سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام هادی نظیری

حوزه/ مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: ما در فضای روستایی سراسر استان دارای یک شبکه منسجم تبلیغی فعال به نام روحانیون مستقر هستیم که این شبکه در سال‌های گذشته مشغول برگزاری نماز و منبر و مدیریت مناسک مردم بود و با محیط روستا چندان کاری نداشت.

حجت‌الاسلام هادی نظیری، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته محور شعارهای سال را بر اساس تقویت بنیه اقتصادی کشور قرار داده‌اند، اظهار داشت: بحث تولید و ارتقاء اقتصادی، موضوعی بود که در سال‌های گذشته و امسال به صورت ویژه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

وی افزود: سال گذشته با تاکید بر سرمایه گذاری در بحث تولید آغاز شد و امسال نیز در ادامه همان رویکرد، البته با قوت بیشتر، رهبر معظم انقلاب بر موضوع جهش تولید و شتاب بخشیدن به کارها سال را آغاز کردند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه جهش تولید دارای دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری است، خاطرنشان کرد: در حوزه سخت افزاری عمدتا دستگاه‌های حاکمیتی، همچون دولت و مجلس موظف هستند تا با شناسایی موانع تولید در صدد بر طرف سازی آن باشند.

وی به تشریح حوزه نرم افزاری در جهش تولید پرداخت و گفت: در حوزه نرم افزاری باید به دنبال ایجاد، تغییر و یا ارتقا فرهنگ موجود در جامعه باشیم که این کار جزء وظایف دستگاه‌های فرهنگی حاکمیتی و مردمی است.

حجت الاسلام نظیری با تاکید بر اینکه شعار سال محقق نخواهد شد مگر آنکه اقدام مناسبی با آن در فرهنگ عمومی مردم به وجود بیاید، مطرح کرد: اگر فردی به دنبال آن باشد که در حوزه تولید علم، یا حوزه سلامت و یا تولید ورود کند، آیا به این کار هم به عنوان یک کار ارزشمند دینی نگاه می کنند یا خیر؟

در اسلام، ارزش عبادیات و ارزش عمل انسان به میزان اثرگذاری آن عمل در محیط جامعه است

وی تصریح کرد: نوع جهان بینی که جامعه تبلیغی موظف است در جامعه تبلیغ کند، باید اسلام حاکمیتی باشد؛ چرا که در نگاه اسلام حاکمیتی نوع جهان بینی کاملا متفاوت است، به این معنی که ارزش عبادیات و ارزش عمل انسان به میزان اثر گذاری آن عمل در محیط جامعه است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان به اقدامات و فعالیت های سازمان تبلیغات در استان همدان در راستای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: باید برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شود که با این ساختار هماهنگ باشند، چرا که صرفا به گفت و گو و تبیین نمی‌توان اکتفا کرد و برنامه‌ها باید به نحوی باشد که این شعار محقق شود.

وی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌های موجود برای جامه عمل پوشاندن به شعار سال استفاده کرد، یادآور شد: ما در فضای روستایی سراسر استان دارای یک شبکه منسجم تبلیغی فعال به نام روحانیون مستقر هستیم که این شبکه در سال‌های گذشته مشغول برگزاری نماز و منبر و مدیریت مناسک مردم بود و با محیط روستا چندان کاری نداشتند.

حجت الاسلام نظیری ابراز کرد: از سال گذشته در همدان طرحی را به نام امام روستا در فضای روستایی و امام محله در فضای شهری شروع کردیم، که در این طرح تاکید بر آن است که روحانیون تنها امام جماعت نیست، بلکه امام روستا هستند و باید با شناسایی مسائل، از طریق آشنایی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، مردم را بر اساس توانمندی‌هایی که دارند سازماندهی کنند و زمینه ساز حل مشکلات باشند.

وی ابراز کرد: در طرح امام روستا، روحانی هر روستا باید مردم را پای کار بیاورد و با کمک خود مردم روستا را رشد دهد.

روستا، یعنی حضور مؤثر در فضای تولید

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با گلایه از اینکه چرا روستاهای ما نسبت به بُعد ایفای نقش خود در بحث تولیدی توجه کمتری دارند و این بعد در روستاها کم رنگ شده است، گفت: روستا، یعنی حضور موثر در فضای تولید؛ در حالی که شرایط امروز برعکس شده و روستا تبدیل به مصرف کننده شده است.

وی طراحی برنامه برای تقویت اثرگذاری روستا در بحث تولید را ضروری خواند و اظهار کرد: با اقداماتی که در طول یک سال گذشته صورت گرفته تا حدودی این موضوع محقق شده است و برای امسال نیز این آمادگی وجود دارد تا با اصحاب رسانه این اتفاقات منعکس شوند.

حجت الاسلام نظیری با تاکید بر اینکه هدایت جامعه باید به دست امام جامعه باشد، مطرح کرد: اگر امام جامعه شعاری را برای سال مشخص می‌کند، به این معنی است که لازمه دستیابی به اهداف مطرح شده، متکی به اجرای آن اقدام است و لذا اگر اقتصاد، اصلاح نشود عبادیات ما هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه نباید از ظرفیت‌های هیئت برای تحقق شعار سال و رفع مشکلات غافل نشویم، اظهار داشت: هیئت یک ظرفیت اجتماعی مردمی است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: دید ما به هیئت می‌تواند یک هیئت سکولار با یک نگاه حداقلی باشد که به صورت هفتگی و یا مناسبتی مراسمی برگزار شود و یا نه، می‌توانیم با ورود جدی در حوزه هیئت، به دنبال هیئت در تراز انقلاب اسلامی و هیئتی که به دنبال حل مسائل جامعه اسلامی است برویم.

باید برای مردم تبیین شود که موفقیت جامعه اسلامی در تقویت بنیه‌های اقتصادی جامعه است

وی با طرح این سؤال که افرادی که خود را امام حسینی می‌نامند باید این سؤال را از خودشان بپرسند که چه کار برای انقلاب کرده‌اند، عنوان کرد: منظور ما از هیئت، مجموعه‌ای است از مردم که با جمع شدن در کنار هم به دنبال حل مسائل جامعه پیرامون خودشان هستند.

حجت الاسلام نظیری با تاکید بر اینکه برخی از هیئت‌ها از پتانسیل خوبی در حوزه تولید بهره مندند، ابراز کرد: در هئیتی که ۱۰۰۰ نفر اعضا دارد، در آن افراد سرمایه داری حضور دارند که سرمایه‌های خود را به صورت پراکنده در عرصه‌های مختلف به کارگرفته اند.

وی تصریح کرد: اگر بتوان این سرمایه‌ها را در یک جا جمع کنیم و به یک تولید کنند که فکر و ایده تولید دارد اما سرمایه ندارد وصل کنیم، می‌توان زمنیه تولید بزرگی را ایجاد کنیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه اعضا هیئت‌های حسینی باید نقش و جایگاه خود در این حوزه را پیدا کنند، گفت: اگر بتونیم این موضوع را در بین مردم نشر دهیم و بگوییم موفقیت جامعه اسلامی در تقویت بنیه‌های اقتصادی جامعه است، به موفقیت بزرگی دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha