یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ازدواج امام علی و حضرت زهرا

حوزه/ ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) درس‌های بسیار آموزنده‌ای برای جوانان دارد و می‌تواند سعادت آنها در زندگی را تضمین کند.

آرزو جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در آذربایجان‌غربی، با اشاره به این‌که نخستین روز از ماه ذی‌الحجه به عنوان سالروز زیباترین پیوند آسمانی یاس نبوی؛ حضرت زهرا(س) با یار نبی؛ حضرت علی(ع) می‌باشد که نمونه آن در تاریخ شیعه تکرار نشده است، گفت: ازدواج حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) از مهم ترین اتفاقات تاریخ شیعه است که ثمره این پیوند مبارک و سراسر مملو از عشق و محبت؛ درخت گهربار امامت است که به عنوان روز ازدواج نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) از اشراف و بزرگان زیادی خواستگار داشت، اما این دختر با دیگران فرق داشت و دارای مقام بلندی بود و شوهری جز معصوم نمی توانست داشته باشد؛ بنابراین پیامبر(ص) از طرف خدا مامور بود در پاسخ خواستگاران بگوید که ازدواج فاطمه(س) باید به فرمان خدا صورت بگیرد.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی با تأکید بر این‌که ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) به امر الهی؛ از امتیازاتی است که پیامبر بدان افتخار می‌کردند و فرشتگان آسمان در این پیوند مبارک، در سرور و شادی بودند، افزود: خواستگاری علی(ع) از دختر پیامبر با رعایت حیا و عفت بود و مهریه‌ای که برای حضرت فاطمه(س) معین شد بسیار ساده اما باشکوه بود و نوع برگزاری مراسم عروسی هم در نهایت سادگی برگزار شد که باید این مسائل به عنوان الگوی جامعه دینی و جوانان امروزی قرار گیرد.

وی بیان داشت: ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) درس‌های بسیار آموزنده‌ای برای انسان‌ها به خصوص جوانان دارد و می‌تواند سعادت آنها در زندگی را تضمین کند که به عنوان نمونه می‌توان به ساده زیستی در تمام مراحل زندگی، کفو و همتا بودن، سخت نگرفتن بر یکدیگر، ملاک قرار دادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، قناعت، دوری از اشراف‌گری و تجملات و بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی که ثمره آن؛درخت گهربار امامت شد، اشاره کرد.

جعفرپور اضافه کرد: ازدواجی که دارای شراط فوق باشد، پیوند آسمانی لقب می‌گیرد و خشنودی خداوند و رسول خدا را به دست می‌آورد و ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیهما به ساده ترین و راحت ترین شیوه، برای همه جوانان؛ سرمشق و الگو است.

وی با تأکید بر این نکته که ازدواج، سنتی الهی و ارزشمند است که مایه آرامش و اطمینان فرد، تحکیم بنیان خانواده و ثبات و پایداری و امنیت اجتماع می گردد، گفت:  از توصیه‌های مهم دین اسلام تشکیل خانواده است و حکمت‌ها و مصلحت‌های نهفته در ازدواج تا آنجاست که ده‌ها آیه و صدها روایت درباره اهمیت و فضیلت ازدواج، توصیه‌های اخلاقی به زن و مرد در سه مرحله پیش از عقد، هنگام عقد و پس از عقد، بازگویی وظایف متقابلِ هر کدام از زوجین در برابر یکدیگر و... به دست ما رسیده است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha