پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین انصاری مدیر حوزه علمیه گیلان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه گیلان گفت: اگر در عملی اخلاص نباشد و عمل برای رضایت و دلخوشی مردم انجام شود و اگر چه آن عمل بسیار بزرگ باشد هیچ ارزشی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به موضوع اخلاص و گفت: اخلاص اخلاص یعنی پاک و خالص ساختن قصد و نیت و عمل را فقط برای خدا انجام دادن.

وی ادامه داد: از نظر اسلام اساس و زیربنای سعادت انسان بندگی مخلصانه اوست. در معارف اسلامی عوامل دست یابی به اخلاص به عنوان فضیلت متعالی تشریح شده است و نشانه های برای تشخیص وجود یا نبود آن در انسان بیان گردیده است.

اقسام اخلاص

مدیر حوزه علمیه گیلان با اشاره به اقسام اخلاص افزود: اخلاص دارای اقسامی است که از جمله آن اخلاص در عمل و امور عبادی است. بعضی افراد در مقام اخلاص به مقام مخلص می رسند که بالاترین مقام در پیشگاه خدا به شمار می رود.

وی افزود: اگر در عملی اخلاص باشد،هر چه کوچک باشد، اما به دلیل وجود خالص بودن و رضای بودن خدا، بسیار ارزشمند است و اگر در عملی اخلاص نباشد و عمل برای رضایت و دلخوشی مردم انجام شود و اگر چه آن عمل بسیار بزرگ باشد هیچ ارزشی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به سیره عملی علما و بزرگان دین در مورد طهارت در عمل گفت: علمای گذشته دارای اخلاص بسیار زیاد بودند واگر عملی می دیدند که در آن اخلاص نیست، یا انجام نمی دادند و یا اگر از روی عدم غفلت انجام می دادند، دوباره برمی گشتند و انجام می دادند.  در گذشته علما این گونه رفتار می کردند.

اخلاص در سیره اهل بیت(ع)

وی به نمونه ای از اخلاص در سیره اهل بیت(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعٰامَ عَلیٰ حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً، إِنَّمٰا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّٰهِ لاٰ نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزٰاءً وَ لاٰ شُکُوراً» در شأن علی (ع)، حضرت زهرا (علیها السلام)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و نیز فضه، خادمه ایشان، نازل شده است؛ آن‌گاه که سه شب پیاپی، با وجود گرسنگی و نداشتن غذای دیگر، غذای خود را به مسکین، یتیم و اسیر دادند و خود گرسنه ماندند.۳ این آیات به روشنی می‌فرماید که ایشان، عمل خود را از روی اخلاص و تنها برای کسب خشنودی خداوند انجام دادند و هیچ توقعی از دیگران در مقابل عمل خود نداشتند.

ثمره اخلاص

مدیر حوزه علمیه گیلان اظهار کرد: در روز قیامت سؤالات زیادی از چگونگی عمل انسان می شود و یکی همین است، آیا در عمل خدا را در نظر داشته اید. حتی در قرآن هم در آیه «اللَّهَ رَبَّکُمْ وَ رَبَّ آبَائِکُمُ الْأَوَّلِینَ» خدا را که پروردگار شما و پروردگار پدران پیشین شماست. فَکَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ پس او را انکار کردند، یقیناً آنان از احضار شدگان [در عذاب] خواهند بود، إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ؛  جز بندگان خالص شده خدا که از هر کیفری در امانند.

وی افزود: بیان شده که مخلصین از حساب و کتاب معاف هستند و در روایت آمده که در روز قیامت افرادی وارد صحنه قیامت می شوند به دلیل اخلاص در عمل، بدون حساب و کتاب وارد بهشت می کنند، سوال می کنند، اینها چه کسانی هستند، گفته می شود اینها مخلصین می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری گفت: علامه مجلسی در کتاب سیر وسلوک به معنای مخلص اشاره کرده، مخلص کسی است که همه کارهایش برای خدا است و این از اخلاص بسیار با ارزش و حتی این مقام قابل دست رسی است.

وی عنوان کرد: امروز همه شاهدند که در بحث کرونا جوانان و طلبه های زیادی با اخلاص وارد میدان شدند و حماسه جاودانه رقم زدند. هدف شان انجام عمل برای خدا بود، ولی خدا کاری کرد مردم از این نوع عملشان متعجب شوند.

آثار و برکات اخلاص

مدیر حوزه علمیه گیلان با اشاره به آثار وبرکات اخلاص اظهار داشت. برای عمل مخلصانه آثار زیادی بیان شده است که به چند مورد اشاره می شود بصیرت و نورانیت دل، خضوع تمام ما سوی اللّه در برابر انسان مخلص، کفایت امر و درمانده نشدن در کارها، سعادت و کامیابی و  کمال عبادت می باشد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha