پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قطبی

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تاکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه برای انتقال آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی، گفت: حوزه انقلابی باید به عقبه تئوریک نظام در مواجهه با فضای مجازی تبدیل شده و پاسخگوی مسائل نو پدید در این عرصه باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان،حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، پیش از ظهر امروز در جمع حوزویان با بیان اینکه حوزه انقلابی، حوزه‌ای است که در متن جامعه حضور داشته باشد، اظهار کرد: امروزه چون فضای مجازی تمام ابعاد زندگی ما را در بر گرفته، فضای موسع و بزرگ و بلند دامنه اجتماعی محسوب می‌شود، بنابراین موقعیتی مهم و پیچیده است و باید با آگاهی، دقت، مطالعه و آرامش وارد این فضا شده و از این فرصت و ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به سطوح چهارگانه نسبت و رابطه میان حوزه و رسانه، افزود: سطح اول، نگاه ابزاری به رسانه است، این که رسانه را ابزاری آماده و مهیا برای انتقال آموزه‌های دینی و ارزش‌های اسلامی به دنیا ببینیم. رسانه به ویژه فضای مجازی قابلیت‌های خوبی دارد، از جمله اینکه قابل تعامل است، یک بار تولید می‌شود و می‌تواند چند هزار بار تکثیر شود. از طرف دیگر امکان بازنشر به وفور و با سرعت بالا و نیز امکان بازخوردگیری در آن وجود دارد. امروز طلبه‌های جوان به این سطح ورود کرده و فعالیت‌های بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی افزود: سطح دوم دقت بیشتر و دانش بالاتری نسبت به سطح اول می‌طلبد. با توجه به اینکه افراد زیادی اعم از جوانان انقلابی و مذهبی، دانشجویان، آقایان و بانوان در فضای مجازی حضور داشته و در میانه میدان هستند، بهتر است به جای عاملیت در فضای مجازی، از آنها پشتیبانی علمی، فکری و محتوایی به عمل آوریم که اگر چه نیاز به فعالیت عمیق علمی و معرفتی دارد، ولی ضریب تاثیر فعالیت ما را چند برابر می‌کند.

وی ادامه داد: سطح سوم که دقت بیشتر و ظرفیت علمی بالاتری نسبت به سطح دوم نیاز دارد، حل مسائل فقهی مربوط به رسانه و فضای مجازی است. مسائل نو پدید زیادی به سرعت و لحظه به لحظه در جامعه به وجود می‌آید که ما باید به آنها پاسخ بدهیم. امروز در این سطح اقدامات خوبی انجام شده و فقه فناوری، فقه رسانه، فقه هنر و ... شکل گرفته است. اگر این مسائل حل نشود، فعالیت‌هایی که در دو سطح اول و دوم انجام می‌دهیم، دچار انحراف می‌شود، یعنی در مسیری حرکت می‌کنیم که بعدا متوجه می‌شویم از نظر فقهی، مورد تایید نبوده و ایرادهایی داشته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به سطح چهارم رابطه میان حوزه و رسانه، خاطر نشان کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی به عنوان حاکمیت دینی، فعالیت‌های متعدد و وسیعی را با ضریب تاثیر بالا در حوزه فضای مجازی و رسانه انجام می‌دهد و به شدت به پشتیبانی‌های فقهی و فکری و سیاستگذاری‌های فرهنگی و دینی نیازمند است. حوزه باید به عقبه تئوریک نظام در زمینه رسانه تبدیل شده، در میانه میدان باشد و در مواجهه نظام با مسائلی که در عرصه فرهنگ‌سازی، ترویج، تولید، زیرساخت‌ها، توسعه فیزیکی، سطح دسترسی‌‌ها و سرعت فضای مجازی وجود دارد، از آن پشتیبانی‌های عمیق دینی و علمی به عمل آورد تا بعدا شاهد دستاوردهای بهتر و مطلوب‌تر نظام در زمینه حرکت صحیح فضای مجازی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه این سطوح چهارگانه به لوازمی نیاز دارد، گفت: اولین مورد، سواد عمومی و شناخت رسانه است. تا زمانی که رسانه و فضای مجازی را نشناسیم، هیچ کدام از فعالیت‌های ترویجی، پشتیبانی، استنباطی و عقبه تئوریک بودن را نمی‌توانیم انجام دهیم. از طرف دیگر، دانش‌ها و مهارت‌های تخصصی محتوایی و فنی نیز لازم داریم. باید روش‌ها و مسیرهایی را دنبال کنیم که بتوانیم پاسخگوی سوالات فقهی حوزه رسانه باشیم و این امر نیازمند کاوش، مطالعه، دانش و اطلاعات بالاتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی افزود: لازمه سوم، همت و تمرکز است. امروز در عصری که اصطلاحا عصر پیچیدگی نامیده می‌شود، با لایه‌های متعددی مواجهیم که واقعا محیرالعقول بوده و نمی‌دانیم چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. یقین داشته باشیم که سرعت و شتاب تغییر در دنیا آنقدر زیاد خواهد شد که روز به روز با سبک، رویه و فضای جدیدی مواجه می‌شویم که ما را غافلگیر می‌کند و برای انقلابی بودن باید در میانه میدان باشیم و لازمه آن، ورود حکیمانه، تدبیر عاقلانه و فعالیت جدی است.

وی خاطر نشان کرد: محرم امسال پژوهشی علمی با مشارکت مرکز رصد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در استان اصفهان انجام دادیم و در جریان آن با کمک مبلغان و پژوهشگران اجتماعی، دو شبکه مویرگی مرتبط با فرقه‌ها و عرفان‌های کاذب و نوظهور را که برای نفوذ در سطح جامعه طراحی شده است، شناسایی کردیم. مورد اول، شبکه‌های دوستی و محافل خانگی است که اصطلاحا سبک چهره به چهره نامیده می‌شود و به شدت از این مسیر استفاده کرده و در لایه‌های متعدد به ویژه در میان دانش‌آموزان نفوذ کرده‌اند. در واقع یکی از ویژگی‌های عصر ترنس مدرن، بازگشت بشر به یک معنای ورا انسانی است که ما به اشتباه، آن را معنویت صرف می‌نامیم. بخشی از آن معنویت است، بخش‌های دیگر نظیر شیطان‌گرایی، جن‌گرایی و عرفان‌های کاذب را نیز شامل می‌شود و نه تنها جامعه ایران بلکه کل جوامع بشری به سمت آنها گرایش دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه دومین شبکه مویرگی فرقه های انحرافی استفاده از فضای مجازی است که بسیار خوب از آن استفاده کرده و واقعا در این مسیر تلاش کردند، اضافه کرد: تاثیر آن را امروز در سطح جامعه شاهد هستیم. بسیاری از نوجوانان و جوانان سبک جدیدی از زندگی را دنبال می‌کنند که بعضی از پژوهشگران آن را دینداری سوپر مارکتی نامیده‌اند و در آن، سبدی از عقاید مربوط به مذاهب مختلف را گرد آورده و خود را دیندار می‌دانند، ولی به یک دین و شریعت مشخص متمسک نشده و مناسک معین ندارند.

وی تصریح کرد: لازمه شناخت دقیق فرقه‌ها و روش‌های نفوذ آنها که متاسفانه روز به روز و نو به نو عوض می‌شود، سواد علمی در حوزه فقاهت، کلام و عقاید برای رویارویی و پاسخ به شبهات آنها و استفاده از ابزارها و روش‌های مدرن به منظور صیانت از نسل نوخاسته و جلوگیری از انحراف جامعه است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha