پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت اللهی

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین سید محمد جواد آیت اللهی آخرین خطبه های نماز جمعه را در مسجد ملااسماعیل شهر یزد همزمان با میلاد امام رضا(ع) ایراد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدجواد آیت اللهی که امروز عصر در بیمارستان درگذشت، در آخرین نماز جمعه یزد به امامت او که ۱۳ تیرماه ۹۹ همزمان با میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با تبریک میلاد امام رضا(ع) و توصیه به تقوای الهی، انجام واجبات و ترک محرمات اظهار کرد: امروز۱۱ ذیقعده سالروز میلاد امام رضا(ع) است و این میلاد را به عموم شیعیان و امام زمان(عج)تبریک می گوییم.

بیشتر بخوانید:

امام‌جمعه موقت یزد درگذشت

امام جمعه موقت یزد در بیمارستان بستری شد

امام جمعه موقت یزد در بخش مراقبت های ویژه بستری شد

وی افزود: امام رضا(ع) از ائمه ای هستند که در قرآن کریم احترام خاصی برای ایشان بیان شده است که در آیه ۳۶ سوره توبه می خوانیم: « إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِعِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ،ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ... یعنی همانا عدد ماههای سال نزد خدا در کتاب (تکوین و تشریع) خدا دوازده ماه است از آن روزی که خدا آسمان و زمین را بیافرید و از آن دوازده ماه چهار ماه ماههای حرام است...».

خطبه اول نماز جمعه ۱۳ تیر شهر یزد

امام جمعه موقت یزد ادامه داد: این آیه یک ظاهر و یک باطنی دارد که ظاهر آیه مربوط به ماه های حرام است که فرموده به درستی تعداد ما هها نزد خداونداز روز خلقت آسمان و زمین ۱۲ ماه است و چهار ماه آن از جمله ذیقعده ماه حرام به شمار می رود که  فصل های زیادی در فقه شیعه و اعمال عبادی زیادی برای این ماههای حرام بیان شده است.

آیت اللهی تصریح کرد: وقتی در آیه دقت می کنیم خداوند فرموده نزد خدا و در کتاب خدا از روز خلقت آسمان و زمین ۱۲ ماه بوده و از این ۱۲ تا ۴ تای آن حرام که با توجه به « دین قیم الهی »، «عندالله» و «فی کتاب الله»باید به دنبال باطن آیه باشیم .

خطبه دوم نماز جمعه ۱۳ تیر شهر یزد

وی افزود: باطن آیات نزد اهل بیت (علیهم السلام) است ولی در تفسیر شریف «نورالثقلین» و در تفسیر شریف«برهان» آمده است که «جابر بن یزید جعفی» به خدمت امام باقر(ع) شرفیاب می شود و این آیه را تلاوت می کند و تفسیر آن را می خواهد؛ امام باقر(ع) آهی می کشند مانند کسی که عزیزی را از دست داده باشند و می فرمایند اما منظور از «سال» در این آیه جدّ ما محمدمصطفی(ص)است و منظور از ۱۲ ماه، ۱۲ معصوم از امام علی(ع) تا منجی عالم بشریت امام دوازدهم است.

امام جمعه موقت یزد ادامه داد: امام باقر(ع) سپس فرمودند آن چهار ماه حرامی که قرآن فرموده« دین القیم» چهار امام هستند که همنام و نامشان «علی» از نام های الهی است و این چهار امام یعنی علی امیرالمؤمنین(ع)، امام علی بن الحسین زین العابدین(ع)، امام علی بن موسی الرضا(ع) و امام علی بن محمد هادی(ع) هستند.

آیت اللهی به روایتی از پدر امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: روایتی از موسی بن جعفر(ع) داریم که در سالی که قرار بود ایشان دستگیر و به شهادت برسند فرزندانش و یارانش را جمع کردند و فرمودند«إنی أوخذ فی هذة السّنة و علیّ ابنی سمیّ علیّ بن أبی طالب علیه السلام و سمیّ علیّ بن  الحسین علیه السلام أعطی فهم الدول و علمه و نصره و رداءه و...یعنی در این سال وفات خواهم کرد و پسرم علی هم نام علی بن ابی طالب(ع) و علی بن حسین (ع)دارای فهم، شکوه و هیبت امیرالمؤمنین است...».

وی تصریح کرد: بر اساس این روایت تمام فضائل و مناقب مولا امیرالمؤمنین علی (ع) یعنی فهم، حلم، علم، صبر و نصرت مولا امیرالمؤمنین برای دین و پیامبر(ص)، دوستی امام علی(ع) برای پیامبر و برای خدا و...یکجا در امام رضا(ع) جمع شده است.

استاد حوزه ادامه داد: امام رضا(ع) وارث فضائل و مناقب امام علی(ع) است که یکی از فضائل علی(ع) علم است که خدا در قرآن و در سوره رعد فرموده« وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا، قُلْ کَفَیٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ» و باطن این آیه این است که امیرالمؤمنین(ع) علم همه کتب آسمانی در اختیارش بود یعنی هر علمی که خداوند نازل کرده و در اختیار بشریت قرار داده در اختیار امام علی(ع) بود و امام رضا(ع) وارث علم امیرالمؤمنین علی(ع) است.

 آیت اللهی یکی دیگر از ویژگی های امام رضا(ع) را القاب خاص ایشان عنوان کرد و گفت:  القاب خاصی از طرف پدران بزرگوار و جد بزرگوارش امام صادق (ع)دارند که موسی بن جعفر(ع) به فرزندانشان فرمودند«هذا اخوکم علی بن موسی عالم آل محمد فاسألوه عن ادیانکم و احفظوا ما یقول لکم فانی سمعت ابی جعفر بن محمد غیر مره یقول لی: ان عالم آل محمد لفی صلبک و لیتنی ادرکته فانه سمیّ امیرالمؤمنین علی» یعنی این برادرتان علی بن موسی «عالم آل محمد» است پس از او درباره دینتان بپرسید و آنچه به شما می‌گوید، حفظ کنید زیرا من شنیده‌ام پدرم جعفر بن محمد امام صادق(ع) بارها به من می‌فرمود: «عالم آل محمد» در نسل تو است،  ای کاش او را درک می‌کردم! او همنام امیرمؤمنان امام علی(ع) است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه مناسبت های تیرماه از جمله هفته قوه قضائیه و شهادت آیت الله شهید بهشتی(ره) و یارانش از جمله شهیدان پاکنژاد از دیار یزد و شهادت آیت الله صدوقی(ره)را یاداور شد.

 آیت اللهی تأکید کرد: مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی از سوی قوه قضائیه شروع شده است که از ریاست این قوه کمال تشکر را داریم و خواستاریم که این مبارزه ادامه یابد.

امام جمعه موقت یزد خاطر نشان کرد:  همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اخیر خود فرمودند این مبارزه با فساد از دوره قبل از این دوره شروع شده بود ولی در بسیاری از این امور این چنین است که شروع خوب است ولی به نتیجه نهایی نمی رسد.

وی افزود: ما از ریاست قوه قضائیه می خواهیم این مبارزه ادامه یابد تا ریشه فساد از این مملکت قطع شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    3 2
    خبر درگذشت ایشان تازه به گوشم رسید.متاسفم. ما نیازمند همیچین مردهایی در سرزمینمان هستیم. الهی به حق همین روزها و ایام های پیش رو و به برکت امام علی این بلا از جهان رفع شود و عزیزی جای خود را خالی نکند. روحشان شاد.
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 1
    خدا رحمتش کنه من تازه فهمیدم و اصلا حالم خوب نیست چرا برای خبر چنین عزیزانی بدون زمینه سازی اطلاع رسانی میکنید یعنی میشه باز خداوند چنین موهبتی به ماارزانی کند