شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی-مدیر حوزه خراسان شمالی

حوزه/مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به راه های دستیابی به سعادت و کمال، خاطرنشان کرد: بهترین کار برای این منظور انجام واجبات، ترک محرمات و داشتن اخلاق نیکو است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ حجت سالاری مکی، صبح امروز در جلسه درس اخلاق در مدرسه علميه وليعصر (عج) شهرستان اسفراين با اشاره به اینکه هدف از خلقت انسان چه بوده و دلیل وجود ما چیست و اینکه مقصد اصلی ما کجاست، مسیر حرکت چیست و در نهایت وظیفه ما چیست؟، گفت: قرآن درآیه ۳۰سوره بقره می فرماید «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ/ و ( به یاد آر ) هنگامی که پروردگارت به فرشتگان گفت: همانا من در روی زمین جانشینی قرار خواهم داد ( نماینده خدا در آنجا یا جانشین ساکنان پیشین منقرض شده آنجا ) . گفتند: آیا در آن کسی را ( جانشین ) قرار می دهی که فساد می انگیزد و خون ها می ریزد؟! در حالی که ما تو را با توصیف به کمالات تسبیح می گوییم و ( از هر عیب و نقصی ) تقدیس می کنیم. خدا گفت: بی تردید من چیزی می دانم که شما نمی دانید».

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۳۱ سوره بقره فرمود «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَي الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني‏ بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ/ سپس علم اسماء [ علم اسرار آفرینش و نامگذاری موجودات ] را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست می گویید ، اسامی اینها را به من خبر دهید!».

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه خلیفه خدا باید از آنچه مستخلف عنه دارد، داشته باشد، گفت: ما قرار است در عالم جانشین خداوند باشیم هم در دنیا و هم در آخرت، یعنی در دنیا قرار است انسان کار خدایی انجام دهد.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه سؤال بعد این است که به کجا داریم حرکت می‌کنیم، ابراز داشت: در روایات آمده است، از روزی که از مادر متولد می‌شوید قدم در راه آخرت گذاشته‌اید، هر نفس شما یک‌قدم است.

حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی با بیان اینکه امیدوارکننده‌ترین آیه قرآن در سوره بقره است که می‌فرماید «انا لله و انا الیه راجعون»، افزود: ما که قرار است در این دنیا زندگی کنیم و سرمایه‌ای به نام عمر داریم، لذا امام علی (ع) می‌فرمایند هوشیار باشید که برای جان شما بهایی به جز بهشت نیست، اگر آن را به کمتر از بهشت فروختید ضرر کردید. 

وی با بیان اینکه پس هویت اصلی ما مشخص شد و این‌که قرار است به کجا برویم هم مشخص شد، اما اینکه وظیفه ما چیست؟ گفت: وظیفه ما این است که این نفس در اختیار  را به سمت کمال پیش ببریم و سیر صعودی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به راه های دستیابی به سعادت و کمال، خاطرنشان کرد: بهترین کار برای این منظور انجام واجبات، ترک محرمات و داشتن اخلاق نیکو است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha