جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گرگان

حوزه/ معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، مکتب حسینی را مکتب حریّت و آزادگی نامید و گفت: چهره واقعی قیام امام حسین(ع)، ایستادگی در برابر درخواست های نابجا و ظالمانه بنی امیه و عدم بیعت با آنان بود که با قیام خود درس حریت، آزادی، مروّت و مردانگی به انسان ها داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گرگان، خانم سیده هاجر هاشمی در مراسم ویژه عزاداری امام حسین(ع) که در جمع کارکنان مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، ماه محرم را بهار عقل و عاطفه نامید و بیان کرد: انسان ها باید با استفاده از ابزار عقل، امام حسین(ع) و یاران باوفایشان را شناخته و با احساس و عاطفه به همراهی و همنوایی کاروان حسینی بروند.

وی با استناد به کلامی از امام حسین(ع) به بحث پیرامون مفهوم آزادگی پرداخت و آزادی را رهایی از زنجیرها و جبرهای حاکم بر انسان دانست و اظهار کرد: آزادی در اصطلاح جامعه؛ عبارت است از بیان اندیشه، انتخاب راه و اقدام هر عملی که در چارچوب قانون انجام شده و فطرت انسان آن را تأیید نماید.  

معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان مراد از آزادگی در کلام امام حسین(ع) که فرمودند: «اگر دین ندارید، لااقل در دنیای خود آزاده باشید» آزادی معنوی دانست و ادامه داد: منظور از آزادی معنوی، وصول به عزت و کرامت و رهایی از زنجیرهای درونی و غُل و قیدهای نفس است.

هاشمی، مکتب حسینی را مکتب حریّت و آزادگی دانست و افزود: چهره واقعی قیام امام حسین(ع)، ایستادگی در برابر درخواست های نابجا و ظالمانه بنی امیه و عدم بیعت با آنان بود که با قیام خود درس حریت، آزادی، مروّت و مردانگی به انسان ها داد.

وی با استناد به کلام امام حسین(ع) «ای پیروان شیطان اگر دین ندارید و از قیامت نمی هراسید در دنیای خود آزاده باشید»، توضیح داد: اگر بندگی خدا را نپذیرفته اید و معاد را باور ندارید، حداقل ارزش های انسانی را زیرپا نگذارید و به حجت های باطنی نشأت گرفته از عقل و فطرت، پایبند باشید.

استاد حوزه، گریز از ذلت و پستی و مبارزه در مقابل ذلتِ حاکم زمان را از نشانه های انسان آزاده عنوان کرد و افزود: گاهی جسمِ و روح انسان اسیر صاحبان قدرت شده و با انتخاب و اختیارِ خود، عامل اِسارت بُعد روحانی و جسمانی می شوند، همچون کسانی که در روز عاشورا در مقابل حضرت اباعبدالله(ع) ایستادگی کردند.

هاشمی به بیان شاخص های آزادگی در سیره امام حسین(ع) پرداخت و گفت: نفی سازش با ظلم و نفی ذلت و پستی از مهمترین شاخص های آزادگی در سیره امام حسین(ع) است، زیرا حضرت در فرصت های مختلف مردم را نسبت به حکومت جبار و ظالم بنی امیه آگاه کرده و آزادگی انسان را در پناه عدالت و حکومت عادل می یافت.

وی با تاکید بر مطالعه در اهداف قیام و مبارزه اباعبدالله الحسین(ع)، شناخت و پیروی از ائمه هدی(ع) را لازمه رسیدن به تکامل و پیشرفت انسان در زندگی دانست و اظهار کرد: انسان آزاده در نگاه امام حسین(ع) کسی است که زندگی اش همراه با عزت باشد؛ بر این اساس، حضرت تمام تلاش خود را برای رسیدن به زندگی با عزت بکار برد.

مبلغ مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان در پایان افزود: امام حسین(ع) نه تنها مولفه های آزادگی و حریت را تدوین بلکه عملی کرد بطوری که از ابتدای حرکت خود به سوی سرزمین کربلا تا زمان شهادت، نمونه عینی یک انسان آزادی خواه را به نمایش گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha