پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گردهمایی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه اصفهان در حضور آیت الله یزدی

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مسائل روز، گفت: حوادث واقعه یا به عبارت دیگر آشنا بودن به مسائل روز در نفس اجتهاد نقش آفرین است؛ یعنی فقیهی که می تواند استنباط کند که جوانان را امروزه چگونه می توانیم از شر مفاسد نجات دهیم، دارای اعلمیت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله محمد یزدی، صبح امروز ۱۴ آذر ماه، در نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه و علمای بلاد در اصفهان گفت: شعاع اعلمیت باید وسیع باشد به دلایل متعدد شرعی؛ یعنی آشنایی و دانایی و توجه و شناخت حوادث واقع هم متعلق این بحث است که اگر دو فقیه شناخت احکام مساوی هستند ولی یک نفر به مسایل حوادث و وقایع آشناتر است حکم او را باید پذیرفت.

وی افزود: سؤال این است که آیا فتنه ۸۸ در کشور ما از حوادث واقعه نبوده است؟ آیا فتنه ۹۸ از حوادث واقعه نبوده است؟ آیا مسائلی که در فلسطین و عراق و لبنان و کشمیر و بغداد و... در جریان است، جزو حوادث واقعه نیست؟

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: حوادث واقعه یا به عبارت دیگر آشنا بودن به مسائل روز در نفس اجتهاد نقش آفرین است؛ یعنی فقیهی که می تواند استنباط کند که جوانان را امروزه چگونه می توانیم از شر مفاسد نجات دهیم، دارای اعلمیت است.

وی ادامه داد: کسانی که مدعی هدایت و ارشاد و نگهداری ایتام آل محمد(ص) هستند و نسل جوان امروز نیز جزو همین ایتام آل محمد(ص) هستند، در مقابل این قشر مسئولیت دارند.

آیت الله یزدی خطاب به علمای بلاد بیان کرد: نسل جوان را دریابید و با آنها و دانشگاهیان ارتباط برقرار کنید؛ باید با کتبی که در دانشگاه ها وجود دارد ارتباط بگیرید و آنها را بررسی کنید.

وی با اشاره به پاسخ تاریخی رهبر معظم انقلاب به نامه ترامپ، افزود: اگر از حوادث امروز عقب بمانیم، قطعا اسلام را به سمت دیگری می برند؛ این جلسات بسیار مفید است و باید در این جلسات به این مسایل مهم توجه کنیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: امام راحل خطاب به شخصی که از علما یادگاری می گرفت، فرمودند که ای کاش شما دل های مبلغان را با هم پیوند دهید.

وی خطاب به مدیران و اساتید حوزه گفت: در ضمن پیگیری احکام و فقه جواهری، طلاب و فضلای خود را باید به شکلی تربیت کنید که با مسائل روز آشنا باشند و بتوانند با جوانان ارتباط بگیرند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha