جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست ادبی نگاهی به امر بع معروف و نهی از منکر در شعر حوزه

حوزه/ شاعر حوزوی و کارشناس مسایل ادبی گفت: علما و بزرگان شعر ایران همچون حافظ و سعدی، اهتمام ویژه ای به مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در اشعار خود داشته اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام جواد محمدزمانی طی سخنانی در نشست ادبی" نگاهی به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در شعر حوزه" که به همت کنگره ملی شعر امر به معروف و نهی از منکر در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد، اظهار داشت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر دارای چنان اهمیت و ضرورتی است که بر اساس روایات ما، به واسطه آن است که دیگر فرایض الهی اقامه یافته و توسعه پیدا می کنند.

وی افزود: در واقع امر هدایت مردم و تبلیغ دین همه در بستر امر به معروف و نهی از منکر محقق می شود، کما این که در کلام سیدالشهدا(ع) نیز داریم که اساساً هدف از قیام ایشان نیز احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

وی گفت: البته باید توجه داشت که بستر امر به معروف و نهی از منکر، بسیار گسترده است و این مهم مورد تأیید همه فرقه های اسلامی است به طوری که حتی فرقه هایی مثل خوارج نیز مدعی عمل به امر به معروف و نهی از منکر بر اساس برداشت خودشان بوده اند.

این کارشناس و پژوهشگر ادبی همچنین بیان داشت: از سویی اگر به ادبیات خودمان نیز نگاه کنیم، متوجه می شویم که اغلب شاعران برجسته ما، طلبه و روحانیِ حوزه های علمیه شیعی یا اهل سنت بوده اند، کما این که در نگاه کلان تر، اساساً خاستگاه علم، حوزه های علمیه و مدارس علمیه بوده است.

وی افزود: در سده های گذشته بزرگان ما همواره بر اهمیت شعر و استفاده از آن برای تبیین آموزه های دینی و نیز بستری برای اصلاح جامعه و ترویج فضایل و مقابله با رذائل تأکید کرده و خود نیز بدان مقید بوده اند

حجت الاسلام محمدزمانی ادامه داد: همچنین در اشعار بزرگانی چون حافظ و سعدی نیز انسان به وفور مصادیق پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر به شکل مستقیم یا غیرمستقیم را مشاهده می کند، به عنوان مثال در این بیت از حافظ شیرازی که می فرماید:"دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای// فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد" یا این که در مطلع آن غزل معروف می گوید: "ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی // تا راهرو نباشی کی راهبر شوی"

وی افزود: در اشعار بزرگان ما در واقع به مصادیق مهم امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد اصلاح و هدایت اجتماعی توجه ویژه ای شده است، تا آن جا که به عنوان مثال اشعار سعدی سرشار از ابیات مهم در راستای گسترش فضایل اخلاقی و مبارزه با رذائل اخلاقی است که این ها خودش از بارزترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

این شاعر مطرح آیینی همچنین گفت: باز به عنوان نمونه عرض می کنم که در عصر صفوی شاعر به نامی چون صائب تبریزی داریم که در یکی از اشعارش می گوید: "اظهار عجز در بر ظالم ز ابلهی است// اشک کباب موجب طغیان آتش است" که این شعر خودش از مصادیق بارز ضرورت دشمن شناسی و استکبارستیزی است.

وی یادآور شد: در روزگار خودمان نیز در شعر حوزه مصادیق بسیاری از توجه به امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که به طور خاص می توان به اشعار حضرت امام(ره) اشاره کرد که در طلیعه یکی از اشعار خود می فرماید: "ما را رها کنید در این رنج بی حساب //با قلب پاره پاره و با سینه ای کباب " که این ها گرچه ابیاتی عرفانی و اخلاقی است اما در درون خود واجد مصادیقی از امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: در شعری از مقام معظم رهبری در وصف امام زمان(ع) می خوانیم:" از بیم مرگ نیست که سر داده ام فغان// بانگ جرس ز شوق به منزل رسیدن است"

حجت الاسلام محمدزمانی در خاتمه گفت: با دقت در اشعار طلاب و روحانیون به مفاهیمی چون دعوت به خوبی ها و فضایل، مقابله با ظلم و ستم و رذائل، دوری از تاریکی های دنیا و نیز دعوت به وحدت مسلمین و یاری کردن همدیگر در مشکلات و سختی ها و ... اشاره شده است که این ها نیز از مصادیق بارز امر به معروف و نهی از منکر است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha