جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جواد خدیوی سرپرست مرکز فناوری و اطلاعات حوزه‌های علمیه

حوزه/ از جمله سیاست کلان مدیریت حوزه باز آفرینی حوزه در فضای مجازی است.لازمه پیشران بودن در فضای مجازی و سایبری این است که فناوری اطلاعات قوی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جوادخدیوی در اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه با معاونان و مدیران ستادی که به صورت مجازی در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، گفت: مأموریت مرکز فناوری اطلاعات حوزه، ارائه خدمات فناورانه در موارد آموزش، پژوهش، تبلیغ، تهذیب و ... است.

مدیر مرکز فنآوری اطلاعات حوزه با بیان این که همه تلاش ما در این موارد بیان شده رسیدن به حوزه الکترونیک است، اظهارداشت: در فرایندهای ادرای که در مرکز مدیریت، مدیریت استانی و با طلاب و مدارس علمیه داریم، بتوانیم خدمات الکترونیک خوبی را ارائه دهیم.

وی با بیان این که از جمله سیاست کلان مدیریت حوزه، باز آفرینی حوزه در فضای مجازی است، ادامه داد: لازمه پیشران بودن در فضای مجازی و سایبری این است که فناوری اطلاعات قوی داشته باشیم تا بتواند زیر ساخت های اطلاعات را تقویت و منابع انسانی هم مورد حمایت و تقویت قرار گیرند.

سامانه های موجود در مرکز مدیریت

خدیوی با اشاره به وضعیت موجود درحوزه های نرم افزار، سخت افزار و منابع انسانی بیان داشت: در حوزه نرم افزار با چند دسته نرم افزار مواجه هستیم که تاریخ مصرف شان گذشته و با عمر 10 سال می باشند  و فناوری اطلاعات هم وظیفه دارد آنها را به سختی حفظ، پشتیبانی و نیازها و تغییرات را روی آنها ایجاد کند.

مدیر مرکز فنآوری اطلاعات حوزه اظهارداشت: نرم افزارهایی دیگری هستند که جدید و در سال های اخیر نوشته شده اند که از جمله پیشخوان، مدارج علمی، سامانه مدیریت، پیشخوان ارتباطی، سامانه رزومه، نرم افزار انتشارات، مشاوره، پذیرش، گزارشات و30 مورد نرم افزارهایی که جدیدا نوشته شده و نیاز به ارتقا و توسعه و پشتیبانی دارند.

وی بیان داشت: در کنار این ها نرم افزار آموزش مجازی داریم که به صورت فوری نوشته شده و در ترم جدید 135 هزار جلسه آفلاین روی آن قرار داده شده است و 320 هزار تقریر روی آن بارگذاری شد. در بخش آنلاین 3 هزار و 621 کلاس از سامانه آنلاین استفاده کردند.

خدیوی گفت: سامانه آموزشی مجازی به دلیل این که اختیاری بود، ولی کاملا زیر بار نرفت؛ اما حجم زیر بار رفته نشان می دهد که این سامانه تا حدی استفاده شده است. در این سامانه، بخش آزمون هم قرار داده شده که 3 هزار و 600 آزمون به وسیله مدارس به غیر سطوح عالی و بخش غیر حضوری برگزار شد.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه اظهارداشت: سامانه دیگر آنلاین است که در سطوح عالی و غیر حضوری و بعضی استانها مورد استفاده قرار گرفت و حجم مراجعات بسیار بالایی دارد. تنها در آزمون 10 روزه سطوح عالی 31 آزمون برگزار شد و 27 هزار و 600 نفر درآزمون شرکت کردند.

وی بیان داشت: در سامانه پیشخوان که به مرکز امور طلاب واگذار شده، طی 10 ماه گذشته، 52 هزار و 931 مورد درخواست داشته ایم. که در گذشته به صورت حضوری صورت می گرفت و 180 هزار پیام هم رد وبدل شد.

خدیوی گفت: کار دیگری که ما شروع کردیم، سامانه تکریم اساتید است. دفتر رهبر انقلاب در این رابطه اطلاعاتی از ما در مورد اساتید خواستند. در سامانه رزومه اطلاعات خوبی جمع آوری شد.

سامانه های در دست اقدام

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه اظهار داشت: سامانه دیگر ارزیابی جدید است. سامانه قبلی در سال 1400 متوقف خواهد شد. در همین رابطه سامانه پذیرش در حال تغییر، سامانه تهذیب در حال نهایی سازی، سامانه موقوفات، ارزش یابی اساتید هم طراحی، سامانه سماوات هم بارگذاری خواهد شد.

سامانه های موجود در مرکز مدیریت

خدیوی گفت: در حوزه سخت افزار و مباحث شبکه در مجموعه مرکز مدیریت در جمکران 840 سیستم وجود دارد که در حال پیشتیانی هستند. اتاق سرور هم وجود دارد. اما در استانها قرار است، شبکه داخلی آنها مستقل شود. البته بعضی از استانها مانند تهران از زیر ساخت های خوبی برخوردار هستند و توانایی اداره را دارند. استانهای دیگر هم باید به این توانایی برسند تا بتوان کارها به آنها واگذار شود.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه اظهارداشت: در حیطه منابع انسانی خرید نرم افزار و سخت افزار کار راحتی است ولی مهم پیاده سازی و استقرار و استفاده از نیروهای متخصص و متعهد و پایدار است.این کار مشکلی است. مدیریت استانی باید نگاه ویژه ای به فناوری داشته باشند.

وی بیان داشت: در داخل فناوری اطلاعات در حال تشکیل تیم بسیار قوی هستیم که از افراد شناخته شده و کاربلد کشور می باشند. قرار است حرکت جدیدی رقم بخورد و در کلان هم شورای فناوری تشکیل شده و جلساتی هم تشکیل شد و قرار است دوری نمایی خوبی برای فناوری ترسیم شود.

پیشنهادها

خدیوی جذب نیروهای متخصص و متعهد در آمور فناوری، آموزش کارکنان ودانش افزایی مستمر نیروها در مدارس علمیه و کادر همراه با داشتن مدرک «ICDL» و توانایی کار با سامانه ها  و پی گیری تکمیل اطلاعات در مدیریت شهرستانها و همراهی در اجرای طرح ها از جمله خواسته و پیشنهاد خود از مدیریت های  استانی عنوان کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فناوری IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    بابا تو که قبلی ها بدون حمایت کار کردن شما یکی فقط حمایت می خوای برو عامو