جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ عقد وعهد ازدواج تعدادی از زوج ها با حضور خادمان امام رضا(ع)در اتاق عقد مسجد جمکران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه زنجان توجه به سبک زندگی غرب، عدم پذیرش مسئولیت و آزادی را مهمترین دلایل عدم رغبت جوانان برای ازدواج برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و زهرای مرضیه(س)، گفت: ازدواج حضرت علی(ع) و زهرای مرضیه(س) از جهات مختلف می تواند الگو باشد که یکی توجه به فلسفه ازدواج است؛ همین توجه به سیره و سبک زندگی و ازدواج این دو بزرگوار می تواند رفع کننده بسیاری از مشکلات و حتی تسهیل ازدواج باشد.

مدیر حوزه علمیه زنجان افزود: در تاریخ بیان شده که پیامبر اسلام(ص) از حضرت علی(ع) پرسیدند چطور همسرتان را یافته اید، حضرت پاسخ دادند «من او را بهترین یار و یاور و کمک کار برای بندگی خدا یافتم»، این مسئله می تواند بهترین الگو برای جوانان امروز در امر ازدواج باشد؛ با کسانی ازدواج کنند که موجب رسیدن آنها به قرب و کمال الهی شده و به خدا نزدیک کند.

وی بیان داشت: طبیعی است این معیار می تواند بهترین شاخصه برای انتخاب در هر موضوعی و به خصوص در امر ازدواج باشد. این نشان می دهد که یکی از مهمترین معیارها در انتخاب باید خدا و کمک به معنویت باشد. این جا معیار زیبایی، اقتصاد، تمکن مالی و... نیست.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری گفت: معیار دیگر هم‌کفوبودن و مساوی بودن است. باید در ازدواج این معیار را هم مورد توجه قرار داد. مسئله ای که حضرت علی(ع) به خوبی به آن آگاه بود و با شخصیتی ازدواج کرد که از همه حیث همچون اخلاق، دین داری، عشق، محبت، حجاب، عفت و همراهی با خدا با خود حضرت مساوی بود.

مدیر حوزه علمیه زنجان افزود: معیار سوم برای ازدواج که در زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) هم قابل مشاهده است، دوری از تجمل و اسراف و تبذیر است؛ وقتی حضرت علی(ع) برای خواستگاری زهرای مرضیه(س) به محضر پیامبر می آیند، پیامبر از ایشان سوال می کنند؟ برای ازدواج چه دارید؟ که حضرت علی(ع) پاسخ می دهند که زره و شمشیر. پیامبر(ص) می فرمایند با زره، می‌توانید لوازم زندگی خود را تهیه کنید.  

وی ادامه داد: این امر بیانگر این است که برای ازدواج مقدماتی باید لحاظ شود که از جمله تهیه مایحتاج اولیه برای زندگی، آسان گرفتن امر ازدواج و آسان گرفتن جهیزیه است، در زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) همه این خصوصیات بود؛ اهل تجمل، اسراف و تبذیر نبودند و ازدواج را هم آسان گرفتند و زندگی‌شان را با تهیه وسایل ضروری آغاز کردند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری گفت: قطعا موانعی بر سر راه ازدواج جوانان همچون خواسته‌های زیاد خانواده ها، انتخاب مهریه زیاد، نبود شغل، مسکن و... وجود دارد که در بعضی از این موارد خانواده ها و در برخی موارد دولت و متولیان فرهنگی و حکومت می توانند موانع ازدواج را بردارند، اشتغالی ایجاد کنند، خانه هایی را بسازند و در اختیار زوجین قرار دهند و...؛ که ضامن بقاء زندگی‌شان شود.

مدیر حوزه علمیه زنجان با بیان این که دولت می تواند تسهیلاتی را به عنوان مشوق در اختیار زوجین قرار دهد تا در امر ازدواج آنها تسهیل صورت گیرد، بیان داشت: نمونه ای از این تسهیلات می تواند مواسات و کمک در امر خرید جهیزیه باشد تا جوانان به امر ازدواج امیداور شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز جوانان رغبتی به ازدواج ندارند، یکی از دلایل آن عدم پذیرش مسئولیت است. بعضی از افراد هستند با این که وضع مالی‌شان خوب است و کار و خانه هم دارند اما تمایلی برای ازواج ندارند چون نمی خواهند زیر بار مسئولیت بروند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری دلیل دیگر ازدواج نکردن جوانان را توجه به زندگی غربی و آزادی و رهاشدن دانست و ادامه داد: جوانان فکر می کنند ازدواج باعث دست و پاگیر شدنشان می شود و نمی توانند به خود توجه کنند؛ در نتیجه حاضر نیستند زیر بار تعهدی بروند که این مسئله خود آسیب جدی به فرهنگ غنی دین زده است.

مدیر حوزه علمیه زنجان افزود: امروز یکی از دلایل مهم در امر طلاق، حس آزادی و توجه به فرهنگ غربی است؛ برخی جوانان می گویند ازدواج باعث عدم آزادی می شود، لذا طلاق می گیرند تا آزاد باشند و راحت زندگی کنند، در حالی که این آزادی نیست و خسارت های جبران ناپذیری را به پیکره افراد و جامعه وارد خواهد کرد و مهم ترین خطر برای کانون خانواده محسوب می شود.

۳۱۳/۴۰

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بانو IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    با شعار نمی شود زندگی کرد جوان با کدام پشتوانه مالی اقدام به ازدواج کند ؟؟؟متاسفم که بر حقایق جامعه چشم بسته اید و فقط شعار می دهید و عوام فریبی