جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نقش زنان در اربعین.خانم امیدی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان گفت: حضور زنان در اربعین در راستای تکمیل رسالت زینب وار است که بر پیام رسانی جهانی زنان تاکید دارد.

ام کلثوم امیدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از همدان، ضمن بیان نقش قابل توجه زنان در جامعه و به خصوص مراسمات مذهبی، گفت: حماسه های مذهبی علی الخصوص عاشــورا دارای ظرفیت های بســیاری برای بیان و بهره برداری است، ولی متأسفانه مورد غفلت واقع شده است، بنابراین، عاشــورا را بایــد بــا همه ابعــاد و فضیلت ها و ظرافت هایی کــه در لحظه لحظه آن رقم خورده ملاحظه و به تصویر کشــید و نمی توان از هیچ یک از اتفاقات آن با بی توجهی گذشت و آن را نادیده گرفت.

وی  ادامه داد: یکی از ظرفیت های بسیار مهم و تاثیر گذار عاشورا حضور و وجود زنانی بود که حادثه های عظیمی را بعد از عاشورا خلق کردند و اگر نبود حضور زنان شجاع، فهیم و متقی همانند حضرت زینب (س) قطعا عاشورا در عاشورا می ماند .

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان با اشاره به حضور فعال زنان در جامعه، افزود: زنــان در حادثــه عاشــورا در کنــار مــردان، آغازگر این حرکت بودند و از ابتدای ورود به صحرای کربلا دوشادوش مردان حضور داشتند و لحظه ای نبود که این صحنه خوف انگیز را ترک کنند؛ عاشورا را مردان و زنان در کنار هم به تصویر کشیدند و زنان بزرگترین و بیشترین نقش را در ارســال نتایج و پیــامهای عاشــورا ایفا کردند.

وی همچنین تصریح کرد: حضرت زینب(س) با خطبه هایــی که در طول اســارت بیان داشت، آغازگر رساندن پیام عاشورا به جهانیان بود و در عصر حاضر وظیفه ی زنان مسلمان این است که ایــن پیــام را برای کســانی کــه در راه اربعین قدم می گذارند، بیان کنند.

خانم امیدی با تاکید بر علت ماندگاری عاشورا، گفت: پیام ماندگار حضرت زینب(س) بقدری عمیق در تاریخ ثبت شده است که دسیسه های دشمنان اسلام از زمان امام سجاد(ع) تا الان نتوانسته ذره ای از نفوذ پیام و کلام ایشان بکاهد، زیرا ویژگی‌های یک پیام خوب، سرعت، صحت و وسعت و نفوذ آن است که حضرت زینب(س) در اربعین بالاترین رسانه را در اختیار داشت و توانست به بهترین شکل پیام عاشورا را به مخاطبان منتقل کند، به‌طوری که این پیام تا امروز و بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال همچنان باقی است.

وی بیان داشت: در اجتماع میلیونی زائرانی که هر ساله به سمت کربلا حرکت می کنند، حضور زنان این پیام را ارسال می کند که انتقال فرهنگ عاشورا به نسل های آینده توسط مادرانی شکل می گیرد که سختی راه را به جان می خرند و با همانند سازی ویژگی هایی که زنان کاروان امام حسین (ع) داشتند، برای تربیت عاشورایی فرزندانشان در این راه قدم بر می دارند.

مدیرحوزه علمیه خواهران استان همدان افزود: به یقین نسل حسینی در  دامان مادران زینبی پرورانده خواهد شد و امروزه زنان نه تنها به پیروی از حضرت زینب (س) وظیفه دارند پیام عاشورا را به نسل آینده برسانند، بلکه باید در تربیت نسل حسینی از تمام تلاش و ظرفیت خود استفاده کنند و بدانند می توانند در کنار نقش همسری و مادری یک فعال و کنشگر اجتماعی باشند و در راه تربیت اجتماع نیز قدم بردارند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha