جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مینایی فر

حوزه/ قبل از رفتن به عملیات، مراسم وداع بین رزمندگان برقرار بود و از همدیگر طلب حلالیت می کردند و یا روضه می خواندند و گریه می کردند که تا چند ساعت دیگر برخی به دیدار معبود خواهند رفت، واقعاً سخت و از طرفی قشنگ و در عین حال فراموش نشدنی بود، عده ای می ماندند با حسرت و عده ای به شهادت می رسیدند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، به مناسبت چهلمین سالگرد  هفته دفاع مقدس، دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه  در استان قزوین در سلسله گزارش هایی ، هر روز یک نفر از روحانیون رزمنده را معرفی می کند تا مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان با نقش روحانیت در دفاع مقدس بیش از پیش آشنا شوند.

در این بخش از گزارش ها، به معرفی حجت الاسلام اسماعیل مینایی فر یکی از غواصان رزمنده قزوینی دوران هشت سال دفاع مقدس می پردازیم که در عملیات والفجر مقدماتی،  مرصاد و کربلای ۴ نیز حضور داشت.

خود را معرفی کنید و  بفرمایید در کدام عملیات ها شرکت داشتید؟

اسماعیل مینایی فر متولد شهر قزوین هستم و در عملیات های والفجر مقدماتی،  مرصاد و کربلای ۴ در دوران دفاع مقدس توفیق داشتم همسفر شهدا باشم.

برخورد خانواده با حضور شما در جبهه چگونه بود؟

قبل از انقلاب خانواده ام دستی برآتش داشتند و به همراه جمعی از انقلابیون قم و قزوین در خانه ما و با همراهی مرحوم حاج رضا یزدان پناه اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) را تکثیر و در اختیار مردم و جوانان قرار می دادیم و در زمان جنگ پدرم که کامیوندار بود مایحتاج غذایی رزمندگان به جبهه ها می برد به این ترتیب به هیچ عنوان مخالف حضور بنده نبودند و حتی تشویق هم می کردند و دعای مادرم این بود که یا شهید بشوید یا سالم برگردم.

از همرزمان شهید خود بگویید؟

شهید فیاضی، شهید بندرچی، شهید خویینی و شهید صحراکارنیا که همه این عزیزان از بچه های مخلص و ناب مسجد فاطمه زهرا (س) عبید زاکان بودند،  وقتی با هریک از این عزیزان برخورد می کردم جذب منش و رفتار آنها می شدم و دلها را به خود به نوعی مجذوب می کردند

شهید بندرچی که به حوزره علمیه قم آمده بود قبل از اینکه سنش به کنکور برسد داوطلبانه شرکت کرده بود و  قبول هم شده بود ولی جبهه را ترجیح داد و در آخر هم مزدش را از خدای متعال گرفت.

از عملیات کربلای ۴ بگویید و نقش ارزشمند شهدای غواص در دوران دفاع مقدس

منطقه عملیاتی کربلای ۴ دارای ارزش و ویژگی های مهم سیاسی و نظامی بود و می توان آن را یکی از مهم ترین مناطق عملیاتی در جبهه جنوب دانست.

کربلای ۴ اوج مظلومیت رزمندگان و شهدای ما بود چراکه این عملیات قبل از انجام لو رفته بود، اما دلاورمردان بی ادعای در آن دوران در اوج ولایت پذیری و ایثار، حماسه آفریدند و هیچگاه مظلومیت و شجاعت آنان فراموش نخواهد شد.

در اصل مردم نه تنها در برابر رژیم بعث بلکه در برابر ۳۷ کشور حامی صدام ایستادگی کردند و این نبود جزء با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) به ویژه روحیه شهادت طلبی که رزمندگان ما در مکتب حسینی(ع) آموخته بودند.

از فعالیت های غواصان دلاور بگویید 

اهمیت عملیات کربلای ۴ می‌طلبید تا بهترین غواصان موجود در جبهه به همراه بهترین جمع از بین نیروهای داوطلب در مدت زمان بسیار کمی، بهترین آموزش‌ها را ببینند تا بتوانند برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده،  وارد رود پرخروش اروند شوند.  

این عملیات در روزهای سرد سال ۱۳۶۵ بود  غواصانی که روزها و هفته‌ها در هوای سرد و در آب‌های سرد و استخوان‌سوز کارون با کمترین امکانات و تحمل سختی‌ها، بی‌خوابی‌ها و مریضی‌ها، تمرین کرده و آموزش غواصی دیده بودند، حالا باید تمام آن زحمات را به نتیجه می‌رساندند. غواصان با عبور از میان موج‌ها خود را به دشمن می رساندند و با برداشتن موانعی از جمله سیم‌های خاردار راه را برای رزمندگان باز می‌کردند و موفقیت و پیروزی در بسیاری عملیات‌های دوران دفاع مقدس مدیون غواصان است که خود را به آبهای خروشان اروند با امواج و جزر و مدهای فراوان می زدند.

تصویری فراموش نشدنی از جبهه را به خاطر دارید؟

قبل از رفتن به عملیات، مراسم وداع بین رزمندگان برقرار بود و از همدیگر طلب حلالیت می کردند و یا روضه می خواندند و گریه می کردند که تا چند ساعت دیگر برخی به دیدار معبود خواهند رفت،  واقعاً سخت و از طرفی قشنگ و در عین حال فراموش نشدنی بود، عده ای می ماندند با حسرت وعده ای به شهادت می رسیدند.

تعریف شما از هشت سال دفاع مقدس؟   

 دفاع مقدس بهترین و یا بهتر بگویم ارزشمند ترین فرزندان این خاک پهناور را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد که یادم میاد وقتی عملیات متوقف شده بود و در کنار بنده خوابش برده بود و سرش را روی شانه من گذاشته بود، وقتی بیدار شد گفت: اسماعیل خواب دیدم همه به شهادت رسیدیم او و دیگر همرزمان و دوستان شهیدم رفتند و ما از قافله عقب ماندیم.

نقش هنرمندان و حوزه در زمینه تبیین دفاع مقدس

 اولا از تلاش های ارزشمند هنرمندان و تهیه کنندگانی که در عرصه دفاع مقدس قلم زدند و یا فیلم وسریال هایی برای مخاطبان  به تصویر کشیده اند تقدیر می کنم ولی باید عرض کنم هنوز که هنوز است ابعاد دفاع مقدس و عملیات  هایی که اتفاق افتاده بود و برخی واقعیتها به خوبی بیان نشده مثلاً همین نقش شهدای روحانیت دفاع مقدس که در جبهه ها چقدر حماسه ها از خود رقم زدند، ولی متأسفانه آن طور که باید برای مردم به خوبی روشن نشده است. ازطرفی به نظر بنده حوزه های علمیه در این عرصه بسیار کمرنگ ظاهر شدند و چه خوب است بتوانند نویسندگان و یا افراد اهل قلم  در حوزه دفاع مقدس نقش را شناسایی و در این عرصه فیلم نامه های فاخری تولید و برای مخاطبان پخش کند.

خاطره ای از دوران اعزام به جبهه ها بگویید

هر گروهان به آموزش های آبی و خاکی تقسیم می شد. در یکی از عملیات که بصورت آبی بود، فرمانده آن عملیات تصمیم گرفت یکسری از غواصان را داخل گروهان خاکی بیاورد و ساماندهی کند و قرار شد شهید علی احمدی که هنوز دبیرستان را تمام نکرده بود و سنش خیلی کم بود به گروهان خاکی منتقل شود و چون بنده جثه لاغری داشتم این بنده خدا به بنده گله می کرد که چرا شما باید به عملیات بروید، ولی من نروم و این حرف را می زد و مدام می گفت که من از این آقا قوی تر هستم و بعد از اینکه عملیات شروع شد این شهید والامقام،خمپاره ای که به او اصابت کرد و شهید شد.

در مورد کلمات زیر اولین چیزی که به ذهن تان می رسد را بگویید

پلاک: حافظ منافع جسم شهدا

غواص: مظلوم ترین شهیدان دفاع مقدس

مزار شهدا: جای رفت وآمد ملائکه

کربلای ۴:  تعبد و  اطاعت پذیری از ولایت فقیه

حوزه علمیه: سربازی امام زمان را بهتر یاد بگیریم

انتهای پیام 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha