سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تساوی مردان و زنان در بهره گیری از معارف ناب اسلام گفتند: زنان می‌توانند مرجعیت علمی و معنوی، به ویژه برای بانوان داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد،با استناد به آیه ۱۶۵ سوره نساء «رُسُلاً مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ کانَ اللَّهُ عَزیزاً حَکیماً» به نقش بزرگ و ارزشمند نعمت عقل، اشاره کردند و گفتند: خدای متعال اگر انبیا الهی را نمی‌فرستاد تا نیاز بشر را به او بیاموزند، همین عقل به خدا اعتراض می‌کرد. چون خداوند عقل را در انسان قرار داده، لذا برای اینکه مورد اعتراض حق واقع نشود، انبیاء و راهنمایان زندگی بشر را فرستاده است. این عقل در تمام انسان‌ها وجود دارد؛ و میان مرد و زن تفاوتی وجود ندارد. تفاوت زنان و مردان، در جسم آن‌هاست که مربوط به ماده است و این تفاوت در ماده، در تمام موجودات اعم از حیوانات و گیاهان نیز وجود دارد؛ اما آنچه مایه ارزش انسان است، همان عقل اوست و این بشر است که باید از عقل خود به خوبی بهره بگیرد.

معظم له با بهره‌گیری از نظرات ابوعلی سینا در کتاب شفا و شاگردش بهمنیار و نیز ملاصدرا، به تبیین این مطلب پرداختند و تصریح کردند: تفاوت‌های مادی و جسمی مردان و زنان بسیار بی‌ارزش است و آنچه حقیقت انسان را شکل می‌دهد، همان عقل اوست که هدایت‌گر است. بر اساس فرمایش مرحوم کلینی(ره)، همین عقل است که زمینه ثواب و عقاب را برای انسان ایجاد می‌کند.
این مرجع تقلید در ادامه خاطرنشان کردند: سعی کنید میزان رشد علمی، عقلی و معنوی طلاب را بالا برده و کاری کنید تا متعادل تربیت شوند و از گزند خرافه گرایی مصون باشند. احادیث جعلی را بشناسند و سراغ منابع بی اساس نروند.

ایشان ضمن تاکید بر توجه به اخلاق و معنویت و تهذیب در طلاب، اظهار داشتند: انسان، خواهان لذت است و ما اگر معارف و حِکَم جذاب به افراد ارائه دهیم، دیگر سراغ لذت‌های سخیف و پست نمی‌روند. شیرینی مطالب علمی و معارف بلند دینی، مایه نشاط و تعالی روح بشر است. زن و مرد می‌بایست از این معارف ارزشمند بهره بگیرند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با توجه به تساوی مردان و زنان در این امور گفت: زنان می‌توانند مرجعیت علمی و معنوی، خصوصاً برای بانوان داشته باشند.

معظم له یادآور شدند: مسئله رسالت، امامت، خلافت، قضاوت و ... همه از امور اجرایی هستند، ولی ولایت پیامبر(ص) و امام(ع) از امور اجرایی نیستند، لذا وجود نازنین حضرت زهرا(س) هم از آن بهره دارند.

این مرجع تقلید در پایان تاکید کردند: ما نیازمند عاطفه و لطافت روحی بانوان در جامعه هستیم. عدم وجود مادر در خانه، بسیار سنگین‌تر از نبود پدر است و باید بانوان را با همین روحیه لطیف و پر از عاطفه تربیت کنیم، لذا نقش شما مسئولان و مربیان بانوان طلبه بسیار سنگین است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha