جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یمن

حوزه/ وزارت حقوق بشر یمن در یک نشست، گزارشی از جنایت ها و اقدامات ناقض حقوق بشر از سوی متجاوزان سعودی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ ارائه داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، وزارت حقوق بشر یمن در یک نشست، گزارشی از جنایت ها و اقدامات ناقض حقوق بشر از سوی متجاوزان سعودی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ ارائه داد.

کمیته حقوق بشر تأکید کرد: حملات غیرقابل توجیه متجاوزان سعودی جان هزاران نفر غیرنظامی را گرفته و صد ها هزار خانه را ویران کرده و تعداد زیادی از ساکنان استان های یمن را مجروح و شهید کرده است.

براساس این گزارش، متجاوزان سعودی مراکز و آسایشگاه معلولان بمباران کرده و موجب مشکلات روانی و شهادت بسیاری از آنها شده است.

در این گزارش آمده است: در نتیجه محاصره، میزان فقر تا ۸۰ درصد و میزان بیکاری تا ۶۵ درصد افزایش یافته و بیش از ۶۰ درصد یمنی ها از گرسنگی رنج می برند.

کمیته حقوق بشر اشاره کرد: حدود ۳۰ درصد از آوارگان در خارج از یمن به خطر بسته بودن فرودگاه صنعاء نتوانستند به یمن برگردند.

در بخش دیگر گزارش این کمیته آمده: بمباران ائتلاف متجاوز سعودی منجر به شهادت ۱۶۸۰۲ غیر نظامی شده که در این میان ۳۷۵۳ نفر کودک و ۲۳۶۱ نفر زن هستند و همچنین موجب مجروح شدن ۱۹۳۷۵ نفر شده که از آن میان ۴۰۳۶ نفر کودک و ۲۹۹۴ نفر زن هستند و بیش از یک میلیون انسان یمنی از خانه ها و روستا های خود آواره شده اند.

این گزارش  ادامه داد: بیش از ۴۸۳ مرکز بهداشتی ویران و کاملا تعطیل شده و ۹۲ آمبولانس هدف قرار گرفته شده و بیش از ۱۳۰۰ مرکز در معرض تعطیلی است.

این کمیته با بیان اینکه بیش از ۷۵ هزار بیمار به خاطر بسته بودن فرودگاه صنعا از سفر درمانی محروم هستند، افزود: بیش از ۴۲ هزار بیمار به خاطر عدم سفر درمانی و بسته بودن فرودگاه جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از شهروندان که بیشتر آنها کودک و زن هستند، در پی سوء تغذیه به کام مرگ رفته اند که آمار آن؛ ۲.۶ میلیون کودک و ۱.۱ میلیون زنان باردار و غیر باردار است.

این گزارش به بخش آموزش اشاره کرد و گفت: متجاوزان سعودی بیش از ۳۵۵۳ مدرسه و بیش از ۴۲ دانشگاه و ۶۵ موسسه هنری را ویران کرده و خسارت وارد کردند و همچنین بیش از ۱۳۲۴ مسجد و اماکن تاریخی و باستانی و مراکز رسانه ای را ویران کرده اند.

کمیته حقوق بشر شمار افراد ترور شده در مناطق اشغالی یمن را ۶۷۹ نفر بر شمرد و گفت: متجاوزان ۶۷۱ بازار مرکزی و ۱۰۹۹۸ مغازه تجاری را تخریب کرده و به آتش کشیده و بیش از ۱۸۶۸ تأسیسات و شبکه آبرسانی و ۱۳۳۸ منبع آب و چاه را آلوده کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha