جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معبودی

 حوزه/ دفاع مقدس به گواه همه کارشناسان نظامی عرصه ای بود که ایران اسلامی به تنهایی در برابر همه کشورهای شرق و غرب ایستاد و پیروز شد و رمز اصلی این پیروزی معنویت، ایمان و تکیه بر خدا بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، به مناسبت چهلمین سالگرد  هفته دفاع مقدس  دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه در استان قزوین در سلسله گزارش هایی هر روز یک نفر از روحانیون رزمنده را معرفی می کند تا مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان با نقش روحانیت در دفاع مقدس بیش از پیش آشنا شوند.  

در این بخش از گزارش ها، به معرفی حجت الاسلام علی معبودی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قزوین و یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس می پردازیم که به صورت بسیجی در جبهه  غرب و جنوب غرب حضور داشته است.  

خود را معرفی کنید و  بفرمایید در کدام عملیات ها شرکت داشتید؟  

بنده علی معبودی هستم که در سال ۱۳۶۰ از شهر قزوین به عنوان بسیجی پس از گذراندن دوره آموزشی به جبهه اعزام شدم و در دوران دفاع مقدس در منطقه کردستان و مهاباد در لشگر ۲۵ کربلا [که بیشتر بچه های استان مازندران حضور داشتند]، در پاسگاه زید در گردان حضرت ابوالفضل(ع) و همچنین در عملیات فاو  حضور داشتم.

برخورد خانواده با حضور شما در جبهه چگونه بود؟  

خوشبختانه خانواده‌ام نه تنها از جبهه رفتنم ناراحت نبودند، بلکه مشوق هم بودند و همیشه دعاگوی رزمندگان به ویژه در زمان انجام عملیات‌ها بودند.

 بهترین دوست و همرزم شما در دوران دفاع مقدس چه کسی بود؟

بهترین همرزم بنده در دوران دفاع مقدس شهید ارجینی و شهید مهدی زاده بودند، ما با هم حجره بودیم، شهید ارجینی رزمنده ای مخلص و بی ادعایی بود و در خاکریز ها با خدای خودش راز ونیاز می کرد.

تعریف شما از هشت سال دفاع مقدس؟   

 دفاع مقدس به گواه همه کارشناسان نظامی عرصه ای بود که ایران اسلامی به تنهایی در برابر همه کشورهای شرق و غرب ایستاد و پیروز شد، رمز اصلی این پیروزی معنویت، ایمان و تکیه بر خدا بود و در خاطرات و وصیت نامه های همه رزمندگان و شهدا، تأکید بر راز و نیاز و عبادت خداوند متعال و دوری از دنیا پرستی به چشم می خورد و خود آنان نیز با رفتارشان به این سخنان عامل بودند. هفته دفاع مقدس پیمان بستن با شهدا برای ادامه راه آنهاست و باید بدانیم که دشمن با این فرهنگ مخالف است؛ چرا که این فرهنگ می‌تواند جنگ نرم دشمنان را خنثی کند

تصویری فراموش نشدنی از جبهه را به خاطر دارید؟

شهادت شهید زین الدین از خاطرات تلخ بنده در جبهه بود، وقتی من به همراه ۳۴ نفر از طلاب به جبهه اعزام شدم به شهر مهاباد رفتم و در آنجا فرمانده مان شهید زین الدین بود، ایشان نفوذ کلام داشت و بین بچه های رزمنده محبوب بود، یک روز صبح همه آماده عملیات بودیم وقتی وارد صبحگاه شدیم دیدیم که تمام میدان صبحگاه را مشکی پوش کردند، حاج آقا بسطامی سخنرانی کرد و گفت شب قبل خوابی دیدم که شهید زین الدین به شهادت رسیده که همین طور شده است، این خبر تأسف برانگیز همه رزمندگان را مغلوب و پریشان کرد.  

 از حال و هوای جبهه ها و حضور روحانیت بگویید

معنویت و راز و نیازهای شبانه رزمندگان سبب شد که آنها با قوت قلب و شجاعت به صفوف دشمن حمله کرده و تهاجم متجاوزان را با شکست مواجه کنند، معنویت موجود در جبهه های حق علیه باطل  فضایی ایجاد کرده بود که هر فردی که به جبهه اعزام می شد را تحت تأثیر قرار می داد و متحول می کرد، در جبهه افرادی بودند که در محیط بی ریا و خالصانه به عشق اسلام، اهل بیت (ع) و اطاعت از ولی زمان به جنگ با دشمن متخاصم شتافتند.

اما نقش روحانیت، اگر مردمی از نظام، دین و انقلاب خود دفاع کند، آن نظام، مقدس است و این همان چیزی است که روحانیت در زمان دفاع مقدس جا انداخت؛ روحانیون در دوران دفاع مقدس از فرماندهی قرارگاه تا فرمانده دسته نقش آفرینی می کردند نقش زیادی در روحیه بخشی به رزمندگان داشتند. روحانی شهید سید باقر علمی، شهید ارجینی و شهید مهدی زاده چنین شخصیتی داشتند.

 امروز رسانه ملی و رسالت اصلی هنرمندان این است که بتوانند نقش اثرگذار روحانیت را به خوبی در جامعه به نمایش در آورند تا مردم و جوانان از عملکرد این عزیزان به خوبی آگاهی پیدا کنند،  شهید میثمی، شهید ابوترابی مرحوم آیت الله باریک بین، مرحوم آیت الله مشکینی و دیگر عزیزان روحانی شهید که درود رضوان خدا را برای آنها باد،  قهرمانان واقعی و بهترین الگو برای جوانان هستند.

 چکار کنیم تا از تحریف دفاع مقدس جلوگیری شود؟

انتشار کتاب و ساخت فیلم  با موضوع دفاع مقدس در جلوگیری از تحریف دفاع مقدس اثر بخش است البته  فیلم هایی باید ساخته شود که اهداف و دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس را به خوبی بیان کنند، درباره انتشار کتاب هم همین طور است، کتاب هایی مثل کتاب «دا» و کتاب «پایی که جا ماند» از کتابهای تأثیر گزاری در حوزه دفاع مقدس هستند.

در مورد کلمات زیر اولین چیزی که به ذهن تان می رسد را بگویید

پلاک: گمنامی

جبهه: تکرار نشدنی

چفیه: نشانه فداکاری

حوزه علمیه: سنگر اسلام

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha