سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
عاشورا

حوزه/ با توجه به نقش بانوان در ایجاد تمدن اسلامی به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد نشستی به منظور تبیین «ویژگی های خانواده‌های تمدن‌ساز در مکتب عاشورا» به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، خانم حسینی زاده، استاد حوزه  در بیان ویژگی های جامعه تشکیل شده براساس قانون الهی، گفت: جامعه ای  به معنای واقعی متمدن می باشد که افراد آن از ظرفیت مادی و معنوی بالایی برخوردار و عدالت در همه ابعاد آن جامعه برقرار باشد.

وی با اشاره به نادرست بودن عبارت «دین، تنها آخرت را اصلاح می کند»، تصریح کرد: دین هم دنیا و هم آخرت را آباد می کند و بسیاری از احکام دینی از جمله پرداخت خمس و زکات ناظر به دنیای انسان می باشد.

استاد حوزه اضافه کرد:  بنا بر دیدگاه اسلام، پیشرفت مادی همراه با پیشرفت معنوی باید شکل بگیرد؛ در اسلام گداپروری و عقب ماندگی نکوهش شده است و بر اصلاح ساختار اقتصادی جامعه و برخورداری از  بهره مندی های مادی  تأکید شده است.

وی اظهار کرد: پیشرفت مادی بدون پیشرفت معنوی، همان چیزی را به ارمغان می آورد که امروز در جهان غرب می بینیم و حاصل پیشرفت مادی صرف، بهره مندی عده کمی از ثروت فراوان و بی بهره ماندن بقیه مردم از امکانات و رفاهیات است، چرا که  به دلیل فقدان معنویت در آن جوامع، تعهدی در قبال قشر ثروتمند وجود ندارد.

خانم حسینی زاده با استناد به آیات و روایات بر اهمیت علم آموزی تاکید کرد و گفت : وقتی مسلمانان، کشوری را فتح می کردند، برای آن کشور پیشرفت های فوق العاده ای حاصل می شد.

وی عاشورا را مقدمه ای برای حفظ اسلام ناب دانسته و اظهار داشت: عاشورا نقش فوق العاده ای در تمدن سازی اسلام دارد؛ اگر عاشورا نبود، اسلامی که معاویه معرفی کرده بود باقی می ماند.

استاد حوزه نقش زنان را در شکل گیری قیام عاشورا مؤثر دانست و افزود: هر چند زنان در زنجیر اسارت بودند ولی به خوبی ایفای نقش کردند و قیام اباعبدالله الحسین(ع) را به نتیجه رساندند.

وی گروه دیگر زنان تاثیرگذار در واقعه عاشورا را  زنان بنی اسد دانست و گفت: هنگامی که مردان این طایفه در دفن اجساد کوتاهی کردند، زنان جلو افتادند و اجساد را دفن کردند.

خانم حسینی زاده وظیفه زنان را با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در عرصه کنونی ولایت مداری دانست و افزود: حال که مقدمه حکومت امام زمان(عج) در حال فراهم شدن است، وظیفه زنان حفظ  کیان خانواده به عنوان مهمترین عنصر تمدن ساز، تلاش در جهت ازدواج آسان، سازگاری در زندگی و تلاش برای فرزند آوری است.

 وی در پایان خطاب به بانوان طلبه، گفت:‌ زن جامعه ساز است و یک بانوی طلبه به مراتب تاثیر بیشتری در جامعه دارد و باید دانست تمدن با شکوه اسلامی باید به کمک زنان و مادران اسلامی ساخته شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha