جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 926351
۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی روشن معروف به «شیخ روشن»

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی روشن معروف به «شیخ روشن» از روحانیون سرشناس استان لرستان دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی روشن معروف به «شیخ روشن» از روحانیون سرشناس استان لرستان، رکه در اثر ابتلاء به کرونا در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد بستری بود، روز گذشته بر اثر ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت. 

حجت الاسلام والمسلمین روشن سال ۱۳۲۵ در روستای «سراب شیخعلی» از توابع شهرستان سلسله به دنیا آمد و تا دوران ابتدایی را در این روستا سپری کرد و سپس به دلیل محیط روحانی خانواده و شوق به یادگیری معارف الهی در سال ۱۳۳۸ راهی حوزه علمیه کمالیه خرم آباد شد و با طی کردن دروس مقدماتی خود را مستعد دریافت کمالات علمی از محضر عالمان دیار نور قم مقدس دید و بدین جهت در سال ۱۳۴۱ رهسپار شهر علم و اجتهاد شد.

شیخ روشن در حادثه خونین مدرسه فیضیه حضور داشت و در جریان مبارزات علیه رژیم پهلوی متحمل اسارت در زندان‌های ساواک نیز شد.

او در طول عمر پربرکت خود کتب و مقالات مختلفی را تألیف و در حوزه حج و زیارت لرستان سفرهای تبلیغی متعددی را داشت.

تدریس در حوزه علمیه کمالیه خرم آباد و تربیت شاگردان متعدد از دیگر فعالیت‌های حجت الاسلام روشن بوده است.

زندگی نامه

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدمهدی روشن فرزند مرحوم حجت‌الاسلام شیخ مهر علی روشن، سال ۱۳۲۵ در روستای سراب شیخ علی از توابع شهرستان الشتر به دنیا آمد.

دوران ابتدایی را در روستا سپری  کرد و به دلیل محیط روحانی خانواده و شوق به یادگیری معارف الهی در سال ۱۳۳۸ راهی حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد شد. با طی کردن دروس مقدماتی خود را مستعد دریافت کمالات علمی از محضر عالمان دیار قم مقدس دید و سال ۱۳۴۱ رهسپار شهر علم و اجتهاد شد.

 حضور او در این سال مصادف با شکل‌گیری جریان  انقلاب اسلامی بود. وی در جریان حادثه خونین مدرسه فیضیه ۱۳۴۲ حضور داشت و از نزدیک شاهد دد منشی ایادی رژیم منحوس پهلوی بود.

 با وجود فوت پدرشان و مراجعت یکساله به شهرستان الشتر دوباره برای ادامه تحصیل و مبارزه در کنار سایر دوستان به قم برگشت و تا تابستان سال ۱۳۵۰ در قم به سر برد و از  دانش اساتید به نام بهرمند شدند.

با درگذشت آیت الله کمالوند شهر خرم آباد و دیار لرستان خلأ یک عالم مبارز و مجاهد نستوه را حس می کرد در این برهه از زمان برای رفع این خلأ با مقدماتی که روحانیت خرم آباد از جمله حاج آقای روشن ترتیب دادند، موجبات حضور شهید محراب آیت الله مدنی را برای سامان دهی و تربیت نسل انقلابی در شهر خرم آباد فراهم شد و با اصرار آیت الله مدنی کلاس های تابستانی مؤسسه فاطمیه و حوزه علمیه کمالیه را اداره و بعد از فصل تابستان و پایان کلاس ها به درخواست شهید مدنی در خرم آباد ماندگار می شود و تحصیلات و تدریس خود را را در حوزه کمالیه خرم آباد ادامه دهد.
 
فعالیتهای سیاسی قبل از انقلاب

۱ – حضور در جلسات سخنرانی های حضرت امام (ره) و قرائت اطلاعیه ها و اعلامیه های مراجع تقلید.

۲-  سال ۱۳۴۴ بعد از بازگشت از قم در روستای پدری توسط عوامل ساواک تعقیب و منزل پدری وی را تفتیش و تعدادی از کتابهای مرحوم پدرش را با خود بردند و با اخذ تعهدی حاج آقای روشن را رها می کنند.

۳ – در یک سفر تبلیغی در استان ایلام دستگیر و چند روز در زندان ژاندارمری و ساواک بازداشت و بعد با تعهد او را آزاد می کنند.

۴ – در تاریخ یکم اردیبهشن ۵۵ بعد از دیدار با آیت الله شهید مدنی در نور آباد ممسنی، در گچساران دستگیر در ساواک و ژاندارمری آن دیار بازداشت و بعد از چند روز تحت الحفظ به خرم آباد منتقل و تحویل ساواک لرستان می شود. باز جویی ها شبانه روز شروع و قریب دو ماه و نیم در زندان انفرادی به سر می برد. در مدت بازداشت منزل را تفتیش و تعدادی کتاب و یک قطعه عکس حضرت امام (رض) و یک اعلامیه از لابه لای کتابها به دست می آوردند. تا تاریخ سوم آبان ۱۳۵۵ که دادگاه نظامی بدوی با دخالت افراد با نفوذ حکم به برائت داد، در زندان به سر می برد.

۵ – در تاریخ ۱۹/۲/ ۵۷ طبق حکم کمیسیون امنیت استان به سه سال تبعید به زابل محکوم و با حفاظت تمام و اسکورت به زابل منتقل می شود. در زابل با حضور در یکی از مساجد آن شهر به امامت جماعت و سخنرانی مشغول و همین امر سبب تحریک عناصر ساوک می شود.

 ۶- در تاریخ ۲۱ مرداد ۵۷ بعد از نماز ظهر و عصر هنگام مراجعه به منزل توسط چند نفر از شهربانی و لباس شخصی حکم تبعید به سقز  به او اعلام می شود. به گونه ای که اجازه بردن خانواده را به وی نمی دهند. با توجه به اعتراضاتی که نسبت به حکم کمیسیون امنیت استان لرستان در موقع ابلاغ حکم می کند و با توجه به فشار سنگین مردم و تغییر دولت ستم شاهی دادگاه تجدید نظر حکم به بطلان رأی کمیسیون داده و در نتیجه در تاریخ ۲۵ مهر ۵۷ از تبعید به خرم آباد بر می گردد.

اهم فعالیت ها بعد از انقلاب

 ۱- با همکاری دوستان انقلابی و کوشا کمیته انقلاب اسلامی مرکز استان را فعّال و در آنجا شبانه روز مشغول فعالیت می شود.

۲ – در تاریخ  ۲۳ خرداد ۵۸ با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان به عنوان عضو شورای فرماندهی در سمت مسئول واحد اطلاعات و تحقیقات منصوب می شود.

۳ – با شروع جنگ تحمیلی در تاریخ ۲۰ / ۷ / ۵۹ به عنوان سرپرست عقیدتی سیاسی تیپ ۸۴ ارتش مستقر در خرم آباد منصوب و مشغول فعالیت می گردد.

۴ – در تاریخ ۸ / ۲ / ۱۳۶۰ طی حکمی به عنوان مسئول دایره عقیدتی سیاسی ناحیه ژاندارمری لرستان منصوب شد و در استانهای لرستان و همدان فعالیت خود را شروع می کند

۵ – در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۶۲ طی حکمی ریاست دایره عقیدتی سیاسی ناحیه ژاندارمری خوزستان به وی واگذار و از تاریخ یکم آذر ۶۲ مشغول به کار می شود و تا ۱۵ اردیبهشت ۶۳ در خوزستان به سر می برد.
 
۶- در دوران جنگ تحمیلی ۱۸ ماه و ۲۵ روز (۵۶۵ روز) در کنار رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ حضور پیدا می کند
 
۷- بعد از مدتی با اصرار زیاد ائمه جمعه استان و امام جمعه وقت خرم آباد مسؤلیت دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان را عهده دار و قریب ۱۰ سال در این دفتر با حداقل امکانات فعالیت می کند.
 
تألیفات و امور تبلیغی

مشغله های فراوان، حجت الاسلام و المسلمین روشن را از تبلیغ و وعظ و خطابه و نوشتار باز نداشت. بلکه تمامی امور فوق الذکر راهی برای ارائه هرچه بهتر مباحث دینی و انقلابی در عرصه تبلیغ می دانست تا از این طرق گامی برای ادای تکلیف بردارد. او توانسته ده ها مقاله و نوشته ی تحقیقی را در دو حوزه مقاله و سفر نامه عرضه نماید که به صورت اجمال به بعضی از آنها اشاره می شود.
 
۱- زندگی نامه عارف و مروج الاحکام مرحوم شیخ مهر علی روشن
 
۲- زندگی نامه اجتماعی سیاسی روشن
 
۳- امامت و شرائط آن
 
۴- خاطراتی از اسوه اخلاق شهید محراب آیت الله مدنی
 
۵- نگاهی به زندگانی مرحوم آیت الله کمالوند
 
۶- خاطرات تلخ و شیرین سفر حج
 
۷- حوزه های علمیه ی استان لرستان
 
۸- تاریخ تأسیس حوزه کمالیه خرم آباد
 
۹- اخلاق پزشکی و الزامات مذهبی
 
۱۰- روستای سراب شیخعلی و روحانیت
 
۱۱- خاطراتی از شهید رحیمی
 
۱۲- خاطراتی از شهید عبد الحسین مبشر
 
۱۳- عیال الله و تکلیف ما
 
۱۴- حج در لرستان
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    7 1
    خداوند بیامرزش.امثال شیخ روشن توی لرستان زیاد هستند اما متاسفانه نام و نشانی ازشون نیست.اما همین که لر ها پیش خدا ارزش و مقام والایی دارند کفایت میکند.مومنان واقعی غریبند...
    • احمدرضا IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      5 1
      خدا رحمتش کنه شیخ بلند مرتبه ازطایفه بزرگ و قدرتمند کولیوند
  • قدرت طهماسبی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 1
    روحش شاد و یادش گرامی باد
  • حجه اله امرایی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    8 6
    انا لله وانا الیه راجعون صبح گاه پنج شنبه مطلع شد م روح بلند و ملکوتی مجاهد نستوه و انقلابی وبی ادعا ودوراز مادیات ودنیاطلبی ،مومن،مقید،مدیر،مدبرومهمتر از همه عاشق امام ره ،ولایت و رهبری فرزانه انقلاب مدظله العالی،ویاردیرین ایشان و همراه و قرین دوران تبعید معظم له،به دیار معشوق و آرزوی دیرینه خویش شتافته اند ،ضمن تبریک این تحقق امل قلبی،ازصمیم قلب به خانواده معزز وفرزندان ،نوه ها وکلیه منسوبین تسلیت و همچنین بعنوان طلبه ای که سالهای مدیدی افتخار شاگردی ودوستی ومؤانست با آن راحل گرانمایه داشته به روحانیون معظم حوزه های علمیه و محضر اساتید و طلاب لرستان ودر رأس همه رهبری معظم انقلاب مدظله العالی تسلیت می گوییم وعلو درجات آن راحل مجاهد را از درگاه ایزد منان خواستاریم.
    • حجه الاسلام حجه اله امرایی IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      5 1
      یا اینها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه المرضیه ....... اندوه و حزن بی بدیل فقدان جانسوز عالم فرزانه وزاهد گمنام و مجاهد سرافراز خطه محجوب و محجور لرستان و افتخار متلولوی حوزه های علمیه و روحانیت معزز برجانهایمان سنگینی میکند دست‌ها یمان با تضرع حقیقی به درگاه خداوند متعال و سبحان بلند و تمنای ارتقاء جایگاه ویژه آن راحل مجاهد نستوه و انقلابی وبی نظیر را خواستار یم ۱۲
  • غلامرضا IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    1 0
    با این همه پست و مقام چقدر زندگی ساده و پاکی داشت.خداوند رحمتش کنه. تو گلی بین و بوستان دل
  • ساتی IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    1 0
    روحش شاد کسی پیاممو میخونه مدیونه منه فاتحه نگه