چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان در واکنش به سخن برخی مسئولان که در شرایط فعلی، رفع مشکلات را به انجام مذاکره گره زده اند، گفت: مردم ما تأمین معیشت و کنترل قیمت‌ها برایشان مهم است و انجام مذاکره چندان برای آنها اهمیتی ندارد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در جمع طلاب با اشاره به مطرح شدن موضوعاتی در رابطه با صلح امام حسن(ع) در جامعه و اینکه صلح ایشان براساس خواست اکثریت جامعه بوده، اظهار داشت: آنچه در رابطه با این گونه مباحث نیازمند بررسی است، توجه و بررسی آن در ابعاد مختلف علمی، تاریخی و تحلیلی فارغ از فضای سیاسی است.

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص قضاوت تاریخی دقیقی نداریم، گفت: امثال مغیره پس از آنکه از خیمه امام حسن(ع) بیرون آمدند، فریاد می زدند که حضرت صلح را پذیرفته و به انجام آن متمایل است، در حالی که این موضوع خلاف واقع بود و این افراد کسانی بودند که معاویه با استفاده از آنها شایعه صلح را در لشکر امام حسن(ع) پخش کرد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه معاویه از طریق شایعات و با فتنه انگیزی به دنبال آن بود تا امام حسن(ع) را طرفدار صلح نشان دهد، مطرح کرد: بیان این مسئله که اکثریت جامعه آن زمان موافق صلح بودند از لحاظ تاریخی قابل اثبات نیست، چرا که در کنار آنکه امام حسن(ع) در جمع بزرگان شرایط جامعه را مطرح کردند، نظر آن افراد صلح بود، عده ای هم مقابل این اعلام صلح به سمت خیمه های امام حسن(ع) حمله‌ور شدند.

وی با اشاره به اینکه فضایی پرهرج و مرج و اختلاف در لشکر امام حسن(ع) وجود داشت، خاطرنشان کرد: از سپاه ۱۲هزار نفری حضرت، ۸ هزار نفر از جمله فرمانده لشکر، عبیدالله  بن عباس با دریافت درهم و دینار و طلا به لشکر معاویه ملحق شده بودند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: این جامعه اکثریت، همان جامعه اکثریت در زمان امام علی(ع) هستند که در جواب حضرت مدام بهانه می گرفتند، تا جایی که ایشان از این برخورد مردم در نهج البلاغه گلایه می کنند.

وی به شبهه دیگری در زمینه صلح امام حسن(ع) در زمینه وجود شرایط جنگ اشاره کرد و ابراز داشت: امام حسن(ع) زمانی که عبدالله زبیر در خصوص صلح سؤال کرد، این طور فرمودند که، مردمی با من بیعت کردند که همانند تو دل‌هایشان بیگانه‌ است، محبت‌هایشان دروغین است و قدم هایشان ناپایدار است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه امام حسن(ع)، در جواب امام حسین(ع) علت صلح را همان علتی عنوان کردند که پدر بزرگوارشان حکومت را واگذار کردند، گفت: این پاسخ حضرت به این معنی است که شرایط دوران امام حسن(ع) همچون دوران امام علی(ع) بوده است.

صلح امام حسن(ع) به علت ضعف جامعه اسلامی بود

وی با اشاره به خطبه شقشقیه حضرت در نهج البلاغه که فرمودند «اگر من کمی جلوتر می‌رفتم از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند»، مطرح کرد: امام حسن(ع) برای آنکه اسلام بماند مجبور به سکوت و کنار آمدن با معاویه شد و لذا امام حسن(ع) به دلیل موقعیتی که برایشان ایجاد شد صلح کردند.

امام جمعه همدان علت صلح را عدم همراهی جامعه اسلامی با امام حسن(ع) دانست و گفت: شواهد فراوانی وجود دارد که امام حسن(ع) به علت ضعف جامعه اسلامی در آن دوران صلح کرده اند.

وی تصریح کرد: آنچنان معاویه به همراه عمروعاص جامعه را فریب داده بودند که حتی اگر امام را هم در جنگ به شهادت می رساندند، اتفاقی در جامعه به وجود نمی آمد و البته همین طور هم شد و پس از شهادت حضرت هیچ مسئله ای در جامعه پیش نیامد.

انسان از دیدن نوسانات بازار شرم می کند

نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه با واکنش به سخن عده ای که در شرایط فعلی، رفع مشکلات را به انجام مذاکره گره زده اند، گفت: مردم ما تامین معیشت و کنترل قیمت‌ها برایشان مهم است و برگزاری مذاکره چندان برای آنها مهم نیست.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح معیشت مردم بسیار مهم است و نباید همه چیز را به مذاکره ربط داد، خاطر نشان کرد: قیمت‌ها و نوسانات در بازار به نحوی شده است که انسان از دیدن آنها شرم می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه در هفت سال گذشته که مذاکره صورت گرفته است وضع معیشت مردم بدتر شده، عنوان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب بر اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تاکید دارند بیان این واقعیت مهم است که تا ما مشکل داخلی خودمان را حل نکنیم، مذاکرات مشکل اقتصادی ما را حل نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید به جای مذاکره به دنبال راهکاری جایگزین آن باشیم، مطرح کرد: گاه گلایه هایی از رایزن های اقتصادی را می شنویم که مربوط به مدیریت داخلی است، بنابراین مشکل اساسی ما نبود برنامه و مدیریت اقتصادی داخل است.

امروز همه مسئولان باید برای رفع مشکلات مردم در کنار هم باشند

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه تحریم ها در ایجاد مشکلات تاثیرگذار است اما نه همه مشکلات، گفت: اگر هیچ تحریمی وجود نداشته باشد، باید برای رفع مشکلات با ۵۰ درصد توان، تلاش کنیم، در حالی که در اوج تحریم باید با ۸۰ درصد تلاش در صدد رفع مشکلات باشیم.

وی با گلایه از اینکه عده‌ای تنها به دنبال مذاکره هستند و به دنبال تلاش و زحمت کمتر می باشند، خاطرنشان کرد: متاسفانه فروش نفت به نحوی تنبلی ایجاد کرده است و تنها برای برطرف کردن مشکلات از این مسیر ساده عادت کرده‌ایم و کمتر به دنبال دوندگی و جهاد هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه با بیان اینکه چه کسی داعش را ایجاد کرد و در یمن و فلسطین به کودک کشی مشغول است، گفت: جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته تنها از خود دفاع کرده است و تا به حال به جایی حمله نکرده است.

وی ابراز داشت: دولتی که از دموکراسی دم می‌زند و خود را مهد دموکراسی می‌داند، پس از آن که یک ملت نخواست تا به زیر بار حرف زور برود، سال ها است که برای او این همه مشکل ایجاد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی صلح از دید استکبار را به معنای پذیرش هر آنچه آمریکا می‌گوید دانست و خاطرنشان کرد: امروز لازم است تا همه مسئولان در کنار هم در جهت رفع مشکلات مردم سعی و تلاش کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha