پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کودکان یمن

حوزه/ یونیسف اعلام کرد یمن به خاطر اوضاع بحرانی این کشور، سال تحصیلی جدید ندارد و خشونت، درهای مدارس این کشور را بسته است و معلمان بیش از یک سال است حقوق خود را دریافت نکرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به تازگی همزمان با پا گذاشتن رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا به خاورمیانه، صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف توییتی در صفحه خود منتشر کرد که یمن سال تحصیلی جدید ندارد.

تیلرسون برای روشن کردن آتش جنگ های جدید و حمایت از ائتلاف شکست خورده عربستان به منطقه آمده آن هم در وقتی که سرکوب مردم یمن توسط عربستان همچنان ادامه دارد و تلاش های بین المللی برای یافتن راه حلی سیاسی برای این بحران ادامه دارد.

در این میان یک واقعیت وجود دارد که تمام سر و صداهای بین المللی نمی تواند تغییری در آن ایجاد کند و آن واقعیت چیزی نیست جز این که کودکان یمن در وضعیت فاجعه باری به سر می برند که این وضعیت را عربستان متجاوز به آنها تحمیل کرده و باعث شده این کودکان از ساده ترین حقوق زندگی، خوراک، نوشیدنی، مسکن و آموزش محروم باشند.

محرومیت ۵ میلیون کودک یمنی از حق تحصیل

یونیسف اعلام کرد یمن به خاطر اوضاع بحرانی این کشور، سال تحصیلی جدید ندارد و خشونت، درهای مدارس این کشور را بسته است و معلمان حقوق خود را دریافت نمی کنند.

یونیسف علاوه بر این سخنی را از قول "خیرت کابالاری" مدیر منطقه ای خود در خاورمیانه و شمال آفریقا منتشر کرد که گفته است: تلاش های انسانی صورت گرفته در برابر درد و رنج و مشکلات مردم یمن نقطه ای بیش نیست. وی از افراد خیّر خواست کمک های ضروری را برای این مردم ارسال کنند تا دست اندرکاران بخش آموزش و بهداشت یمن و سایر کارمندان خدمات‌رسان به مردم بتوانند به کار خود در خدمات رسانی به مردم به ویژه کودکان ادامه دهند، زیرا درد و رنج آنها به گونه ای است که هیچ انسانی تاب تحمل آن را ندارد.

یونیسف ادامه داد: در اوضاعی که مدارس تمام کشورها طبق معمول هر سال درهای خود را برای پذیرایی از دانش آموزان باز کرده اند درهای مدارس یمن همچنان به روی دانش آموزان بسته است و سال تحصیلی یمن چند بار به خاطر نبود بودجه پرداخت حقوق معلمان، به تاخیر افتاده است، زیرا سه چهارم معلمان حدود یک سال است که حقوقی دریافت نکرده اند.

بدین ترتیب بخش آموزشی یمن در حال فروپاشی کامل است تا حدود 5 میلیون کودک یمنی از حق نشستن بر سر میز مدرسه و برخورداری از فرصت رشد علمی و پرورش استعدادهای خود محروم شوند.

در دو سال گذشته آمارهای وزارت آموزش و پرورش یمن نشان داده که 2380 مدرسه و مرکز آموزشی در استان های مختلف یمن به خاطر حمله هوایی عربستان یا تبدیل شدن به پناهگاه افراد بی خانمان و آواره تعطیل شده اند و این واقعیت دردناکی است که بر بخش آموزشی یمن سایه افکنده و بحران حقوق کارمندان و معلمان هم به آن افزوده شده است.

بحران یمن، بحران کودکان است

"بیسمارک سوانگین" مسئول اتباطات پرونده یمن در یونیسف گفت: بحران یمن مربوط می‌شود به حقوق 166 هزار معلم یعنی حدود 73 درصد تمام معلمان این کشور که حقوق خود را دریافت نکرده اند و این بر وضع 78 درصد مدارس تاثیر منفی گذاشته است به گونه ای که بحران انسانی یمن را می توان بحران کودکان نامید.

محمد الفضلی مدیر دفتر تربیتی صنعا نیز اوضاع یمن را فاجعه‌بار خواند و گفت: 13 هزار مدرسه از تعداد 20 هزار مدرسه باید پذیرای 5 میلیون دانش آموز یمن باشند، اما این مدارس تا به امروز بسته اند.

سفر تیلرسون اوضاع یمن را بدتر می‌کند

علی مرغم مدیر کل بهداشت مدارس یمن نیز گفت: خطر حمله مستقیم دشمن سعودی به مدارس همچنان موجود است و بسیاری از کودکان دانش آموز ما در راه خود به مدرسه یا راه بازگشت از مدرسه شهید یا مجروح شده اند و عربستان با همدستی کشورهای ائتلاف جنایتکار خود، این جنایت بزرگ را مرتکب شده اند و این در حالی است که مسئولان و تصمیم گیرندگان جهان به فکر سود و زیان سیاسی و مالی خود در فقیر ترین کشور عربی هستند و با وجود اینکه کشور ما از بحران انسانی رنج می برد، هنوز پرونده یمن در راس اولویت های کشورهای جهان قرار ندارد.

وی افزود: امروز نیز وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه آمده و بنا دارد به عربستان، قطر، پاکستان، هند و سویس سفر کند و مسائل مختلفی از جمله بحران خلیج فارس و قطع رابطه کشورهای خلیج فارس با قطر و بحران یمن و مسائل مربوط به ایران را بررسی کند و در سایه فقدان راه حل سیاسی برای یمن، انتظار این است که درگیری ها و حملات به مردم این کشور شدت یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha