیم و بدین وسیله سند حقانیت و مظلومیت خود را به جهانیان اثبات کردیم.

وی ادامه داد: اغلب جنگ هایی که در دنیا اتفاق افتاده بر مبنای ظلم و جنایت و کشورگشایی بوده است، در حالی که کشور ما نه شروع کننده جنگ بود و نه به کشوری تجاوز کرده بود، بلکه در مقابل متجاوزان از خود دفاع می کرد.

دفاع مقدس؛ سند حقانیت ملت ایران

مدیر حوزه علمیه تهران افزود: توکل به خدا و توجه به ارزش های انسانی و الهی در برخورد با اسرای دشمن، بیانگر سند حقانیت و مظلومیت ما و وجه تمایز دوران دفاع مقدس با جنگ های دیگر بود.

وی با اشاره به اثرات مثبت فرهنگ شهادت در جامعه، تصریح کرد: مصداق بارز تاثیر شهدا بر فرهنگ و روحیه جهادی و انقلابی جامعه، شهید حججی است. او جوانی است که دوره انقلاب و دفاع مقدس را درک نکرده بود، ولی در اوج مظلومیت و در دفاع از حریم و حرم اهل بیت(علیهم السلام) به شهادت می رسد، و دل های آزادگان عالم را تسخیر می کند و جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا کارایی فرهنگ شهادت و دفاع مقدس در مقاوم شدن جامعه در برابر تهاجم نرم دشمنان بسیار بالا است.

حضور حماسه ساز روحانیون در دفاع مقدس

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به حضور حماسه ساز روحانیون در هشت سال دفاع مقدس، بیان داشت: علم به تنهایی ارزش نیست و این عالمان عاملند که سرمشق، هدایت کننده و حرکت دهنده جامعه هستند. و حضرت امام نمونه یک عالم عامل بود و به هر آن چیزی که علم داشت عمل می نمود و این چنین مورد اقبال مردم بودند.

آمار شهدای روحانی؛ سند ایثارگری روحانیت

مدیر حوزه علمیه تهران در پایان افزود: امام عزیز، خود فرزند شهید و پدر شهیدی چون حاج آقا مصطفی بود. بنابراین اگر روحانیت می خواهد در جامعه به صورت موثر ایفای نقش کند، باید به آنچه دیگران را بدان ترغیب می کند، خود عامل باشد. بحمدلله حوزه علمیه و روحانیت این نقش را به خوبی ایفا کرده و آن را در دفاع مقدس به خوبی اثبات کردند، لذا تعداد شهدای روحانیت با توجه به جمعیت آن دوران چندین برابر شهدای سایر اقشار جامعه است. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha