پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سبحانی نیا

حوزه/ در پادگان دزفول بنده با دو تن از رزمندگان در حال صحبت بودیم که یکی از برادران شروع به صحبت کردن درباره زندگی خصوصی یکی از فرماندهان کرد که چهره شهید بندرچی منقلب شد و جلسه را به آرامی و بدون اینکه چیزی بگوید، ترک کرد...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه در استان قزوین در سلسله گزارش هایی، هر روز یک نفر از روحانیون رزمنده را معرفی می کند تا مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان با نقش روحانیت در دفاع مقدس بیش از پیش آشنا شوند.  

در این بخش از گزارش ها، به معرفی حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا، مدیر حوزه های علمیه استان قزوین و  یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس می پردازیم که مدت یک سال و نیم در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته است.

 خود را معرفی کنید و  بفرمایید در کدام عملیات ها شرکت داشتید؟

 محمدتقی سبحانی نیا متولد قزوین هستم. در عملیات والفجر ۸ آزاد سازی فاو، کربلای ۴ جزیره ام‌الرصاص و والفجر ۱۰ آزاد سازی حلبچه حضور داشتم.

شهید محمدرحیم صحراکارنیا (برادر حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا)

برخورد خانواده با حضور شما در جبهه چگونه بود؟

خانواده ام به هیچ عنوان مخالف اعزام بنده به جبهه نبودند، پدر و مادرم هر دو نسبت به رفتن جبهه هیچ گونه ممانعتی نداشتند و تشویق نیز می کردند و دعا گو بودند و در مقطعی بنده و اخوی شهیدم محمد رحیم هر دو در عملیات کربلای ۴ حضور داشتیم که او در همان عملیات به شهادت رسید.

 چند تن از همرزمان شهیدخود را نام ببرید، دوست صمیمی و همرزم شما در دوران دفاع مقدس که بود؟

شهید مرتضی جلالیان، محمد بندرچی، کریم سرباز، محمدکیامیری، وحید برزگر، شهید کبودوند،   علی رضا جوادی، مهدی رجبلو، شهید علاف صفری و شهید حمید علیپور مقدم از همرزمانم بودند. روحانی شهید کمال فیاضی که انسانی جذاب و از رفقای صمیمی بنده بودند که بسیار دوست داشتنی بودند؛ به طور کلی اکثر افرادی که در  یک گردان بودند در مدت کوتاهی با هم دوست صمیمی می شدند.  

تعریف شما از هشت سال دفاع مقدس؟

هشت سال دفاع مقدس حدیث ماندگار مقاومت و فداکاری مردمی است که در راه دفاع از مکتب، انقلاب و میهن اسلامی خویش قله‌های بلند رشادت و شهادت را در نوردیدند و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشتند. 

دفاع مقدس، انقلاب را بیمه و مصون کرد، جنگ تحمیلی برکات فراوانی داشت و شهدا دستاورد انقلاب و ذخیره نظامند و الگویی شایسته و ماندگار برای نسل جوان هسنتد. برای مثال شهید سردار سلیمانی که برای همیشه در تاریخ این کشور ماندگار شد و یا شهید رجایی که الگوی کاملی برای مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی و افتخار و الگویی شایسته ای برای ما قزوینی ها است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا نفر اول از سمت راست

تصویری فراموش نشدنی از جبهه را به خاطر دارید؟

جبهه با حضور رزمندگان دارای معنویت ماندگاری بود و سخت است تصویری از معنویت جبهه را به تصویر کشید رزمندگان معنویتشان بر مادیات دنیا غلبه داشت، همیشه به یاد خدا بودند و مال دنیا برایشان ارزشی نداشت. صفت بارز رزمندگان ساده زیستی و عدم تعلق خاطروابستگی به دنیا و مظاهر آن بود و این صفت رزمندگان از فضایل است که امیدوارم خداوند آن را به جامعه به ویژه مسئولان عطا کند تا دیگر شاهد برخی ناملایمات در کشور نباشیم. 

همدلی و همیاری امروز در کشور ما که به سبب شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده صحنه های زیبایی از وحدت و همدلی و یاری رسانی به همنوع خود به تصویر کشیده و خاطرات جبهه را تداعی می کند. این روح هویت جمعی در عرصه مقاومت در برابر دشمن در سایه لبیک به ندای امام راحل باعث خلق حماسه های فراوان و ماندگاری در دوران هشت ساله دفاع مقدس شد و خدمت مردم در عرصه و جبهه های گوناگون باعث شد که کشور با وجود سخت ترین فشارها و تحریم ها اداره شده و در ضمن از جبهه ها نیز حمایت به عمل آید.

در تاریخ این مرز و بوم، فداکاری و ازخودگذشتگی رزمندگان و شهدای انقلاب اسلامی و سردار سرافراز شهید سپهبد "حاج قاسم سلیمانی" تا ابد به یادگار خواهد ماند که چگونه و چرا و با چه روحیه ای از وجب به وجب خاک این سرزمین دفاع کردند و این چنین فرهنگ ایثار و شهادت سرچشمه گرفته از عاشورا و کربلای حسینی نهادینه شد و روایتی ارزشمند از دفاع مقدس برجای ماند ودر حقیقت جبهه سرشار از ایمان، اخلاص، صدق و صفا و پاکی و صداقت بود.  

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا نفر اول از سمت چپ

 چکار کنیم تا از تحریف دفاع مقدس جلوگیری شود؟

 دست‌هایی درصددند تا واقعیت‌های دفاع مقدس را مورد تحریف قرار دهند. طرح شبهات، ابهام‌ها و سؤالات و پرسش‌هایی که با قصد زمینه‌سازی برای تحریف واقعیت‌های جنگ مطرح می‌شود که بارها پاسخ آن داده ‌شده، از این قبیل اقدامات است،

بدیهی است پژوهش‌های علمی درباره موضوعات متنوع جنگ مانع از تحریف تاریخ جنگ خواهد شد و برگزاری نشست های تلویزیونی در تبیین وقایع دوران دفاع مقدس برای آحاد مردم به خصوص جوانان بسیار مفید است.

خاطره ای از دوران ماندگار دفاع مقدس

در پادگان دزفول بنده با دو تن از رزمندگان در حال صحبت بودیم که یکی از برادران شروع به صحبت کردن درباره زندگی خصوصی یکی از فرماندهان کرد که چهره شهید بندرچی منقلب شد و به آرامی جلسه را ترک کرد.

فردای آن روز برادر رزمنده ای که درباره آن فرمانده مطالبی را گفت، آمد و به بنده گفت شهید بندرچی دوست نداشت غیبت کسی را بشنود و به همین دلیل جلسه را ترک کرد ولی کاش من هم آن مطلب را نمی گفتم؛ آن دو رزمنده به شهادت رسیدند و  بنده همچنان هستم.

در مورد کلمات زیر اولین چیزی که به ذهن تان می رسد را بگویید

جبهه: عشق

 مزارشهدا: میعادگاه

حوزه علمیه: صفا و نورانیت، فرودگاه پرواز

 مراجع: کوه های سر به فلک کشیده مقاوم و راسخ

چفیه: آچار فرانسه رزمندگان

 پلاک: آخرین نشان

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    2 0
    استاد سبحانی نیا از اساتید مهذب و انقلابی هستند. سال ها پیش توفیق شاگردی ایشان را داشتم و درس اخلاق و ادب از ایشان گرفتم. خداوند این اساتید را برای حوزه های علمیه حفظ نماید.