سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
خانعلی ابراهیمی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد گفت: افشای باطل، احیای امر به معروف و نهی از منکر و تفکیک مؤمن از مسلم، به عنوان پیام های نهضت کربلا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام خانعلی ابراهیمی در ویژه برنامه اربعین که به همت واحد فرهنگی تبلیغی مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد در این مدرسه برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) در باب اهمیت این روز مهم، گفت: با توجه به حدیث «عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدی و خَمسینَ، و زیارةُ‌ الأربعینَ، و التَّخَتُّم بِالیَمینِ، و تَعفیرُ الجَبینِِ، و الجَهْرُ که می فرماید: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: اوّل: نماز پنجاه و یک رکعت (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوّم: زیارة اربعین حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام. سوّم: انگشتر در دست راست نمودن. چهارم: پیشانی بر خاک گذاردن. پنجم: بلند گفتن بسم‌ الله ‌الرّحمن الرّحیم در نمازها.»، مسئله اربعین و زیارت آن یکی از پنج علامت ویژه مومنان و شیعیان در کلام گهربار امام حسن عسکری(ع) می باشد و یکی از شعائر مختصّ شیعه که در هیچ مکتب و ملّتی نظیر و مشابهی برای او نمی‌توان یافت.

وی افزود: زیارت حضرت سیّد الشّهدا(ع) در روز اربعین از نشانه های ایمان و از مختصّات شیعه می‌باشد و امام حسن عسکری(ع) آنرا بعنوان شعار و علامت شیعه بیان فرموده‌اند.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد، احیای سنت را از پیام های اربعین و نهضت کربلا برشمرد و ادامه داد: با توجه به اینکه امام حسین(ع) فرموده اند که «إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیرَ بِسیرَةِجَدّی وَأَبی عَلِیِّ بْنِ أَبیطالِب؛ من از روی خود خواهی و خوشگذرانی و یا برای فساد و ستمگری قیام نکردم، من فقط برای اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم و می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابیطالب عمل کنم.» لذا افشای باطل، احیای امر به معروف و نهی از منکر و تفکیک مومن از مسلم، به عنوان پیام های نهضت کربلا است.

حجت الاسلام ابراهیمی در پایان افزود: احیای مکتب اسلام، عزت شیعه، در آمیختن کار فرهنگی با ایثار، آزادی، حمایت از ولی امر، نقش پذیری زنان و راضی بودن به رضای حق از دیگر پیام های کربلا و اربعین حسینی(ع) می باشد که برای رسیدن به رضایت خداوند متعال، همه باید این درسها را سرلوحه کار خود قرار دهیم.ش

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha