سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

حوزه/ قرآن و حدیث، همه‌ی علم هستند و ما چیزی بالاتر این دو نداریم. الحمدلله مکتب شیعه، یک مکتب غنیّ و بی‌نیاز از مباحث و مکاتب دیگر است، باید اهتمام کنیم احاديث و معارف اهل بیت (علیهم‌السلام) را آن‌گونه كه هست برای جامعه تبیین نماییم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی امروز در دیدار جمعی از دست اندرکاران همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه» با اشاره به اهمیت موضوع این همایش گفتند: كاری که شما شروع کرده‌اید، كار بزرگ و با اهميتي است و بدانید اول کسی که از اقدامات شما در احیاء احادیث اهل البیت علیهم السلام، خشنود مي‌شوند، وجود مبارک حضرت وليّ‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف هستند. باید قدر خودتان را بدانيد و از این توفیق و فرصت، نهایتِ بهره را ببرید.

ایشان، معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام را موجب بی‌نیازی از مطالب دیگر دانسته و افزودند: قرآن و حدیث، همه‌ی علم هستند و ما چیزی بالاتر این دو نداریم. الحمدلله مکتب شیعه، یک مکتب غنیّ و بی‌نیاز از مباحث و مکاتب دیگر است، باید اهتمام کنیم احاديث و معارف اهل بیت علیهم‌السلام را آن‌گونه كه هست برای جامعه تبیین نماییم.

این مرجع تقلید در ادامه، ضمن اشاره به مقام بالای راویان احادیث، بیان داشتند: معاویة بن عمّار می‌گوید: «قلت لأبي عبدالله عليه‌السلام رجل راوية لحديثكم يبثّ ذلك في النّاس ويشدّده في قلوبهم و قلوب شيعتكم و لعلّ عابداً من شيعتكم ليست له هذه الرواية أيّهما أفضل؟ قال: الراوية لحديثنا يشدّ به قلوب شيعتنا أفضل من ألف عابد.»، یعنی کسی که حدیث ما را روایت کند و قلوب شیعیان ما را با آن، نیرو و توان بخشد، برتر از هزار عابد است.

حضرت آیت الله صافی، در بخش دیگری از بیانات خود، تحقیق و پژوهش در احادیث را، بسیار مهمّ توصیف کرده و افزودند: البته کار پژوهش و فهمِ احادیث، بسیار دقیق و مهمّ است، مثلاً در بعض روایات نمی‌توان به صرف سند آن را ردّ کرد، بلکه علوّ متن احادیث نیز، ملاکی برای بررسی اعتبار اخبار محسوب می‌شود. ضمن اینکه باید توجه داشت روایات، از طریق علما و محدّثان بزرگ به دست ما رسیده است و اگر امروزه در برخی مواقع، افرادی علیه احادیث، موضوعاتی را مطرح مي‌کنند، باید آن را از روی کم توجهی و شاید جهل ایشان، محسوب نمود.

معظّم له در قسمت دیگری از این دیدار، با اشاره به عظمت کتاب بحار الأنوار، تأکید کردند: بايد ديد مقصود مرحوم علّامه مجلسي از جمع آوري روايات و احاديث در بحارالأنوار چه بوده است و بعد، عالمانه در این ارتباط صحبت کرد، چرا که ممکن است در برخی از احاديث در سند دچار ضعف باشیم، امّا از متن و محتوا  به صحت و اعتبار آن  یقین حاصل کنیم، چرا که نمی توان پذیرفت برخی از متون را کسی جز اهل بیت علیهم السلام فرموده باشند. 

 

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha